Annons

Videofilma med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Frocli

Aktiv medlem
Nu har vi filmat ca 2 timmars film med olika inställningar med 3 olika kameror, D90, 500D, och 550D. Jag tror erfarenheterna borde vara liknande med kameror med samma filminställningsmöjligheter. (dvs 550D -- 60D --7D -är lika) (D90 -- D5000 lika)
Här är min a intryck:

1. Acceptabel film vid panorering blir bara på stativ och hyggligt användbar panoreringshuvud. (det visste vi)

2. Det är väldigt skillnad på zoom av olika objektiv. En del zoom går att zooma mjukt, andra blir ryckigt.

3. Det går inte att använda autofokus på rörliga motiv.

4. Jag ser inte så mycket bildkvalitetsskillnad mellan Full HD och HD inställning.

5. Största skillnad mellan inspelningarna blev när vi fotade rörliga motiv (fotboll) med 550D blev bästa resultat när jag valde HD med 60b/s eller 50b/s (inte så stor skillnad mellan dessa) Filmen blev mycket bättre, än Full HD och 25 b/s läge. 550D och D90 gör klart sämre film om fotboll.

6. Det går bra att välja kort tid, (1/200 - 1/400 eller kortare) och bländare 11 eller tom 16. Den ger rätt stor skärpedjup. ISO var inställd på auto, och gick upp ibland till 6400, men jag tyckte inte det syntes på resultatet. De andra kameror, utan manuella inställningsmöjligheter tappade fokus ofta.

7. Canon 550D gör klart bättre film på rörlig motiv på HD-60b/s med rätt objektiv än de andra kamerorna.

8. Bra film kan man göra med ultravidvinkel-objetiv. Vid bländare 11 har man ju skärpan överallt, och med kort slutartid är allt skarp. Man behöver inte vara rädd för högiso-brus, det syns inte på film.

9. Inte överraskande äter videofilmandet enorma mängder minne. Inga kort räcker, och du ska ha rejält med hårddisk... Tur att minnet har blivit rätt billigt.

Så långt mina intryck. Vad har ni för erfarenheter?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Kan tillägga att olika objektivs IS fungerar olika bra för filming.
Tex mitt 28-135 försöker hela tiden att hålla kvar bilden vid panorering (naturligtvis bra vid stillbildsfoto). Så vid panorering försöker den hålla kvar tills det inte går längre, då hoppar bilden till nästa läge som den försöker hålla kvar. Slutresultatet vid panorering blir väldigt ryckigt.

Mitt 70-200/4L IS med möjlighet att ställa om IS för just panorering fungerar betydligt bättre.

En annan stor skillnad är om man vill fokusera manuellt under filming. Väldigt stor skillnad i känsla, samt att vissa objektiv har extremt kort avstånd i fokusringen mellan oändligt avstånd och närmaste närgräns. Dåligt är tex 50/1.8, bra är 35/1.4L
Fast vad gäller känsla vid fokus och zoomning är helmanuella objektiv skönast.

Tyvärr passar Canons egna gamla manuella FD-objektiv inte så bra.
Zeiss har numer några manuella som säkert passar bra (dock dyra), annars kan man med billig Nikon/Canon adapter komma över billiga bra gamla manuella Nikonobjektiv, som nog passar filming väldigt bra.

Annat bra tips för filming är extern mikrofon. Finns riktigt bra från 1000:- och uppåt.

Fler tankar och tips från andra?
 

Frocli

Aktiv medlem
Kan tillägga att olika objektivs IS fungerar olika bra för filming.
Tex mitt 28-135 försöker hela tiden att hålla kvar bilden vid panorering (naturligtvis bra vid stillbildsfoto). Så vid panorering försöker den hålla kvar tills det inte går längre, då hoppar bilden till nästa läge som den försöker hålla kvar. Slutresultatet vid panorering blir väldigt ryckigt.

Mitt 70-200/4L IS med möjlighet att ställa om IS för just panorering fungerar betydligt bättre.

En annan stor skillnad är om man vill fokusera manuellt under filming. Väldigt stor skillnad i känsla, samt att vissa objektiv har extremt kort avstånd i fokusringen mellan oändligt avstånd och närmaste närgräns. Dåligt är tex 50/1.8, bra är 35/1.4L
Fast vad gäller känsla vid fokus och zoomning är helmanuella objektiv skönast.

Tyvärr passar Canons egna gamla manuella FD-objektiv inte så bra.
Zeiss har numer några manuella som säkert passar bra (dock dyra), annars kan man med billig Nikon/Canon adapter komma över billiga bra gamla manuella Nikonobjektiv, som nog passar filming väldigt bra.

Annat bra tips för filming är extern mikrofon. Finns riktigt bra från 1000:- och uppåt.

Fler tankar och tips från andra?
Extern mikrofon ska jag så småningom skaffa. Jag har testat med mobiltelefonens hörlur/mikrofon, det är ju inte idealisk, men det hade jag redan. I alla fall blir det bättre, än med den inbyggda mikrofonen.
Den linsen jag hade mjukast zoom och panorering är Tokina 11-16.
Jag funderar om inte en manuell Samyang 8 mm skulle ge härliga videobilder. Problemet är hur auto-ISO fungerar med helmanuell objektiv. Någon som har erfarenhet med det?
 

enord

Avslutat medlemskap
varför hakar mina filmklipp?

Hej, här har det provfilmats med 550d ser jag, så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
 

wfrank

Aktiv medlem
Det är inte filmen det är fel på. Det är sannolikt din dator/mediaspelare/codecs som inte klarar av .mov-formatet tillräckligt bra. Det är ett ganska vanligt problem.
 

enord

Avslutat medlemskap
Nja du kan googla lite. Det finns flera orsaker. Canon har nog sina skäl för att använda .mov, men det är ett krävande format på flera sätt, det är tex ett ganska dåligt redigeringsformat. Här är en träff som säkert berättar lite mer än jag kan...

http://www.eos550d.com/2010/04/playing-your-hd-movie/
tusen tack :) ska läsas direkt!
pratade nyss med min vän som kör på apple data och han hade samma probem. så får ta och kolla upp det riktigt noga vad som strular.
 

and30ers

Aktiv medlem
9. Inte överraskande äter videofilmandet enorma mängder minne. Inga kort räcker, och du ska ha rejält med hårddisk... Tur att minnet har blivit rätt billigt.

Så långt mina intryck. Vad har ni för erfarenheter?
Jag tycker att dina erfarenheter och din sammanfattning i punkt 1-9 stämmer väl med mina erfarenheter från Canon HF11 videokamera, EOS 500D och EOS 7D.

Det krävs stora minneskort men visst räcker korten till. Till 500D hade jag 16+32GB som räckte till 3h38min film i 720p30. Till 7D har jag 32+64GB som räcker till 4h51min film i 1080p30 eller 720p60. I datorn har jag 4 TB.

Jag redigerar all film i Sony Vegas Movie Studio Platinum som är billigt, riktigt finessrikt, stabilt, bra på import/export i en mängd format och snabbt som bara den. http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope
 

Läjf

Avslutat medlemskap
skärpdjup

Nu har vi filmat ca 2 timmars film med olika inställningar med 3 olika kameror, D90, 500D, och 550D. Jag tror erfarenheterna borde vara liknande med kameror med samma filminställningsmöjligheter. (dvs 550D -- 60D --7D -är lika) (D90 -- D5000 lika)
Här är min a intryck:

1. Acceptabel film vid panorering blir bara på stativ och hyggligt användbar panoreringshuvud. (det visste vi)

2. Det är väldigt skillnad på zoom av olika objektiv. En del zoom går att zooma mjukt, andra blir ryckigt.

3. Det går inte att använda autofokus på rörliga motiv.

4. Jag ser inte så mycket bildkvalitetsskillnad mellan Full HD och HD inställning.

5. Största skillnad mellan inspelningarna blev när vi fotade rörliga motiv (fotboll) med 550D blev bästa resultat när jag valde HD med 60b/s eller 50b/s (inte så stor skillnad mellan dessa) Filmen blev mycket bättre, än Full HD och 25 b/s läge. 550D och D90 gör klart sämre film om fotboll.

6. Det går bra att välja kort tid, (1/200 - 1/400 eller kortare) och bländare 11 eller tom 16. Den ger rätt stor skärpedjup. ISO var inställd på auto, och gick upp ibland till 6400, men jag tyckte inte det syntes på resultatet. De andra kameror, utan manuella inställningsmöjligheter tappade fokus ofta.

7. Canon 550D gör klart bättre film på rörlig motiv på HD-60b/s med rätt objektiv än de andra kamerorna.

8. Bra film kan man göra med ultravidvinkel-objetiv. Vid bländare 11 har man ju skärpan överallt, och med kort slutartid är allt skarp. Man behöver inte vara rädd för högiso-brus, det syns inte på film.

9. Inte överraskande äter videofilmandet enorma mängder minne. Inga kort räcker, och du ska ha rejält med hårddisk... Tur att minnet har blivit rätt billigt.

Så långt mina intryck. Vad har ni för erfarenheter?
Jag har en canon 550d
Hur ändrar man skärpdjup på den när man skall filma,så man får skarp bild hela vägen
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Hej, här har det provfilmats med 550d ser jag, så tänkte att nån kunde va till hjälp här :)

Har fixat mig en 550d. filmningen hakar på datan. varför gör det de???
jag blev rekommenderad o har köpt mig sandisk 32gb extreme class 10 minne.
filen blir i mov och öppnas i quiktime. men det hakar :(
tänkte om det va för jag hade trött gammal data, så jag provade på en ny data men va precis samma sak. vad kan va orsaken?
tack på förhand!
H.264/AVC är lite mer krävande, VLC och The KMplayer samt win7 burk med WMP12 (är det väl) borde fungera. Kan vara prestanda också men testa de spelarna och se hur det går. Hoppas det går bra.
 
ANNONS