Annons

blixt, fula bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
En person har påpekat att mina bilder blir fula för att jag använder blixt. Men om jag inte gör det så blir ju bilderna mörka. Jag har även lampan tänt men det hjälper inte alls.

Kan det vara att man måste ha en bättre objektiv? Vilket isånafall? Nämn någon bra, men rätt så billig. Jag har en nikon d3000.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du använder en inbyggd blixt på kameran blir det ofta mest ljust, inte vackert.

"Snygga" blixtbilder kräver en extern blixt, som kan riktas mer än bara pang på motivet.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Full blixt rakt på ger ett "fult" hårt ljus, speciellt inomhus när det är mörkare.

Har du en extern blixt kan du vinkla den uppåt, gärna med en buncer på.

Har du bara den inbyggda blixten finns små bouncrar att köpa som du fäster i blixtskon.

Kör du i befintligt ljus och har upplättningsblixt bara prova att sätta -1 på blixt komp.

MVH Julle.

http://www.bildeffekt.se
 

Björn R.

Aktiv medlem
Man kan inte säga rent generellt att bilderna blir fula av blixt, det bror på många faktorer. Hur man använder sin blixt? Är det en inbyggd blixt eller en extern? Är det väldigt mörk omgivning så är det svårt att ta bilder utan blixt, isåfall kan det bli mer intressant med en extern blixt som man kan vrida och vinkla. Om du använder en extern blixt på stativ med radioutlösare, så kan du få jättefina bilder. Det finns massor av trix att göra med blixtar, men det kan ju även bli platt fall med en blixt rakt i nyllet med osmickrande skuggor och blänk som följd.
Om du vill fota i relativt svagt ljus och inte använda blixt så är det ljusstarka objektiv som gäller.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Om du vill fota i relativt svagt ljus och inte använda blixt så är det ljusstarka objektiv som gäller.
Ja, och ofta även höjt iso. Även med de allra ljusstarkaste objektiven stöter man på tillfällen då man måste använda riktigt högt isotal om man kör utan blixt.

Ett par väldigt bra investeringar om man vill fotografera inomhus är ett litet ljusstarkt objektiv typ Nikon AF-S DX 35/1,8 G, och en SB-600 blixt. Fås för dryga 3000kr totalt, begagnat.

SB-600 kan man rikta i taket, i väggen bakom/på sidan, eller mot nån annan reflekterande yta (t.ex. reflexsskärm) som inte är för långt bort från kameran. Det reflekterade ljuset som då träffar motivet är mycket mjukare och jämnare, och inte så hårt och rakt på som det blir med blixten rakt på, förstås oavsett vilken blixt man använder. Blixt rakt på funkar hyfsat i starkt motljus utomhus för porträtt, men annars är det bäst att alltid undvika köra blixten rakt på motivet.

Vill man endast ha en liten blixt för inomhusfotografering på fester och så, räcker en SB-400 också. Den kan man rikta i taket, men enbart om man fotograferar med kameran i horisontellt läge eftersom blixthuvudet inte går att rotera. Det går dock att komma runt det problemet om man skaffar en skarvsladd till blixten (typ SC-28 eller motsvarande från nån tredjepartstillverkare).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tittade även snabbt på din blogg. Du är medveten att alla dina bilder är rosatonade? Felaktig vitbalans eller medvetet?

/Stefan
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag fick nytt liv i blixtbilderna när jag köpte en sladd mellan blixten och kamerahuset. Upp till en meter från huset kan jag hålla blixten nu. Det är natt och dag jämfört med rakt framifrån. Tipsar å det varmaste om detta.
 

and30ers

Aktiv medlem
Det gäller också att hitta en balans mellan befintligt naturligt ljus och blixtljuset. Kör du kameran på full auto kommer den troligtvis att använda mer av blixtljus och mindre av naturligt ljus vilket ofta ger tråkigare bilder.

Bra blixtbilder är svårt, du får helt enkelt testa att balansera exponeringen så att bilden blir bättre. Man måste nästan alltid skippa P (och alla lattjolajbanlägen) och välja S, A, eller helst M.

Mät ljuset med kameran.
Ta en bild utan blixt (P) och se vilka inställningar kameran valde, låt säga att resultatet var ISO 1600, f/4 och 1/15s.
Ta en blid med blixt (P) och se vilka inställningar kameran valde, låt säga att resultatet var ISO 400, f/4 och 1/125s.

Hur många exponeringsstegs skillnad?
ISO 1600 till 400 = 2 steg
Samma bländare f/4 = 0 steg
Slutartid 1/15s till 1/125s = 3 steg
Totalt 5 steg. Där har du förklaringen till att bakgrunden blir kolsvart.

Om du nu ställer in kameran på M och väljer ISO 800, f/4 och f/30s har du valt ett mellanläge med bara 2 stegs underexponering av bakgrunden vilket gör den mindre kolsvart. Blixtautomatiken kommer att känna av detta och dosera mindre blixtljus. Du har nu ändrat balansen mellan naturligt ljus och blixtljus.

Samma sak går att uppnå genom att använda P kombinerat med att justera exponeringskompensation till +3. Men jag tycker att det är enklare att utgå från M och ställa in ISO, slutare och tid manuell så som jag vill ha dem utifrån motivets beskaffenhet och sedan låta blixtautomatiken fixa resten.

Detta är bara ett exempel på hur du kan ändra blixtbilder utan att köpa en ny blixt.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Samma sak går att uppnå genom att använda P kombinerat med att justera exponeringskompensation till +3.
Det här tror jag inte funkar på Nikon på samma sätt som på Canon. Drar du upp exponeringskompensationen blir bilderna för ljusa helt enkelt oberoende om man har blixt på eller inte (om jag nu kommer rätt ihåg och D3000 beter sig likadant som D60 i det här avseendet...). Bra inlägg i övrigt.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
fill flash om din kamera har det stödet brukar också hjälpa har jag sett, även med inbyggda blixtar. fill flash betyder har jaf för mig att slutaren är långsammare än blixten och du får behaglig bakgrundsljus.
 

and30ers

Aktiv medlem
Det här tror jag inte funkar på Nikon på samma sätt som på Canon. Drar du upp exponeringskompensationen blir bilderna för ljusa helt enkelt oberoende om man har blixt på eller inte (om jag nu kommer rätt ihåg och D3000 beter sig likadant som D60 i det här avseendet...). Bra inlägg i övrigt.
Kan det verkligen vara möjligt??? Om det är så illa borde det vara möjligt att sätta exp. comp på +2 och blixt comp på -2 så att de neutraliserar varandra.

...men som sagt, M rules!
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Nä, det kan du inte göra. Du kan inte rädda en bild som överexponeras av befintligt ljus genom att inte lägga till lika mycket blixtljus. Är det överexponerat så blir det inte bättre av att du bara lägger till lite mindre mängd ljus.

Åtminstone en Canonkamera som körs automatiskt, både för kamera och blixt, minskar exponeringen av det befintliga ljuset ungefär ett steg när blixten används. Om man underexponerar både befintligt och blixten med ett steg blir summan precis rätt. Sen exakt hur man ska göra beror förstås på i vilken grad de olika ljuskällorna belyser motivet.

Detta får man antingen fundera över själv eller låta kamerans automatik reda ut. Ibland är kamerorna duktiga på det, ibland mindre framgångsrika.
 

and30ers

Aktiv medlem
Nä, det kan du inte göra. Du kan inte rädda en bild som överexponeras av befintligt ljus genom att inte lägga till lika mycket blixtljus. Är det överexponerat så blir det inte bättre av att du bara lägger till lite mindre mängd ljus.
Vet inte riktigt vilken teknik du säger nä till.

Om du med en Canonkamera, med blixten uppe, sätter exp. comp på +2 innebär det att kameran exponerar 2 steg upp jämfört med auto utan comp (t.ex. f/1.4 mot f/2.8, samma ISO och slutare). För att exponera bakgrunden rätt, utan blixt, hade det i exemplet ovan krävts 5 steg jämfört med autoblixt. Bakgrunden blir alltså inte 2 steg överexponerad, den blir bara 3 steg underexponerad istället för 5. Right?

E-TTL kommer samtidigt att minska blixtljuset så att exponeringen blir neutral. Right?
 

Mangepange

Aktiv medlem
En person har påpekat att mina bilder blir fula för att jag använder blixt. Men om jag inte gör det så blir ju bilderna mörka. Jag har även lampan tänt men det hjälper inte alls.

Kan det vara att man måste ha en bättre objektiv? Vilket isånafall? Nämn någon bra, men rätt så billig. Jag har en nikon d3000.
Det första du skall göra är att du skall lära dig hela kameran, det finns inställningar du kan göra för att minska "problemen" med blixtbilder... sen när du känner att du inte kommer längre - då kan du börja fundera på andra lösningar...

En inte så tokig grej som jag använde mig av när jag var fattig student och inte hade råd md fotoprylar under ett antal år var att gör egna s.k. "Bounsers" (~studsare).
Det blir inte lika bra som om man använder proffsgrejer, men ofta mycket bättre än man kan tro...

Tag en typ kaklåda i halvgenomskinlig hårdplast, alternativt en gammal plastdunk - klipp ut en plan bit utan repor, hål eller andra "störningar" i ytan... håll den framför blixten när du fotar, i ungefär 45-60 graders vinkel mot golvet/marken - se till så att hela blixt"lampan" hamnar bakom plastbiten...

Du kommer att bli förvånad över hur bra detta fungerar... gör gärna plastbiten för stor och exprementera med att hålla den i olika vinklar...

Jag värmde och krökte lite också - och till slut kunde jag montera min plastbit på kameran...

Detta funkar också med kopieringspapper t.ex.... håll inte för nära blixten bara, den blir varm när man fyrar av den...

Trots att jag idag inte har minsta problem att köpa de kameraprylar jag känner att jag vill ha - så tycker jag fortfarande att det är kul att lite lekfullt ta fram egna hjälpmedel, mest förmodligen för att jag har ett inre behov av att vara kreativ...
 

Renet

Aktiv medlem
En person har påpekat att mina bilder blir fula för att jag använder blixt. Men om jag inte gör det så blir ju bilderna mörka. Jag har även lampan tänt men det hjälper inte alls.

Kan det vara att man måste ha en bättre objektiv? Vilket isånafall? Nämn någon bra, men rätt så billig. Jag har en nikon d3000.
Det verkar att du använder mycket blixten inomhus. Då får man konstiga skuggor bakom motivet. Jag köpte en jätte gammal och stark blixt för 100 kronor på loppisen. Kunde inte motstå att koppla in det på min D300. Blixten kan vridas 360 grader i sidled, 90 grader i höjdled och dra ut blixthuvud motsvarande antal grader beroende på vidvinkel!
Funkar perfekt. Inga skuggor alls inomhus. Oftast använder jag 300 grader i sidled och 70-80 grader i höjdled. Ska du använda en inbyggd blixt utomhus, bilderna kan vara lita platta. Vill man stoppa varje gång i väskan en extern? Tveksamt.
De flesta mina bilder utomhus är gjorda med en inbyggd blixt. Det viktigaste att man lär sig att mätta först bakgrundsljuset, låsa och med det ljuset göra en bild av motivet med blixten. Enkelt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vilken teknik du säger nä till.

Om du med en Canonkamera, med blixten uppe, sätter exp. comp på +2 innebär det att kameran exponerar 2 steg upp jämfört med auto utan comp (t.ex. f/1.4 mot f/2.8, samma ISO och slutare). För att exponera bakgrunden rätt, utan blixt, hade det i exemplet ovan krävts 5 steg jämfört med autoblixt. Bakgrunden blir alltså inte 2 steg överexponerad, den blir bara 3 steg underexponerad istället för 5. Right?
Wrong, I P-läget vilket var det du refererade till ovan. I läge P låter den inte slutartiden bli längre än 1/60s, så ditt exempel ovan (1/125s) kommer aldrig att inträffa. Och även om du då sätter +någonting, så hjälper det inte om kameran redan har bottnat med största bländare och 1/60s.

E-TTL kommer samtidigt att minska blixtljuset så att exponeringen blir neutral. Right?
Wrong, eftersom det inte behövs, eftersom du inte kan uppnå det du vill på det sätt du anger.

Ska du ha full inverkan på exponeringen av befintligt ljus måste det antingen vara ljust nog för att ungefär 1/180s ska kunna ge rätt exponering, så det finns något att spela på, eller så måste du använda Av eller Tv, lämpligt inställda. Då fungerar exponeringskompensationen, men då blir det ju från grundläget "rätt" exponerat, så att ställa in +3 eller nåt gör vanligtvis bilden åt helskotta för ljus, varvid det förstås inte hjälper att putta på med mer blixtljus, låt vara utan att köra med full styrka. Det går inte att släcka en brasa med en gasolbrännare, men det går inte med en mindre tändsticka heller.
 

iBoat

Aktiv medlem
Wrong, I P-läget vilket var det du refererade till ovan. I läge P låter den inte slutartiden bli längre än 1/60s, så ditt exempel ovan (1/125s) kommer aldrig att inträffa. Och även om du då sätter +någonting, så hjälper det inte om kameran redan har bottnat med största bländare och 1/60s.
.
Fast "Wrong" är en sanning med modifikation. Om man använder P-läget och samtidigt sätter blixten i "slow sync" får man en längre slutartid som hinner suga upp befintligt ljus. Är man inte nöjd med exponeringen använder man exponeringskompensation. Det enda som händer då är att exp tiden ändras. Och det går utmärkt att ratta in en förvald bländare i läge P.

Jag föredrar M eller A, men resultatet blir samma i läge P med nämnda inställningar.
 
ANNONS