Annons

Fokus 1/3 in i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

bgwallner

Avslutat medlemskap
En annan nybörjarfråga. När man har två föremål på olika avstånd så brukar rådet vara att efter man valt rätt exponering så skall man fokusera 1/3 in i bilden. På min EOS 3 så har jag ju bildläget DEP, är tanken att detta skall avhjälpa just denna situation? Dvs, kör jag i detta läge så behöver jag inte bry mig om fokusera 1/3 in i bilden utan det hanterar detta program själv? Eller, är jag ute cyklar?
 

dumbo

Aktiv medlem
Om jag förstått hur DEP funkar så fokuserar man på de två punkter (först den ena och sedan den andra) som är "ytterpunkter" i skärpeområdet och så väljer (eller försöker) kameran välja bländare och slutartid så att dessa föremål och allt mellan dem hamnar i fokus.
 

bgwallner

Avslutat medlemskap
Om jag förstått hur DEP funkar så fokuserar man på de två punkter (först den ena och sedan den andra) som är "ytterpunkter" i skärpeområdet och så väljer (eller försöker) kameran välja bländare och slutartid så att dessa föremål och allt mellan dem hamnar i fokus.
Ja det stämmer, det är så manualen beskriver det. Då ska man få rätt skärpedjup såvida obejktivet klarar av det. Gör den inte det så går det inte få en korrekt exponering och därmed kan man ej fotografera.
 

wfrank

Aktiv medlem
En hjälp kan vara tabellen här som beskriver hyperfokalavståndet. Dvs med F inställt enligt tabell kan du se vilket skärpedjup du får. Misstänker att EOS 3 är en 35mm kemikamera, för att värdena ska bli rätt ska du då ställa in tabellen på någon FF, tex Canon 5D.

http://www.dofmaster.com/doftable.html
 
ANNONS