Annons

Vem äger bilden om den är upplagd på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pistol-Pete

Ny medlem
Hej! Jag är lite färsk inom foto men har fått vissa förslag om försäljning av mina bilder. Jag har aldrig laddat upp några "seriösa" bilder på Facebook för jag vet att det var snack om att man tappar äganderätten till bilden. Är det sant? Om jag lägger upp en bild på Facebook, kan jag inte sälja den då? Kan Facebook använda bilden (i teorin) utan att fråga mig? Tacksam för om ni kan reda ut detta, om ni vet nåt...

Mvh/Peter
 

Per

Aktiv medlem
Eftersom jag gillar att svamla även i ämnen jag inte kan ett smack om så..

Du äger fortfarande din bild, och har all rätt att sälja den, vilket Facebook inte har. De avtal det varit bråk om (och som därefter ändrats) handlade nog enbart om att Facebook ville ha hängslen och livrem för att inte själva hamna i juridiskt trassel för det sätt som bilderna publiceras (av dig själv!) på Facebook - sånt är ju viktigt i en del länder.

Sen kan man ju fundera på vad det skulle innebära för Facebook, som är och lever på att vara en social community där just bilder är ett av de starkaste inslagen, skulle få ens ett rykte om att missbruka medlemmarnas bilduppladdningar. Det skulle självklart slå tillbaka väldigt kraftfullt mot dem själva och deras kärnverksamhet. Så det är jag inte alls särskilt orolig för, fastän jag själv inte lusläst villkoren heller.

(Sen finns det ju betydligt bättre sätt om du vill marknadsföra dig själv som fotograf och sälja bilder på nätet, men det är väl en annan tråd)
 

atotowi

Aktiv medlem
You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:
- For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
- When you delete IP content, it is deleted in a manner similar to emptying the recycle bin on a computer. However, you understand that removed content may persist in backup copies for a reasonable period of time (but will not be available to others).
- When you use an application, your content and information is shared with the application. We require applications to respect your privacy, and your agreement with that application will control how the application can use, store, and transfer that content and information. (To learn more about Platform, read our Privacy Policy and About Platform page.)
- When you publish content or information using the "everyone" setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture).
- We always appreciate your feedback or other suggestions about Facebook, but you understand that we may use them without any obligation to compensate you for them (just as you have no obligation to offer them).

I första "paragrafen" så ger du rättigheter till FB att använda dina bilder i enlighet med de inställningar du gjort för ditt konto. Inställningarna är "globala" och gäller för hela världen. I praktiken så väljer du ju vilket spridningsområde bilderna ska ha.

Du kan sälja bilderna men du kan inte sälja dom för som Exklusiva om de finns på FB dvs med ensamrätt. En kund som vill ha ensamrätt vill nog också veta om bilden funnits på FB innan.
 
ANNONS