Annons

förbättra fotograferandet, scott kelbys böcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Efter att nu ha fotograferat ett bra tag så funderar jag på hur jag ska komma vidare med min kompetens några steg. Vad tror ni om att köpa scott kelbys bokserie för cirka femhundralappen och utgå från den? Kanske har ni några andra tips?

:)
 

atotowi

Aktiv medlem
Man är väldigt olika som människor och en del tycker nog att Scott ska ha nobelpris eller liknande för sina böcker. Själv passar han inte mig alls. Jag vill förstå varför det är bättre att göra på ett visst sätt snarare än att få ett beteende mig givet som ett tips.

Det är inte det att tipsen inte funkar det gör de i de situationer där de kan användas. Om man vet varför kan man använda kunskapen i olika situationer.

Mitt tips är att försöka hitta en fotoklubb eller liknande där ni kan diskutera bilder, ställa frågor om teknik och hur man kan göra istället och kanske framför allt "varför"...
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Man är väldigt olika som människor och en del tycker nog att Scott ska ha nobelpris eller liknande för sina böcker. Själv passar han inte mig alls. Jag vill förstå varför det är bättre att göra på ett visst sätt snarare än att få ett beteende mig givet som ett tips.

Det är inte det att tipsen inte funkar det gör de i de situationer där de kan användas. Om man vet varför kan man använda kunskapen i olika situationer.

Mitt tips är att försöka hitta en fotoklubb eller liknande där ni kan diskutera bilder, ställa frågor om teknik och hur man kan göra istället och kanske framför allt "varför"...
Mitt problem är att schemalagda aktiviteter inte passar alls. Jag har så många bollar i luften så jag misstänker att en klubb inte skulle passa mig speciellt bra eftersom min närvaro skulle vara så dålig.

Det jag gör är att gå ett par fotorundor när jag har tid med vänner, som dock är på ungefär samma nivå som mig!

Dock förstår jag absolut din poäng. Praktiskt lärande är ju det allra bästa sättet :)
Så scott kelby förklarar mer hur man gör än varför man gör så? Isåfall låter det inte värt mina femhundra kronor :)

Tack för din input!
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag tycker Kelbys böcker är jättebra just för att få inspiration. (lite tips om hur man lyfter sina bilder)
Det som man måste tillföra själv är transpiration, dvs ut och fota själv.
Fotosidan är ju en ypperligt forum att visa upp sina alster och få (positiv)kritik.

/Peter
 

Maximus3D

Aktiv medlem
En bok lär inte göra dig till en bättre fotograf, enbart träning och experimentation på egen hand gör dig bättre. Börjar du plugga efter böcker så kommer du bara göra så som det står i böckerna och inte tänka själv. Använd din gråa massa istället till vad den är till för. :)

/ Magnus
 

Kvitung

Aktiv medlem
En bok lär inte göra dig till en bättre fotograf, enbart träning och experimentation på egen hand gör dig bättre. Börjar du plugga efter böcker så kommer du bara göra så som det står i böckerna och inte tänka själv. Använd din gråa massa istället till vad den är till för. :)

/ Magnus
Nonsens!

Det är som att säga läs inte manualen till kameran fippla dig fram så lär du dig

Använd böckerna på rätt sätt så kan då lära dig en hel del. tillsammans med trial and error
 

Xoffis

Aktiv medlem
Jag har läst skotts 3 böcker, då å då får man en "aha!" men mycket visste man redan, men jag gillar dem, just för dessa "aha" å man blir ju inspirerad att ut å fota, men samtidigt så är han mycket upprepande vilket kan vara drygt ibland, å väldigt ofta så saknar jag faktisk just precis "varför" man skall göra så, inte bara hur man gör...

3e boken va ifall jag minns rätt mest bara studio fotande...
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Efter att nu ha fotograferat ett bra tag så funderar jag på hur jag ska komma vidare med min kompetens några steg. Vad tror ni om att köpa scott kelbys bokserie för cirka femhundralappen och utgå från den? Kanske har ni några andra tips?

:)
Det är väldigt svårt att veta vilken nivå du ligger på, och vilka böcker som passar dig. Om du läst vad Kelbys paket innehåller, och du känner att det verkar passa dig, så är böckerna säkert rätt. Hans paket har fått bra recensioner, så det finns ingen anledning att tro att de inte är bra.
 

Manhattan

Medlem
Nonsens!

Det är som att säga läs inte manualen till kameran fippla dig fram så lär du dig

Använd böckerna på rätt sätt så kan då lära dig en hel del. tillsammans med trial and error

Håller med. En femhundring på Kelbys böcker är en riktigt bra investering. Tror dessutom att de passar perfekt för dig som har kommit en bit på väg och redan förstår foto, men behöver påminnelser, konkreta tips och inspiration för att komma vidare. Mycket bra och vettiga pryltips dessutom.

Läs Scotts tips i lugn och ro och TESTA dem i praktiken innan du slukar nästa kapitel. Du kan skaffa samma kunskap genom trial and error men det tar f-n så mycket längre tid. Herr Kelbys böcker är en klockren (och rolig) genväg till bättre bilder föutsatt att plåtar lika mycket som du läser :)
 

chrillenilsson

Aktiv medlem
jag har dem och jag tycker de är underhållande och enkla att förstå...
Säkert inget för hard core-fotograferna, men jag uppskattar dem i alla fall...

Handfasta och enkla tips
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har lånat dom, en efter en, på biblioteket... Jag tycker inte det är något man använder som uppslagsverk direkt, så mig passade dom att ha som lite "kvällslektyr". Lite "aha" och en hel del inspiration gav dom mig i alla fall.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Nonsens!

Det är som att säga läs inte manualen till kameran fippla dig fram så lär du dig

Använd böckerna på rätt sätt så kan då lära dig en hel del. tillsammans med trial and error
Instämmer helt.
Det är klart att vi ska dra nytta av andras erfarenheter och inspireras av andras idéer och bilder och utvecklas genom detta. Givetvis ska vi också praktisera och öva.

Om var och en skulle behöva uppfinna hjulet på nytt hade vi fortfarande befunnit oss i stenåldern.
 

Rika N

Medlem
Mitt tips är att gå till närmsta bibliotek - har inte koll på just Stadsbiblioteket men de borde ju ha mängder! Bor en bit utanför Gbg och mitt bibliotek är en guldgruva. Brukar låna både "tekniska böcker" och framförallt olika fotografers egna samlingsböcker. Där lär man sig massor! En poäng till med bibliotek är att du även kan hitta äldre pärlor som inte går att köpa längre t ex National Geographics Den stora fotogudien. Dessutom har de säkert flera fototidningar och man kan låna hem gamla nr. När du sen lånat och läst och absolut måste ha någon bok hemma så köp då - annars bättre att spara slantarna till ny utrustning... Hälsn/Rika
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Tack alla för eran input! Det lutar åt att köpa böckerna och läsa igenom dom lite efterhand. Och som sagt hinna med att fotografera mellan varje kapitel. Och verkligen försöka tänka på allt som står där.

Detta innebär självklart inte att jag kommer sluta tänka själv och enbart fotografera "efter manualerna"

Men någon gång ska man väl lära sig "vad som egentligen är rätt" istället för att enbart skjuta efter eget tycke (vilket jag har gjort nu i snart ett år)
 

dumbo

Aktiv medlem
För mig har den största utvecklingen skett genom att titta på andras bilder som jag gillar och sedan fundera över hur de nått det resultatet och därefter "härma" och sedan sätta sin egen prägel. Jag tycker personligen att det är ett mer utvecklande sätt att lära sig på än att läsa en bok och få en sanning presenterad för sig.
Nu behöver ju inte det ena utesluta det andra, såklart, men jag tror att det är nyttigare att gå sin egen väg och utvecklas i sig själv än att få veta att man ska ha "bländare ditten och slutartid datten om solen står 45 grader över horisonten".
En annan sak som får en att utvecklas är ju att gå utanför sin "comfort zone" (kan man säga "bekvämlighetszon" på svenska?) - att fota saker man normalt sett inte brukar fota. Detta gör ju att man får prova vingarna inom ett annat område, såklart, men ofta även att man ser det man brukar fota med nya ögon.

Att, som någon sade, att PRATA om bilderna, är åxå väldigt utvecklande. Sitt ner med dina fotokompisar och prata om era bilder. Hur tänkte du här? Varför gjorde du så? Varför valde du inte en lägre kameraposition med vidvinkelobjektiv istället? osv osv.

Ang. Scotts böcker kan jag inte kommentera i detalj. Jag har bläddrat i dem och konstaterat att de inte skulle ge MIG särskilt mycket och att jag bara skulle bli frustrerad då man sällan får några förklaringar på VARFÖR man ska göra si eller så. Jag fick känslan av att böckerna är för dem som vill ta genvägar till "bättre bilder" utan att förstå VARFÖR de blir bättre. Det passar såklart en del, men inte mig iaf. Det ger ju inte heller samma möjlighet till vidare utveckling, utifrån det man läser i böckerna.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Själv tycker jag hans böcker är ett skämt.. vi fick två genom utbildningen jag gick och dom var extremt dumt skrivna.. Man lärde sig allt fel på nåt sätt, man får bara börja om från början med allt sen när man vill lära sig mer.. Iaf var det så jag kände..
 
ANNONS