Annons

varför blir inte mina bilder skarpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
en del bilder jag tar, speciellt på blommor då blir de liksom oskärpa. det är inte skarpt..man ser de speciellt om man zoomar in lite. kör för övrigt med en d90 och tillhörande objektiv 18-105mm.
och har jag ett "macro filter" på gluggen då blir de nästan ännu värre...varför ?
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Antingen så är det rörelseoskärpa, eller så sitter fokus inte rätt, eller så har du för kort skärpedjup

Ladda upp bildexempel, utan sådana är det svårt att svara på exakt vad för problem du har.

Men det du gör för att förhindra rörelseoskärpa:
Antingen är det kameran som rör sig, eller så är det motivet som rör på sig.
Är det kameran som rör på sig så hjälper stativ, rör motivet på sig så är det enda som hjälper att använda kortare slutartid.

Så här gör du för att sätta fokus rätt:
Sätt en fokuspunkt precis där du vill ha din fokus, det är lättare att sätta fokus rätt med hjälp av stativ!!!

För kort skärpedjup:
Blända ner!!!!! Skärpedjupet tenderar att bli väääldigt kort vid macro!
 

Tell

Aktiv medlem
Langa upp lite bildexempel (i full storlek) så är det mycket mycket lättare att veta vad som är fel. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Du har använt ISO 1600, vilket troligen gör att kameran drar på rejäl brusreducering, om du nu fotat i JPG vill säga. Dessutom är objektivet ställt till f/5,6 som är största bländarvärde vid längsta brännvidd, och då kan du inte räkna med bästa skärpa. Och till sist är slutartiden bara 1/40 sekund, vilket är väldigt långt för en sådan bild. Kanske har objektivets skakreducering besudlat skärpan en aning, men säkert räddat dig från eventuell skakningsoskärpa.

För att få bättre skärpa får du skaffa ett stativ, ställa ner ISO-talet och blända ner en skvätt. Eller helt enkelt fotografera när det är bättre ljus:)

Tillägg: Att det blir värre med makrofilter beror antagligen på att det är ett dåligt sådant. Tyvärr är nästan alla enkellinsiga makrofilter helt genomusla, och det kostar flera tusenlappar med ett bra. Då är det bättre att lägga pengarna på ett närbildsobjektiv.
 

Poteta

Aktiv medlem
Har du provat att skärpa upp bilden i ett bildbehandlingsprogram? Utan uppskärpning i efterhand är det svårt att få till den där krispigheten. :)
 

punchline82

Aktiv medlem
Du har använt ISO 1600, vilket troligen gör att kameran drar på rejäl brusreducering, om du nu fotat i JPG vill säga. Dessutom är objektivet ställt till f/5,6 som är största bländarvärde vid längsta brännvidd, och då kan du inte räkna med bästa skärpa. Och till sist är slutartiden bara 1/40 sekund, vilket är väldigt långt för en sådan bild. Kanske har objektivets skakreducering besudlat skärpan en aning, men säkert räddat dig från eventuell skakningsoskärpa.

För att få bättre skärpa får du skaffa ett stativ, ställa ner ISO-talet och blända ner en skvätt. Eller helt enkelt fotografera när det är bättre ljus:)

Tillägg: Att det blir värre med makrofilter beror antagligen på att det är ett dåligt sådant. Tyvärr är nästan alla enkellinsiga makrofilter helt genomusla, och det kostar flera tusenlappar med ett bra. Då är det bättre att lägga pengarna på ett närbildsobjektiv.
jag kan ju tillägga att de var väldigt mörk där jag fotade.
fanns inte så många alternativ utan blixt.
 

Petsan

Aktiv medlem
Instämmer enligt Makten, ovan.

I övrigt kan man ju tänka på att du har ett allroundobjektiv som i första hand skall vara skarptecknande i avståndsområdet för "vanlig" fotografering, dvs porträtt, dokumentära bilder (turistbilder), ev. landskap. All objektivkonstruktion innebär kohandel. I detta fall har man konstruerat ett objektiv där MÖJLIGHETEN finns att fota närbild, men man har gjort en kompromiss och objektivet är säkert lite mjuktecknande på kortare avstånd även om du fotar med extern blixt, vindstilla, stativ, osv.
 

bjoele

Aktiv medlem
Använde du stativ? Om inte, gör gärna det så kan du minska ISO-talet också eftersom du kan ta längre slutartider.

Den vanligaste uppskärpningen är "oskarp mask" / "unsharp mask" - ofta kallad USM. Jag använder inte Photoshop, men i t.ex. GIMP finns den under menyn filter -> förbättra.

GIllar den gula blomman mot den svarta bakgrunden, förresten. :)
 

punchline82

Aktiv medlem
Använde du stativ? Om inte, gör gärna det så kan du minska ISO-talet också eftersom du kan ta längre slutartider.

Den vanligaste uppskärpningen är "oskarp mask" / "unsharp mask" - ofta kallad USM. Jag använder inte Photoshop, men i t.ex. GIMP finns den under menyn filter -> förbättra.

GIllar den gula blomman mot den svarta bakgrunden, förresten. :)
Tack så mycket !
 

Makten

Aktiv medlem
jag kan ju tillägga att de var väldigt mörk där jag fotade.
fanns inte så många alternativ utan blixt.
Nä, precis. Stativ är tyvärr det man får tillgripa. Du kan säkert få lite bättre skärpa om du fotograferar i råformat och skärper upp bilderna själv också. Skarpast blir det om man stänger av brusreduceringen, men då får man tåla lite kornighet. I och för sig brukar det bidra till ökat skärpeintryck, och personligen tycker jag bara man behöver bry sig om färgbrus.

Hur man skärper bilder är en hel vetenskap. Prova att skärpa den fullstora bilden med till exempel 0,8 pixlars radie och mängden 200. Sen förminskar du bilden till det format du vill ha den i och skärper den igen, med mindre radie (t. ex 0,3 pixlar) och mindre styrka (t. ex. 50).
 

dumbo

Aktiv medlem
Om bilden du länkade till är ett urklipp i full storlek så ser det inte så fasligt oskarpt ut. Lite mjukt, vilket troligen beror på de saker som redan nämnts, brusreducering och att objektivet inte är som skarpast på f/5.6 (och kanske i viss mån skakningsoskärpa, även om det inte ser ut att vara någon sån om man kollar på bilden).
Lite uppskärpning av den så ska det som ligger inom skärpedjupet se vettigt ut iaf.

och det kostar flera tusenlappar med ett bra.
Raynox DCR-150 resp. DCR-250 är bra och kostar inte flera tusen. På cyberphoto kostar de 500-600kr eller något sånt och de går säkert att hitta billigare på ebay.
 

Makten

Aktiv medlem
Raynox DCR-150 resp. DCR-250 är bra och kostar inte flera tusen. På cyberphoto kostar de 500-600kr eller något sånt och de går säkert att hitta billigare på ebay.
Jag kanske har en annan uppfattning om vad som är "bra", men de enda vettiga resultat jag sett är från akromatiska försättslinser, och dessa brukar kosta skjortan. Jag har dock inte sett något från de du nämner.

Oavsett så blir det nog aldrig skarpare med försättslinsen än utan, förutsatt att objektivet är ställt till samma avstånd. Det innebär alltså att om objektivet är som sämst vid närgränsen så kan man tjäna lite bildkvalitet vid en viss förstoringsgrad, men i andra fall kommer man bara närmare utan någon optisk förbättring.
 

perstromgren

Aktiv medlem
jag kan ju tillägga att de var väldigt mörk där jag fotade.
fanns inte så många alternativ utan blixt.
Det är ett missförstånd att det alltid går att ta bra bilder, oavsett ljus.

Som du redan fått tips om, behöver du ett stativ. Av någon anledning verkar detta vara en bortglömd kunskap, men det kanske inte är så konstigt i tider när kameror går att köra ISO 1600 och det skareducering.

Men fysikens lagar gäller fortfarande!

Per.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ser inte heller något fel med skärpan. Du har inte bättre grejer helt enkelt, och tips har du fått.

Skippa försättslinsen och köp ett mellanringskit. Brukar vara lite bättre.

Annars är det macrooptik som gäller. Finns till bra pris begagnat.
 

Olle

Aktiv medlem
Raynoxarna är akromatiska.
Faktum är att de har en lins mer, tre stycken, än vad akromatiska närbildslinser brukar ha. Canons består av två linser. Vad det gäller priser så kostar Raynox DCR-150 (+4,8 dioptrier) 535 kr, DCR-250 (+8) 645 kr och Canons (+2 resp. +4) mellan 700 kr och 1700 kr, beroende på storlek. Alla priser från Cyberphoto. Canons akromatiska linser är förhållandevis dyra. Tidigare kunde man även köpa Minoltas och Nikons linser. De kostade bara drygt hälften. Kanske finns Nikons fortfarande att köpa?

Olle
 
ANNONS