Annons

hur ska man göra för att behålla stämningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
tänkte höra med er om en sak. om man ska fota ett lucia tåg där de är ganska mörkt och skön stämning. hur ska man kunna plåta detta tillfälle utan att förstöra med blixt å dyligt ?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Källkod:
ok.
jag kör nikon. ska jag köra på läget M eller går de bra att köra på A ?
eller kommer kameran välja en kort slutartid bara för att blixten är aktiverad då?
I alla fall på D90 så slår den på slow sync tillsammans med rear sync i A-läget. Då försöker den också få till en hyffsad exponering av bakgrunden och jag har hittills aldrig varit överens med kameran om vad som är bra där. Så för att få kontroll över mysfaktorn så behöver du kunna ställa slutartiden själv, alltså M läget. Testa och lek så kommer du snart på hur du ska styra det.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Jag skulle nog köra helt utan blixt. Även blixt synkad på bakre ridån stör liksom på plats (om nu inte tåget är enbart för fotonas skull).

Hög ISO, ljusstark glugg (normal eller lätt vidvinkel). Viktigt att inte underxponera med hög-ISO, brukar inte bli snyggt att dra upp ljuset efteråt... För att göra bruset mindre störande kan man dra ner färgmättnaden och göra lite hårdare kontraster, eller kanske till och med göra bilderna svartvita.

Om jag ändå skulle ha blixt skulle jag vinkla den rakt upp taket eller i hörnet väggen/taket bakom. På så vis blir ljuset mjukare, blandar bättre med det befintliga och det stör mindre än en blixt rakt på. Relativt svag blixtstyrka så att det naturliga ljuset inte försvinner. Jag skulle dessutom synka på första ridån så att jag ser när bilden fryses, med andra ridån finns det risk att "the moment" har försvunnit mellan det att du trycker av och att blixten fyrar av. Enda anledningen att synka på andra ridån är att ljus-spåren skall gå åt "rätt" håll, men antagligen rör sig lussetåget så långsamt att det inte blir ljusspår ändå...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Väljer du A och synk på bakre ridå kommer kameran att välja en slutartid som om blixten var aktiverad (Både Slow och Rear tänds i rutan i toppdisplayen. Jag tycker M funkar bättre, ,en testa du båda. Detta gäller iallafall på D300s, skulle tro att det är mer eller mindre samma på andra.

Det ligger en rätt ny tråd om det där med rear sync i "Nikonkameror" om du vill kika efter det.

Annars är det bara högt ISO, lång slutartid och stor bländare som gäller, som vanligt. Ett stativ kanske kan funka när de står still och sjunger utan att det blir för mycket rörelseoskärpa?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Synk på andra ridån är en helig ko som kan stötas och blötas i oändlighet tycks det. :) Själv gillar jag att leka med blixt så det här tipset utgår från det. Tänd några stearinljus och sätt i mörk omgivning, lite som på luciatåget. Testa sedan att labba med slutartid för bakgrunden och blixtkompensering för att inte brassa på för mycket med blixten. Någon form av sköljmedel (mjukgörare för blixtljus) gör susen, allt från plastburkar till stora softboxar kan fungera. När du börjar få kläm på hur du styr exponeringen så sätt ljuset i huvudet på lämpligt försöksobjekt (sambo, vän eller liknande) för att se vad blixten gör med ansiktet. Lek på och sen variera lite till, snart hittar du receptet för att få din typ av bild. Sen kan du välja synk på första eller andra ridån beroende på tyck och smak. :)
 

punchline82

Aktiv medlem
tack alla för era tips ni givit mej.
prövade tända lite ljus och skruva på kameran.
resultatet var nära men inte riktigt framme. det kändes som det fattades nåt i bilden och stämningen.
vet ni?
 

Renet

Aktiv medlem
tack alla för era tips ni givit mej.
prövade tända lite ljus och skruva på kameran.
resultatet var nära men inte riktigt framme. det kändes som det fattades nåt i bilden och stämningen.
vet ni?
Enligt mig så fort man använder blixten rakt av i sådana situationer stämningen försvinner. Om till och med blixten riktas uppåt och mixtrar med synken
stämninger skulle förlora mycket på grund av extra ljus. Jag skulle ställa ISO på 800, bländare fullt öppet och tiden på inte mindre än 1/30 och ett stativ.
Sedan många bilder och välja något som var skarpt. Annars det är bara fota som det är.
 
ANNONS