Annons

Vem bestämmer hur bra dina bilder blir?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
I denna djungel av kameraval så undrar jag verkligen om många av er är ute efter bättre bilder eller en nyare kamera med bättre data bara för att det finns .Jag har följt olika trådar och ofta kommer frågan om uppdateringar och nästa modell , jag undrar med handen på hjärtat hur många behöver dessa höga ISO tal och alla pixlar i kameran som verkar vara det stora sälgargumetana när det gäller kameror . Själv har jag en 10Mpx kamera och tycker att bilderna från kameran är helt ok sett från en dataskärm och det är sällan jag behöver justera ISO ratten , för i sådana tillfällen när jag vet att lyset tryter har jag blixten med med mig . Hur resonerar ni . Mvh Mikael
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Idag var jag och fotade rugby för första gången. Vädret var riktigt molnigt och grått och det var allmänt mörkt ute trots att det var mitt på dagen.

Jag hade min D300s och ett Nikkor AF-S 300/4 med mig. På ISO 800 fick jag slutartider på runt 1/500, kortare än så gav rörelseoskärpa. Hade jag haft min gamla D200 och mitt 70-300 VR (jag hade med det men det hängde inte med) hade jag inte fått många användbara bilder.

Dels hade ISO fått hoppa upp till 1200-1600 för att kompensera för den sämre ljusstyrkan hos 70-300 VR och dels hade D200 såpass dålig hög-ISO-prestanda att jag undvek allt över ISO 400 med den.

Så jo, ISO-prestanda är verkligen viktigt för många. Självklart tar jag de flesta bilderna på ISO 200, men det är ju när det börjar mörkna som utrustningen testas på allvar.

Sen MP, det funkar med 10 MP, det funkar med 6 MP också, men så fort man börjar beskära tar pixlarna slut väldigt fort...

En blixt är ju inte dumt, men en blixt ihop med bra SO-prestanda är ännu bättre och kan ge riktigt häftiga effekter eftersom kameran tar med mer av det befintliga ljuset så det inte ser så platt och färglöst ut som det lätt gör när allt drunknar i blixtljus.

En blixt funkar ju dessutom bara på nära håll och helst inomhus.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Megapixlar bryr jag mig egentligen inte om, men ljuskänsligheten är av betydelse för den typ av nattfotografering jag försöker mig på. ISO 12800 är en skänk från gudarna, tyvärr ger det dock för mycket brus i den kamera jag har nu för att vara riktigt användbart fullt ut, men jag följer utvecklingen :)
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vill ha det absolut bästa jag har råd med, och det bästa som jag orkar släpa på. Om det sen "behövs" är en annan femma. Jag vill att bildkvaliteten ska nå mina egna mål, och jag skiter i vad andra tycker.

Det tycks ibland finnas nån slags märklig uppfattning om att bra bilder inte blir bättre för att man använder bra utrustning, utan att bildens innehåll alltid överskuggar den tekniska kvaliteten. Jag förkastar fullständigt denna "lära". En duktig fotograf väljer den utrustning som passar, och om plånboken är obegränsat fet så blir bilderna nästan alltid bättre om bildkvaliteten är bättre, förutsatt att det är det fotografen vill. Det vill dock fotografen inte alltid.

Själv letar jag efter ett lite sämre objektiv som jag kan använda med svartvit film, då de jag har är onödigt skarpa. Så det beror helt på vad man vill åt. Men att negligera bildkvalitetens inverkan på bilden är bara dumt. Den gör alltid sitt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag vill också tillägga en sak.

En bra bild för mig är skarp och brusfri. En bild som inte är skarp och brusfri ÄR inte en bra bild oavsett vad den föreställer.

Att jag skulle ta en bild utan att göra allt jag kan för att undvika brus och oskärpa är helt otänkbart.

Brus KAN inte vara snyggt. Punkt

:)
 

iBoat

Aktiv medlem
Att använda en kamera som ger bra bilder i daligt ljus innebar en enorm frihet. Blixt fungerar inte i alla situationer och befintligt ljus i dunkla miljoer ar oftast betydligt snyggare.

Att kopa bara for att det finns ar idiotiskt, men att kopa nytt for att bilderna blir bättre ar en investering for varje yrkesverksam fotograf (eller hangiven hobbyfoqtograf for den delen).
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Att jag skulle ta en bild utan att göra allt jag kan för att undvika brus och oskärpa är helt otänkbart.

Brus KAN inte vara snyggt. Punkt

:)
Det beror helt på hur man tittar på en bild. Letar man tekniska fel istället för att se bilden, ja då är allt som inte är tekniskt bra sådant man kan haka upp sig på.

Så länge det som ska vara oskarpt är oskarpt, och det som ska vara skarpt är skarpt, ja då är väl skärpan bra? :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det beror helt på hur man tittar på en bild. Letar man tekniska fel istället för att se bilden, ja då är allt som inte är tekniskt bra sådant man kan haka upp sig på.

Så länge det som ska vara oskarpt är oskarpt, och det som ska vara skarpt är skarpt, ja då är väl skärpan bra? :)
Jojo, jag menar såklart att motivet ska vara skarpt och att bakgrunden ska vara så skarp som jag väljer att ha den :)

Jag skulle inte säga att jag letar efter fel hos bilder men det går ju inte heller att bortse från dem.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ett snabbare teleobjektiv än det jag har och med stabilisering.
Dessutom ett kamerahus med mer avancerad fokus och snabbhet för att kunna lättare kunna fånga rörliga motiv.
Hög upplösning och bra egenskaper i dåligt ljus bl.a för att kunna beskära och delförstora bilderna är också en fördel.

Vem bestämmer hur bra dina bilder blir?
Tja. Det är inte helt lätt att svara på. Man brukar säga att konstruktiv kritik är utvecklande men i grund och botten tror jag att den egna drivkraften är mycket viktig. Det är väl lätt hänt att man hakar på trender eller låter sig inspireras av gurus. Tycke och smak är högst varierande och vad som är dåligt för en person kan vara mycket bra för någon annan.
Jag tycker att om man är nedlåtande mot andras tycke, smak och intresse så är man ute på hal is...

MVH J O
 

Kijana

Aktiv medlem
.... jag undrar med handen på hjärtat hur många behöver dessa höga ISO tal och alla pixlar i kameran som verkar vara det stora sälgargumetana när det gäller kameror . Själv har jag en 10Mpx kamera och tycker att bilderna från kameran är helt ok sett från en dataskärm och det är sällan jag behöver justera ISO ratten , för i sådana tillfällen när jag vet att lyset tryter har jag blixten med med mig . Hur resonerar ni . Mvh Mikael
Ja, det vore ju inte dumt med en 10-megapixelkamera. Den digitala jag använder för närvarande har bara 6 mp...
Har i år fotat relativt mycket sport, och där märker jag att min 300D inte räcker till riktigt. När det handlar om fotboll på dåligt upplysta planer behöver jag helt klart tillgång till bättre ljusstyrka, även om jag förstås inser att även optiken har sin del i det hela.
Blixt är ju inte direkt rätt verktyg i de situationerna...

Den enda slutsats man kan dra från denna diskussion är att alla fotografer jobbar utifrån sina förutsättningar och mål. Vad som är rätt utrustning och arbetssätt för en fotograf behöver inte vara rätt för en annan.
 

mikamb

Aktiv medlem
Jag menar är skillnaden så stor som man tror att man får en så mycket bättre kamera om man byter upp sig från tex 10 mpx till tex 18 mpx . Vad jag menar med att en kamera plötsligt klarar så mycket högre ISO tal från tex 1600 till 52000 är väl hur ofta man använder detta så att det skulle bli ett sälgargument för den normala kameraanvändaren . Jag förstår naturligtvis att det finns tillfällen som det kan användas men antar att man undviker att höja ISO talen för som sagt för bildkvalitetens skull . Själv fotar jag nästan alltid på ISO 200 , i bland med stativ i bland med blixt , känner inte direkt att jag saknar dessa högre ISO inställningar . Men tycker att det är intressant att allt fler tycks göra detta .Mvh Mikael
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag menar är skillnaden så stor som man tror att man får en så mycket bättre kamera om man byter upp sig från tex 10 mpx till tex 18 mpx . Vad jag menar med att en kamera plötsligt klarar så mycket högre ISO tal från tex 1600 till 52000 är väl hur ofta man använder detta så att det skulle bli ett sälgargument för den normala kameraanvändaren . Jag förstår naturligtvis att det finns tillfällen som det kan användas men antar att man undviker att höja ISO talen för som sagt för bildkvalitetens skull . Själv fotar jag nästan alltid på ISO 200 , i bland med stativ i bland med blixt , känner inte direkt att jag saknar dessa högre ISO inställningar . Men tycker att det är intressant att allt fler tycks göra detta .Mvh Mikael
Jag och manga andra skulle kunna visa massor av bilder dar hog isoprestanda ar helt avgorande for bildkvaliteten. Antalet pixlar ar mindre viktigt men det ar aldrig en nackdel.

Det gar definitivt att kopa bättre bildkvalitet, men vad man riktar sin dyra kamera mot ar ju en annan historia.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är ju inte bara så att det högsta ISO-värdet man kan ställa in ökar, bildkvalitén på samma ISO-tal ökar ju också uppåt 400 och uppåt.

Max ISO är inget jag använder på någon kamera, men min smärtgräns har flyttats upp från kanske ISO 500-640 på D200 till 1000 på D300s. Att D200 gick upp till ISO 3200 och D300s till 6400 är rätt oväsentligt för min del eftersom en bild med så mycket brus inte blir bra. (iallafall inte med den bildbehandlingen jag klarar av)
 

dumbo

Aktiv medlem
Själv fotar jag nästan alltid på ISO 200 , i bland med stativ i bland med blixt , känner inte direkt att jag saknar dessa högre ISO inställningar .
Okej, då tar vi ett exempel på en bild tagen med stativ och trådutlösare (trådutlösaren kanske jag hade kunnat skippa mtp hur mycket det blåste iofs) som inte hade varit möjlig att ta på ISO200. Den är tagen på ISO1600 och jag valde här att inte blända ner mer än till f/5.6 och kompromissade därför litegrann med skärpedjupet för att inte behöva gå högre än ISO1600.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg
Jag kunde såklart tagit en bild på ISO200 och 1s slutartid istället, men det hade inte inte blivit alls samma bild med vågorna så mycket mer utsmetade. Hade D300 presterat bättre på höga ISO kanske jag hade sluppit kompromissa med skärpedjupet utan hade kunnat ta bilden på f/8-f/11 istället, utan att förlora för mycket detaljer.

Jag tycker visserligen att ISO3200 ser rätt bra ut med min D300, men för just landskap så börjar man förlora lite väl mycket detaljer och jag undviker det helst. För andra typer av motiv funkar det jättebra.

För att svara på din ursprungliga fråga (iaf delvis) så har megapixlarna numera nått så högt att det i de flesta fall är onödigt med högre. För att kunna dra nytta av alla 18-mpix i en 7D, tex, så gäller det ju att man dels jobbar i det område där objektivet är som skarpast, utan att nå gränsen för att diffraktion ska begränsa upplösningen. Detta innebär att man med de flesta objektiv får hålla sig till f/4-f/8. Därtill måste man ha mycket bra teknik och helst använda stativ och trådutlösare osv osv. Man behöver heller inte så fertvivlat många pixlar även för att göra stora utskrifter, eftersom behovet av upplösning minskar med det ökade betraktningsavståndet. De flesta som har iaf LITE hum uppgraderar med största sannolikhet inte för att man klämt in ett par mpix till i nästa modell.

Vad gäller ISO-prestanda däremot är det en helt annan grej. Där finns det fortfarande stora möjligheter till förbättring för att göra det möjligt att ta bilder som man inte kan ta idag. Även med ljusstarka objektiv och dagens kameror som faktiskt ändå presterar bra så finns det bilder som inte går att ta pga dåliga ljusförhållanden. Bara för att DU inte behöver bra prestanda på höga ISO-tal så betyder inte det att det inte finns andra som har det behovet. Jag använder åxå i stort sett bara ISO200, men då och då ger höga ISO-tal mig möjligheten att ta bilder som jag annars inte hade kunnat ta. Idag var jag tex ute med sambo, son och vänner till oss med deras barn. Jag passade på att fotografera deras äldsta son som cyklade på sin första cykel. Det var rejält mulet och mot slutet av promenaden började det även skymma lite. Trots bländare 2.8 så fick jag ändå upp och nosa på ISO3200 för att få tillräckligt korta slutartider för att iaf få hyggligt skarpa bilder. På ISO200 hade jag inte haft en chans, ens med f/1.4.

Dock var det framför allt bättre sökare som fick mig att uppgradera från min D70 till D300.
 

AndyK

Aktiv medlem
Det är ju inte bara så att det högsta ISO-värdet man kan ställa in ökar, bildkvalitén på samma ISO-tal ökar ju också uppåt 400 och uppåt.

Max ISO är inget jag använder på någon kamera, men min smärtgräns har flyttats upp från kanske ISO 500-640 på D200 till 1000 på D300s. Att D200 gick upp till ISO 3200 och D300s till 6400 är rätt oväsentligt för min del eftersom en bild med så mycket brus inte blir bra. (iallafall inte med den bildbehandlingen jag klarar av)
Du verkar har väldigt låg tröskel för brus. Jag tycker att min D60 producerar användbara bilder i färg upp till ISO 800-1000 och i svartvitt upp till ISO 1250-1600. En D60 har ju samma sensor som D200, men med lite bättre bildprocessor, så att den kanske klarar lite, lite högre ISO till samma brus som D200. Jag har sett bilder från D300 på ISO 3200 som har varit förhållandevis brusfria. Tittar man på bilder i storlek upp till A4 så kan man använda högt ISO utan att det påverkar den slutgiltiga bilden.

Tittar man på många analoga bilder så har de väldigt mycket korn i förhållande till dagens brusfria digitala bilder, men de är ändå värda att titta på.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Du verkar har väldigt låg tröskel för brus.
Japp, i allra högsta grad, har inte det framgått :)

Tittar man på många analoga bilder så har de väldigt mycket korn i förhållande till dagens brusfria digitala bilder, men de är ändå värda att titta på.
Jag kan beundra fina gamla bilder, men inte utan känslan att hade det varit mindre brus hade det varit bättre.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vid dåligt (läs svagt) ljus och rörliga motiv är det en klar fördel med hög upplösning och högre känslighet på sensorn (utan att göra avkall på brusegenskaper).
Det är bra att utvecklingen går framåt. Ofta kommer framstegen på de dyra kamerorna först, men om man väntar ett tag så smittar det av sig även på de s.k. budget- eller instegskamerorna också.
Alla drar nytta av utvecklingen. Amatörer och proffs.

Vi bor i ett mörkt land. Under den mörka årstiden är dagsljuset en bristvara. Vill man fånga det så har man definitivt nytta av högt ISO väldigt ofta.

MVH J O
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag uppgraderade til D300 från D80 för att jag konstanrt kände mig besviken när jag gick igenom mina bilder.
Dålig skärpa på rörliga motiv, dåligt exponeringsomfång, dåliga brusegenskaper.
Knepiga färger och konstant överexponering.
Kromatisk aberation på många sommarbilder med grönska och blå himmel...mm.
Har i efterhand kollat på andra D80 och konstaterat att jag borde ha reklamerat kameran.
Uppdaterade till det dyraste jag hade råd med.
Alla ovanstående problem försvann, dessutom fick jag nya kreativa möjligheter samt
att lusten att fotografera kom tillbaka på allvar.

Om bilden är bra eller dålig ?

Titta noga på dina bilder och känn efter i magen.
Det är du som bestämmer men det kan vara svårt.
Jag har insett att det är ganska vanligt att man omvärderar bilder (om man ger sig tid).
Mvh

Mats W
 

WolandII

Aktiv medlem
Jag vill också tillägga en sak.

En bra bild för mig är skarp och brusfri. En bild som inte är skarp och brusfri ÄR inte en bra bild oavsett vad den föreställer.

Att jag skulle ta en bild utan att göra allt jag kan för att undvika brus och oskärpa är helt otänkbart.

Brus KAN inte vara snyggt. Punkt

:)
Så det säger du....intressant åsikt.

Mvh
 
ANNONS