Annons

Bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej Fotosidan!

Jag har lite problem med de bilder jag tar med mitt Sigma 70-300 APO macro. De blir i regel ganska grådassiga och tråkiga/bleka samt att skärpan ofta kan vara off, självklart beror det väl till stor del på mig som fotograf men jag skulle ändå vilja kolla lite om vad som kan vara felet.

När det gäller blekheten så är det nästan så det finns ett klassiskt grått lager på bilden vilket är oerhört fult. Jag kör alltid med ljusskydd men jag funderar på om det kan bero på höga ISO-tal eller nåt i den stilen som jag tvingas använda för att kunna få kortare slutartid och därmed bättre skärpa i bilderna.

Finns det några bra tips eller generella råd när det fotas på avstånd som i mitt fall? Vad borde man tänka på?

När det gäller fokus och skärpa så tror jag säkerligen att min (o)förmåga att hålla stilla kameran hjälper till ganska mycket. Men jag har även märkt, även när jag testat med spotmätning av skärpa, att skärpan inte är på mitt motiv utan någon annanstans i bilden. Jag står verkligen stilla så jag tror inte det beror på att jag flyttar mig så att skärpedjupet lägger sig längre fram/bak i bilden.

Även här vore det oerhört tacksamt med några tips eller riktlinjer över hur man kan jobba så att resultatet blir så bra som möjligt.

Kan till sist tillägga att jag kör en 450D som kamera.
 

gorse

Aktiv medlem
Vad det gäller dassigheten spelar förståss vädret in. Men jag tycker många dassiga bilder brukar bli fina fisken om man i photoshop eller elements gör Levels eller Nivåer (beroende på språk) och drar in ändpunktera i det diagram som kallas histogram till histogrammet början resp slut. För att detaljerat lista ut vad jag menar, googla på "sätta svartpunk vitpunkt photoshop".

Skärpan har jag inte en susning om vad du har för problem. Jag skulle föreslå att du skaffar ett stativ (eller åtminstone travar upp böcker och grejor att lägga kameran på för att testa), låta exponeringstiden bli lång utan att det stör. Då kan du behålla små bländare (högre tal) och låga iso. Har du största bländaren (låga tal) så får du så kort skärpedjup att det är nöstan omöjligt att sätta skärpan snyggt.
Själv föredrar jag manuelt fokus och ställa skärpan genom att flytta kameran.

Hoppas det kan vara en start.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Släng upp en exempelvbild på dassigheten så kanske vi kan föreslå en lösning.

Vad menar du med att spotmäta skärpa? Att du enbart aktiverar en fokuspunkt? Spotmätning brukar man normalt använda som uttryck för en sätt att mäta ljuset på motivet.
 

oshe

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar. Jag har lekt en del med de nivåer du pratar om, så jag har nog ett hum om vad du pratar om även om jag säkert inte tillämpar dem som ett proffs, men jag skall försöka arbeta vidare med det och även googla fram lite matnyttig info om det.

Angående skärpan så skall jag försöka köra lite trial and error och se om jag kan lista ut vart problemet ligger eller hur jag kan jobba med kameran för att få ett bra resultat. Men du tycker alltså det är viktigare att använda ett högre f-stop värde än att hålla nere slutartiderna? Jag har stativ men t ex igår när jag fotade en ekorre så kändes det väldigt dumt att försöka slänga fram stativ och grejja med, tog väl runt en 10 bilder och det var knappt så att mer än 2 av bilderna var användbara och det var ingen som var riktigt klockren, till min stora besvikelse förstås.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är ju lättare att hjälpa om du kan visa oss en (eller flera) exempelbild med EXIF-information där du tycker att ditt problem kommer fram.
Vad gäller grådassigheten så kan det ju bero på att objektivet ifråga används på största bländaröppning. Särskilt på 300mm och största bländare så presterar det inte på topp, utan behöver bländas ner lite för att få bra skärpa och kontrast. Det kan ju vara så illa att det är något galet med objektivet, men det är ju svårt att se hur "illa" det verkar utan exempelbild.

Vad gäller fokus så verkar det inte helt ovanligt att framför allt kombinationer av Canon och Sigma ger problem med det. Det kan såklart vara handhavandefel åxå. Svårt att uttala sig om såhär. Om du googlar "focus test chart" så kommer du nog att få fram både en "testbild" och instruktioner för att testa fokus. Man måste dock använda stativ för att kunna få någon tillförlitlighet i ett sådant test.
 

oshe

Aktiv medlem
Släng upp en exempelvbild på dassigheten så kanske vi kan föreslå en lösning.

Vad menar du med att spotmäta skärpa? Att du enbart aktiverar en fokuspunkt? Spotmätning brukar man normalt använda som uttryck för en sätt att mäta ljuset på motivet.

Japp ursäkta mig, spotmätning är ljuset, jag menar en fokuspunkt, dvs den i mitten i det här sammanhanget, därav mitt dumma ordval. :)

Skall försöka slänga upp bilder ikväll då jag har jobb om en kort stund, ska försöka få med bilder som vissar dassigheten och problemet med skärpan som jag pratar om.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag undrar lite .... Tex vilka tider du har på dina bilder, brännvidd x 1.6 på aps kamera är det vanligaste sättet att få den kosrtaste tid man kan hålla kameran stilla utan att få skakningsoskärpa. Å andra sidan ser ju skakoskärpa annorlunda ut en felfokus.

Molniga dagar är kontrastlösa och ger annorlunda färguplevelse. Kolla , som Gorse skriver att svart och vitpunkt sitter där de ska. Sen kan man gå vidare och ändra kontraster mm

Blir bliderna alltid bra med ditt andra objektiv, både vad gäller skärpa och färg ?

Har du kollat skärpan ordentligt? Dvs sätta kameran på stativ och fota tex en linjal, text i tidning i perspektiv, för att se om du har bakfokus kanske på kamera eler objektiv?
 

oshe

Aktiv medlem
Det är ju lättare att hjälpa om du kan visa oss en (eller flera) exempelbild med EXIF-information där du tycker att ditt problem kommer fram.
Vad gäller grådassigheten så kan det ju bero på att objektivet ifråga används på största bländaröppning. Särskilt på 300mm och största bländare så presterar det inte på topp, utan behöver bländas ner lite för att få bra skärpa och kontrast. Det kan ju vara så illa att det är något galet med objektivet, men det är ju svårt att se hur "illa" det verkar utan exempelbild.

Vad gäller fokus så verkar det inte helt ovanligt att framför allt kombinationer av Canon och Sigma ger problem med det. Det kan såklart vara handhavandefel åxå. Svårt att uttala sig om såhär. Om du googlar "focus test chart" så kommer du nog att få fram både en "testbild" och instruktioner för att testa fokus. Man måste dock använda stativ för att kunna få någon tillförlitlighet i ett sådant test.
Tack så mycket för hjälpen! Jag skall slänga upp bilder ikväll som jag tidigare nämnt och även kolla de charts du nämner för att se om något kan vara galet. Ibland är det verkligen så att jag tänker, "nej.. f*n, så dålig kan jag inte vara på att ta en bild!". :)
 

oshe

Aktiv medlem
Jag undrar lite .... Tex vilka tider du har på dina bilder, brännvidd x 1.6 på aps kamera är det vanligaste sättet att få den kosrtaste tid man kan hålla kameran stilla utan att få skakningsoskärpa. Å andra sidan ser ju skakoskärpa annorlunda ut en felfokus.

Molniga dagar är kontrastlösa och ger annorlunda färguplevelse. Kolla , som Gorse skriver att svart och vitpunkt sitter där de ska. Sen kan man gå vidare och ändra kontraster mm

Blir bliderna alltid bra med ditt andra objektiv, både vad gäller skärpa och färg ?

Har du kollat skärpan ordentligt? Dvs sätta kameran på stativ och fota tex en linjal, text i tidning i perspektiv, för att se om du har bakfokus kanske på kamera eler objektiv?
Tyvärr har jag inte varit så noggrann som att testat med linjal men ibland känns det som att det skulle kunna vara något liknande, finns det något att göra åt det i så fall? Förutom att lämna in det som jag antar att man kan göra...
 

oshe

Aktiv medlem
Jag försökte ladda upp bilder här också men det är ju storleksgränser osv så jag gör så att jag laddar upp lite bilder till min blogg oshesblogg.blogspot.com så får ni gärna gå in och titta på dem och ge mig lite förslag på vad som kan vara fel osv. EXIF lägger jag upp det kan kan få tag på genom att gå in på egenskaper i de olika filerna. Vore jättetacksamt om ni ville gå in där och titta på bilderna och ge kommentarer i tråden, hoppas inte det är för mycket begärt. :)

Alltså... www.oshesblogg.blogspot.com är adressen till bloggen med bilderna...

Kan passa på och fråga om linjalen för det skall jag testa... Bara att lägga den på ett bord och köra center fokuspunkt, eller kanske tom manuell fokus? 45 grader vinkel? Sedan sätta fokus på t ex 10 cm på linjalen, ta en bild och sedan titta på bilden i datorn för att se hur fokus ligger, eller?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Kan passa på och fråga om linjalen för det skall jag testa... Bara att lägga den på ett bord och köra center fokuspunkt, eller kanske tom manuell fokus? 45 grader vinkel? Sedan sätta fokus på t ex 10 cm på linjalen, ta en bild och sedan titta på bilden i datorn för att se hur fokus ligger, eller?
Testa inte med en linjal! Det ger inte något pålitligt resultat eftersom man inte vet vad som fokussensorn tar fasta på. Läs det här och testa fokuseringen med hjälp av en av de sista sidorna istället: http://focustestchart.com/focus21.pdf

Varför din ekorre inte blev skarp, utan grenarna framför, kan du kanske få svar på bakom ovanstående länk. Fokuspunkterna är nämligen inga punkter utan streck eller kors....
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ka inte se nåt direkt fel på bilderna. Ekorren har ju massor av grenar i vägen så det är inte så konstigt att fokus hamnade galet. Motiv över långa avstånd kan bli didigt av naturliga skäl, De bilder du tycker har dassiga färger är också i regel en aning för ljusa tycker jag. Färger blir mer mättade med lite mindre ljus bilder.

Ja använd stativ och sikta mot nåt tydligt på linjalen i snäv vinkel..
 

Frolicc

Aktiv medlem
Att bilden över staden är blek kan också bero på ströljus, använde du motljusskydd?

Jag har haft ett sånt objektiv som du har och det vinner en del på att bländas ned några steg. Speciellt på långa brännvidder.
 

oshe

Aktiv medlem
Att bilden över staden är blek kan också bero på ströljus, använde du motljusskydd?

Jag har haft ett sånt objektiv som du har och det vinner en del på att bländas ned några steg. Speciellt på långa brännvidder.
Använder alltid ljusskydd faktiskt... Ska försöka tänka på att blända ner lite. Tack för tipsen!
 

oshe

Aktiv medlem
Ka inte se nåt direkt fel på bilderna. Ekorren har ju massor av grenar i vägen så det är inte så konstigt att fokus hamnade galet. Motiv över långa avstånd kan bli didigt av naturliga skäl, De bilder du tycker har dassiga färger är också i regel en aning för ljusa tycker jag. Färger blir mer mättade med lite mindre ljus bilder.

Ja använd stativ och sikta mot nåt tydligt på linjalen i snäv vinkel..
Tack för din kommentar, skall försöka tänka på detta i vid framtida tillfällen. Kör inte överexponering via EV osv men bilderna kan ju bli ljusa ändå. Får helt enkelt försöka anpassa det lite och använda histogrammet ännu mer än vad jag gör nu.
 

oshe

Aktiv medlem
Testa inte med en linjal! Det ger inte något pålitligt resultat eftersom man inte vet vad som fokussensorn tar fasta på. Läs det här och testa fokuseringen med hjälp av en av de sista sidorna istället: http://focustestchart.com/focus21.pdf

Varför din ekorre inte blev skarp, utan grenarna framför, kan du kanske få svar på bakom ovanstående länk. Fokuspunkterna är nämligen inga punkter utan streck eller kors....
Tack för den matnyttiga infon, skall kolla både den länk du nämner i detta inlägg och alla andra länkar som skickats av samtliga i denna tråd för att få mer kött på benen.
 

oshe

Aktiv medlem
Fasen va underbart det är med diskussion, tänk vad mycket man kan lära sig på så kort tid!

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara mig. Hoppas men är tveksam till att jag kan betala tillbaka i framtiden genom att ge råd tillbaka. :)
 

Joi

Aktiv medlem
du får höja ISO till 1250 eller 1600 ner det är mulet och blända ner till ca f6,7 , att få fokus på ekorren med massor av grenar framför honom går inte i auto läge de är bättre att använda manuell fokus.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag kollade lite snabbt på bilderna och på ekorrbilden är ju fokus på grenarna framför. Det kan mycket väl vara så att kameran faktiskt fokuserat på dessa då fokuspunkterna ofta är lite större än man tror när man tittar i sökaren.
Bilden på hästen är ju lite överexponerad, så det är nog till stor del anledningen att den ser lite dassig ut.
Bilden på husen på lite avstånd kan nog vara lite dassig pga att det är disigt.
Bilden på stenmuren/stenarna med mossa tycker jag ser bra ut. Det är ju inte sånadär riktigt "klatschiga" färger, men det kan man ju få genom att ändra kontrast och färgmättnad (antingen i kameran eller i efterbehandligen).
Jag tycker inte det ser helt galet ut alltså, men... Om du ändå, trots allt, tycker att det är en markant skillnad mot bilderna du tar med ditt andra objektiv så finns det ju anledning att forska vidare lite. Är det så att du, generellt, får överexponeringar med 70-300:n? Ta bilder med stativ på samma motiv under samma förutsättningar med samma inställningar (samma tid, bländare och ISO-tal) och se om bilderna blir lika.
Att det skiljer lite på olika objektiv, både var gäller kontrast och färger är normalt, men exponeringen bör bli ganska lika oavsett.
 
ANNONS