Annons

Objektivet har låst sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Tog fram kameran i morse för att plåta sonens födelsedag, men på något sätt verkar det vara så att objektivet låst sig.

All autofokus och liknande funkar, men objektivet sitter fast på 17mm och vägrar röra på sig.

Det rör sig om ett 17-85 IS USM.

Någon som varit med om något liknande?
 

ljonsson

Aktiv medlem
Samma sak hände mig för något år sedan med samma objektiv. Skicka in det till en verkstad så fixar de detta, har du garanti kvar kostar det heller ingenting.
 

El Barto

Aktiv medlem
Samma sak hände mig för något år sedan med samma objektiv. Skicka in det till en verkstad så fixar de detta, har du garanti kvar kostar det heller ingenting.
Då gäller det att hitta en billig och bra verkstad. Köpte kamera och objektiv för 1 år och 1 månad sedan...

Dålig tajming.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Garantin borde gälla längre än så. Om du bor i Sthlm. kan du kontakta verkstaden i Solna. De är bra att ha att göra med och har du tur så gäller garantin fortfarande.

Lycka till!
 

El Barto

Aktiv medlem
Garantin borde gälla längre än så. Om du bor i Sthlm. kan du kontakta verkstaden i Solna. De är bra att ha att göra med och har du tur så gäller garantin fortfarande.

Lycka till!
Kollade kvittot det första jag gjorde. Garanti i 1 år. Eller finns det någon särskild garanti för Canons objektiv?

Bor tyvärr inte i Stockholm utan Växjö. Lite långt...
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Du har väl 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt? Vart har du köpt objektivet? Är väl bara gå dit och lämna in det.

Edit: Garantin behöver inte vara på just 1 år, det är ju frivilligt att ge garanti. Fr.o.m. 1/4-2005 har du alltid 3 års reklamationsrätt
 
Senast ändrad:

El Barto

Aktiv medlem
Du har väl 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt? Vart har du köpt objektivet? Är väl bara gå dit och lämna in det.

Edit: Garantin behöver inte vara på just 1 år, det är ju frivilligt att ge garanti. Fr.o.m. 1/4-2005 har du alltid 3 års reklamationsrätt
Köpt på Media Markt. Men hur funkar det där med reklamationsrätt och garanti rent praktiskt?

Kan jag gå dit och kräva min rätt till att få objektivet fixat eller hur fasen ska jag gå tillväga?
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
I princip är det du som ska bevisa att det är pga. tillverkningsfel. Dock antar man att det är tillverkningsfel om det inte finns några bevis som tyder på att du har misshandlad det.
 
ANNONS