Annons

Kallas det för "Fullformat" eller "Småbildsformat" för 24x36 mm sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Kallas det för "Fullformat" eller "Småbildsformat" för 24x36 mm sensor?

Jag har googlat efter fakta om hur man benämner storleken för 24x36mm kamerasensor. Och jag ser att man kallar det dels för "fullformat" och dels för "småbildsformat". Och på vissa ställen, så kan det stå "Fullformat" och i nästa mening kallar man det för "Småbildsformat". Förvirrande, tycker jag!

Är båda uttrycken korrekt?

Har det någon betydelse om 24x36mm sensor är i en analog kontra digital systemkamera?
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har googlat efter fakta om hur man benämner storleken för 24x36mm kamerasensor. Och jag ser att man kallar det dels för "fullformat" och dels för "småbildsformat". Och på vissa ställen, så kan det stå "Fullformat" och i nästa mening kallar man det för "Småbildsformat". Förvirrande, tycker jag!

Är båda uttrycken korrekt?

Har det någon betydelse om 24x36mm sensor är i en analog kontra digital systemkamera?
Båda är väl korrekta, även om man får resonera lite olika

"Fullformat" stämmer om man jämför med storleken på en negativrutan på "vanlig negativfilm": Detta är ju ( i princip ) det enda format som funnits i konsumentled de senaste årtiondena.

"Småbildsformat" stämmer om man jämför med mellanformat / storformatskameror.
 

eon

Aktiv medlem
Definitionen är givetvis från filmtiden.
Småbild är en bildstorlek som är standardiserad till 24x36 mm bildruta. Filmen som kamerorna laddades med heter 135.

Nu är ju 135-film inte så välanvänd längre utan de flesta kamerorna är digital med en fast fabriksmonterad bildruta, dvs sensorn.
Småbild är däremot ett lika viktigt begrepp i dag som förr eftersom kamerasystemen från tex Nikon, Canon, Sony, Leica är definierade efter småbildsstandarden. Att vissa kameror har mindre sensorer och att vissa objektiv inte tecknar ut hela småbildsformatet är avvikelser från standarden. Standarden i kamerasystemen är 24x36 mm, dvs småbild.

Fullformat är ett uttryck i folkmun och inte en fackterm. Givetvis kommer detta sig av att många fotografer i dag aldrig har använt sig av kameror med större sensorer än tex APS-C. Men man kan ju inte vända på verkligheten för att några inte har full erfarenhet. De måste använda sig av riktiga facktermer även om de inte använder alla sådana.

Fullformat säger dessutom inget utan att refereras till någon känd storlek. Det är som om bartendern skulle säga att du fick ett fullt glas öl. Jag tror att du trots det skulle vilja veta om det var 33 eller 50 cl du betalade för.

Standarden är fast: 24x36 mm bildformat är småbild.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fullformat säger dessutom inget utan att refereras till någon känd storlek.

Standarden är fast: 24x36 mm bildformat är småbild.
Fast "småbild" säger inte heller något utan att refereras till någon känd storlek, t ex storformat eller mellanformat. På den gamla goda analoga tiden (då termen "småbild" uppkom) kunde även kameror med mindre bildformat än 24x36 kallas "småbildskameror".

Varken "småbild" eller "fullformat" är egentligen någon fackterm, dvs inte något som är väldefinierat och standardiserat.
 

Olle

Aktiv medlem
Åtminstone för några år sen stod det på Hasselblads hemsida att deras kameror med sensorformatet 36x48 mm var fullformat. Dubbelt så fullt som det som man brukar ange som fullformat här i Fotosidans forum m a o.

Egentligen tycker jag att det är endast för APS-film som uttrycket fullformat är relevant. Alla APS-kameror fotar i filmformatet 16,7x30,2 mm. Men på filmen finns en magnetremsa där man bl a kan informera labbet om man vill ha kopia på hela, alltså fulla, negativformatet eller endast en del av det, t ex APS-C.

Olle
 

Olle

Aktiv medlem
På den gamla goda analoga tiden (då termen "småbild" uppkom) kunde även kameror med mindre bildformat än 24x36 kallas "småbildskameror".
Min första systemkamera använde 135-film, men med filmformatet 18x24 mm. Dessa kameror kallades för halvformatskameror, inte småbildskameror.

Olle
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min första systemkamera använde 135-film, men med filmformatet 18x24 mm. Dessa kameror kallades för halvformatskameror, inte småbildskameror.
Alla i de fotokretsar jag umgicks i på 1970-talet (och all litteratur jag kan minnas) kallade kameror som använde småbildsfilm (135 och 126) för småbildskameror. Inom kategorin småbild skilde man på hel/full- och halvformat.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Tack för alla kommentarer och förklaringar. Jag förstår nu bättre varför vissa kallar det för det ena eller det andra.

Mvh, Rei
 
ANNONS