Annons

Fotografering av ljus i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

chanil

Medlem
Hej!

Skall i veckan som kommer gå på en "ljusfestival". Man går längst en viss sträcka med olika ljusskapelser i naturen, som man kan fotografera:)

Jag är ägare till en Nikon D3000 18-105mm, är nybörjare och har fotat ett tag men aldrig så här. Känns som jag inte blir klok på inställningar.
Min fråga är vad jag skall ha för inställningar, bländare och slutartid är det viktigt? Har försökt läst på nätet och sedan testat men det blir inte bra....tyvärr. ISO har jag läst skall vara på 100, likaså att man skall använda M på ratten. Skall man använda blixten alls? Det blir ju några meter till objekten, är det något man skall tänka på då?

Tar väldigt tacksamt emot svar!

Charlott
 

JazzBass

Aktiv medlem
Inställningarna beror på vad du vill fånga på bild. Är det ögonblicksbilder ska du ha kort slutartid, vill du fånga längre ljusflöden på samma bild (typ som på fyrverkeribilder) behöver du kanske flera sekunder lång slutartid och då behöver du stativ. Men jag tror du vill satsa på det förstnämnda, eller i alla fall ha ganska korta slutartider.

Har du VR i objektivet och fotograferar handhållet så kan du säkert använda slutartider ner mot 1/10s eller så (vilket är en ganska lång tid). Tiden spelar troligen inte så stor roll för hur ljus bilden blir då bakgrunden troligen är väldigt mörk, och ljuset säkert flyttas ganska mycket på den tiden. Då ljusstrålarna flyttas minskar risken för stora utbrända områden. Frågan är främst hur långa ljusflöden du vill klämma in på samma bild. Ang. bländaren så kan du ligga på t.ex. f/5,6. Blir ljuset utfrätt på bilderna så får du minska på bländarstorleken till f.ex. f/8, blir ljuset för mörkt får du använda större bländare, t.ex. f/4 om brännvidden tillåter det (funkar bara på ganska korta brännvidder på ditt objektiv), eller höja iso. Det är en bra idé att ligga på grundiso (100) då man fotograferar ljus som rör sig.

Och jo, kör i M-läget. Styr bildens exponering med i första hand bländaren och i andra hand isotalet. Välj den tid som du tycker passar bäst. Samma principer som jag nämner här gäller för fyrverkerifoto, men då använder man ofta 5-10 sekunders slutartid för att på en och samma bild.hinna fånga hela ljusflödet från uppskjutningen tills raketen slocknar. Och då behövs stativ och gärna fjärrutlösare.
 

chanil

Medlem
Tack JazzBass för förklaringen! skall gå en gång och sen granska bilderna i datorn. Så kanske återkommer med frågor inför nästa promenad. Men ditt svar hjälpte mig att förstå bättre:) Här hemma har jag provat att fotografera utan stativ, men skall nu införskaffa mig ett, så hoppas på att det hjälper till en hel del.
 
ANNONS