Annons

EF 70-200/2,8 L IS USM och bländarval?

Produkter
(logga in för att koppla)

MK71

Aktiv medlem
Jag har fått låna ett drömobjektiv några veckor, CANON EF 70-200/2,8 L IS USM. Och undrar vilken bländare man ska ha för att få allra bästa bildkvalité?? Någon har sagt att bl 8 är att föredra, stämmer det?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har fått låna ett drömobjektiv några veckor, CANON EF 70-200/2,8 L IS USM. Och undrar vilken bländare man ska ha för att få allra bästa bildkvalité?? Någon har sagt att bl 8 är att föredra, stämmer det?
Testa och jämför. Men ingen skaffar väl inte ett 70-200/2,8 objektiv för att hela tiden bländas ner till f/8. I teorin kan det mycket väl vara så att det är skarpast då, men det finns ju andra saker som är viktigare både för bilden och för skärpan. Fotograferar man handhållet är det väl säkrast att se till att man håller slutartiden kort trots bildstabiliseringen. Måste man förlänga slutartiden och/eller höja isotalet för att kunna blända ner till f/8 vinner man ju knappast nånting i skärpeväg. Den längre slutartiden ökar risken för skak- och rörelseoskärpa, och det högre isotalet försämrar skärpan något. Dessutom kan det ju hända att f/8 ger ett mycket större skärpedjup än man vill ha....

Utan att känna till canons 70/200/2,8 IS så tror jag ändå att det kan löna sig att blända ner till f/4 för skärpans skull om man rör sig på låga eller medellåga isotal, och slutartiden inte är alltför lång.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du kan exempelvis titta här.

Men det beror också på vad som är bildkvalité för dig.
Ett framlyft huvudmotiv mot en suddig bakgrund?
Högsta möjliga antal linjer/mm i centrum av bilden?
Eller kanske i hörnen?
Eller minsta möjliga vinjettering?
Eller gillar du vinjettering, kanske?

Jag skulle kunna fortsätta, men du inser nog redan att svaret lika gärna kan bli "Vilken som helst. Det beror på vad du vill åstadkomma".
 

MK71

Aktiv medlem
Mm, jag får nog testa mig fram tror jag… Det jag ska göra är bl.a. att fota stillastående föremål och jag kommer då att använda stativ, så någon skak- och rörelseoskärpa behöver jag inte tänka på. Men jag vill få ut så mycket av objektivets prestanda som möjligt, oavsett vilket skärpedjup det blir.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Mm, jag får nog testa mig fram tror jag… Det jag ska göra är bl.a. att fota stillastående föremål och jag kommer då att använda stativ, så någon skak- och rörelseoskärpa behöver jag inte tänka på. Men jag vill få ut så mycket av objektivets prestanda som möjligt, oavsett vilket skärpedjup det blir.
Okej, kom bara ihåg att stänga av IS när du använder stativ så det inte börjar kompensera för rörelser som inte finns. Annars kan du få suddiga bilder... (Inte för att jag nånsin provat, äger inget objektiv med stabilisator, men det här har jag hört många säga).
 
ANNONS