Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elverk eller liknande till studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

RaggeNo1

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett kitt från Dörr med två studioblixtar med diverse tillbehör, men nu undrar jag.... kan man använda ett vanligt elverk? Jag har inget aggregat nämligen och ska använda de utomhus där det inte finns tillgång till ström från andra ställen.

En kompis sa att han hade ngn form av omvandlare till bilen som ger 450watt, jag tänkte om kanske det går istället med?

Tacksam för svar!
 

Hoztic

Aktiv medlem
Nu skrev du ju inte vilka blixtar det var, eller rättare sagt, hur mycket effekt dom är på, men jag skulle rekommendera ett elverk istället för att ha en konverter från bilen. Ett elverk är ju byggt för att leverera ström timme efter timme, det är inte bilen. Bilen måste du ha igång, annars är batteriet stendött ganska fort, och ha konverter kopplad direkt till batteriet.
 

RaggeNo1

Aktiv medlem
Det är DÖRR DS-160 heter de... 160W stycket..

Okej, jag tänkte precis samma sak, men har hört att det kan sabba blixtarna med ett elverk, men jag fattar inte varför det skulle göra det...
 

Hoztic

Aktiv medlem
Det är DÖRR DS-160 heter de... 160W stycket..

Okej, jag tänkte precis samma sak, men har hört att det kan sabba blixtarna med ett elverk, men jag fattar inte varför det skulle göra det...
Oftast så skickar elverk ut en fin sinusvåg, medan konvertrar skickar ut olika varianter av fyrkant eller trappstegsvåg, så jag tycker att ett elverk isf skulle vara snällare mot elektronik.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Har kört med elverk dock så tar blixtarna extremt mycket sröm under en bråkdel av en sekund och det är nog där det kan bli problem med att blixtarnas elektronik pajar.Jag hade två blixtar på150w/s då när jag provade dock så har en blixt slutat fungera som det ska nu.Har även provat med inverter 1000w konstant max 2000w i peek.Det fungerade inte alls då invertern brann upp efter typ fem blixtar.Har även provat med 450w UPS och det fungerade inte alls för mig.Tror att Elinchrom ranger quadra är det bästa om man ska vara ute och plåta på plats.
 

Gomer

Aktiv medlem
Oavsett om du kör en omvandlare eller ett elverk gäller samma sak.
I båda fallen finns det utrustning med fyrkantsvåg eller riktig sinusvåg.
Ingen tillverkare som säljer en produkt med fyrkantsvåg rekommenderar att du använder den med elektronik.
När det gäller elverk skall du ha ett s.k. inverterverk. Den stora skillnaden förutom typ av ström som levereras är tyvärr prislappen. Ett inverterverk från Honda som levererar rätt typ av ström och som ger 1000W kostar runt 14.000:- Ett motsvarande elverk med fyrkantsvåg kan du få för ett par tusenlappar.
Det var någon som sa att det kommit kinesiska plagiat på Hondaveket som bara kostar en tredjedel så det kan vara värt att surfa runt lite och kolla.
Kan kanske vara värt att kolla Aifos portabla studioaanläggning med acc för runt 15.000:- Har hört at den skall vara kanon.
Lycka till!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Aggregat för 5 papp

Photax har ett aggregat för blixtar för 5000 kr.
Långt ner på listan: http://www.photax.se/nyh/nyh.htm

Fast för dessa pengar eller dyrare aggregat kan man ju investera i vanliga externa kamerablixtar lika gärna. Det är ganska bra kräm i dem också. Och så kan man ofta fjärrstyra dem med full automatik. Inga kablar i så fall.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag använder en Smart UPS 1500 i från APC. Den ger sinusformad växelspänning ut och klarar av att leverera ström nog till mina 1000Ws Studioblixtar. Jag får ut ca 1000 blixtavfyrningar@halv effekt på en uppladdning.

www.innovatronix.com har ett bra aggregat som är som en liten UPS. Det funkar till de flesta blixtar. Se kompabillitetslista på deras hemsida. Anledningen till att det inte funkar med konverter är just att det inte är sinusformad växelström ut från dem och att dom har för klent batteri. Trappstegsformad utspänning tar död på transformatorn och annan elektronik i studioblixtar. För lite ström gör att elektroniskt inställda blixtar tappar inställningsvärdet. (Elinchrom t.ex.)

Elverk väsnas mycket, är tunga och dyra om dom skall leverera sinusformad växelström.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag känner en som var lite dumsnål och inte använde ett inverterelverk till att driva diverse elektronik med.

Det hade blivit billigare att köpa ett inverterverk än att ersätta alla prylar som "grovelverket" eldade upp för honom.
 

RaggeNo1

Aktiv medlem
Då struntar jag i både elverk och omvandlare...
Får väl vänta till man har råd med ett agg.

Får köra kabel så länge.
 

campokatt

Aktiv medlem
Alltså. Jag har själv funderat på att köpa fler blixtar till min lilla studio. Tänkte då investera i Elin ranger för att få snabba och bra blixtar som jag kan ta med mig ut om jag skulle vilja.
Men det kanske är bättre att köpa ett par bra "vanlig" studioblixt istället och ett sånt där nätagg istället om man skulle vilja ta ut grejerna. Blir lite mera att bära på men ändå...
Om man får låna tråden lite. Hur skulle ni gjort? Hur pass bra är Ranger med A huvuden jämfört med Elin's BX blixtar?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ranger och Quadra är bra men inte i förhållande till pris och kapacitet. Du får mindre för pengarna. MEN spelar pengar ingen roll så, Go ahead!
 

apersson850

Aktiv medlem
Ett inverterverk från Honda som levererar rätt typ av ström och som ger 1000W kostar runt 14.000:- Ett motsvarande elverk med fyrkantsvåg kan du få för ett par tusenlappar.
Det är alltså inte fyrkantsvåg som kommer ur något elverk med roterande generator. Det är inte det som är problemet.

Problemet är istället att vid lastförändringar varierar frekvensen och spänningen med varvtalet, och varvtalet ändras ganska mycket om man har ett litet elverk, när man plötsligt ökar belastningen. Ännu värre kan det bli när man minskar belastningen. Då rusar elverket till och spänning och frekvens stiger.

Transienter som uppstår vid lastomkopplingar blir också ganska kraftiga, när elverket är litet i förhållande till lasten.

Inverterelverket motverkar dessa felaktigheter i utspänningen, även om inget tar bort 100% av felen.
Men sinusvåg är det i alla fall. Snarare bättre så i de enkla än från inverterverken, då invertrarna vanligtvis jobbar med en IGBT-brygga som pulsbreddsmodulerar utgången. Det är samma teknik som används i en frekvensomriktare, fast här vill man istället hålla en fast frekvens. Mig veterligt är det bara Sinus NFO som har en praktiskt taget ren sinusspänning från en frekvensomriktare, och deras teknik har jag inte sett i något inverterelverk.

Den som tyckte detta blev onödigt tekniskt får väl läsa något annat, men nu råkade vi slinta in på mitt yrkesområde...
 
ANNONS