Annons

Gör stativ nytta vid korta slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

-----Per-----

Aktiv medlem
Hej

Om ni skall ta riktigt skarpa bilder som skall förstoras upp till minst A3+. Använder ni stativ då även om slutartiden är flera gånger kortare än 1/f. Eller kan man med gott samvete lämna stativet hemma? Jag tänker på arkitektur/landskapsbilder tagna med en APS-DSLR mitt på dagen med en normal.

Tack på förhand

/ Per
 

Hoztic

Aktiv medlem
Nej, då borde du klara dig utan. Men det kan vara skönt att ha ett stativ ändå så att man kan justera in allt perfekt som rak horisont, bygga upp bilden som man vill ha den, samma bild med olika skärpedjup/exponeringar tex.
 

bildsten

Aktiv medlem
Nej, då borde du klara dig utan. Men det kan vara skönt att ha ett stativ ändå så att man kan justera in allt perfekt som rak horisont, bygga upp bilden som man vill ha den, samma bild med olika skärpedjup/exponeringar tex.
Jag håller med, men rådet att ha tiden /brännvidden förutsätter stadig hand och god teknik. Är man ute efter den bästa skärpa som går att krama ur ett system så rekommenderas stativ även om tiderna verkar väldigt korta. Det ger dessutom de fördelar som nämns ovan.
 

lofling

Aktiv medlem
Det kan göra en viss skillnad, men troligen inte speciellt relevant. Jag skulle vara mer orolig för att bilderna blir dåliga för att du tar dem mitt på dagen. Ljuset är inte det bästa då.
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Tack för svaren. Ni har nog rätt i att det kanske inte blir så bra bilder mitt på dagen. Det blir väl att ta med stativet iaf. puh... :) Ha det bra. / Per
 

aolsson

Aktiv medlem
En stor fördel med stativ är ett det saktar ner processen kring fotograferandet så att man hinner tänka på komposition etc.. Slow is beautiful
 
ANNONS