Annons

Varför oskarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga gällande fokus. Har tre bilder på människor som är tagna med exakt samma inställningar. Alla med bländare f/5,6, slutare 1/200, ISO 400 och full zoom.

På den första av bilderna är personen knivskarp, övriga två tycker jag är aningen oskarpa vilket stör mig.

Någon som har någon teori vad det kan bero på. Kan väl knappast vara skakningsoskärpa eftersom jag använder slutare 1/200? Från vilken slutartid börjar skakningsoskärpa ge sig tillkänna?

Kan det bero på att personen på bild nr 1 är betydligt större vilket gör att det blir en större yta att fokusera på?

Synd att det ej syns här på fotosidan var fokus ligger och att bilderna blir så komprimerade. Mitt "problem" kanske inte riktigt synliggörs.

På bild nr 2 ligger fokus på den främre killen och på bild nr 3 på gubben i blått. Dock är inte hela fokusrutan på deras ansikte utan delvis på ansiktet, delvis utanför.

Tacksam för lite kommentarer och tips!

(befinner mig i Shanghai, därför blir det många bilder på kineser)
 

Bilagor

White and Black

Avslutat medlemskap
Lita inte på fokuspunkten!

Om du halvtrycker för AF och ljusmätning och derefter endrar (komponerar) bilden liiiite annorlunda, så stämmer inte fyrkanten i bildinformationen i bildbehandlingsprogrammet överens med reéll fokuspunkt.

Jag vet inget om hur du har konfigureret din kamra och inget om Nikon, men så kan t.ex. Canons DPP "lura" någon.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
CAnon / DPP fungerar på samma sätt som för Nikon, dvs det visar inte var man lagt fokuspunkten, bara att man använt en viss/vissa punkter.

Sedan undrar i vart fall jag vilke zoom du kört med dvs vilken brännvidd har du använt? Dessutom ser inte jag någon större skillnad på bildernas skärpa. De är lite småoskarpa alla tre.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en fråga gällande fokus. Har tre bilder på människor som är tagna med exakt samma inställningar. Alla med bländare f/5,6, slutare 1/200, ISO 400 och full zoom.

På den första av bilderna är personen knivskarp, övriga två tycker jag är aningen oskarpa vilket stör mig.

Någon som har någon teori vad det kan bero på. Kan väl knappast vara skakningsoskärpa eftersom jag använder slutare 1/200? Från vilken slutartid börjar skakningsoskärpa ge sig tillkänna?

Kan det bero på att personen på bild nr 1 är betydligt större vilket gör att det blir en större yta att fokusera på?

Synd att det ej syns här på fotosidan var fokus ligger och att bilderna blir så komprimerade. Mitt "problem" kanske inte riktigt synliggörs.

På bild nr 2 ligger fokus på den främre killen och på bild nr 3 på gubben i blått. Dock är inte hela fokusrutan på deras ansikte utan delvis på ansiktet, delvis utanför.

Tacksam för lite kommentarer och tips!

(befinner mig i Shanghai, därför blir det många bilder på kineser)
1/200s, visst kan du få både rörelseoskärpa o skakningsoskärpa på den exponeringstiden.
Jag tycker inte någon bild ser riktigt skarp ut, kör du med någon kitoptik på kameran?
Sedan är det ju oxå så att AF träffar inte alltid rätt, tyvärr :-(

Mvh.

/Janne
 

JazzBass

Aktiv medlem
Som sagt, se till att du inte har komponerat om bilden efter fokusering. Det borde dock inte vara ett jättestort problem på f/5,6 och med tele, men iaf....

Har du VR påslaget? Antar att du använder din D90 med 16-85-objektivet. Om inte så kan det löna sig att slå på det.

Sen, kanske det viktigaste: Hur håller du i kameran och hur trycker du av? Tänker du aktivt på att försöka hålla kameran stabilt, speciellt under själva avtrycket? Väntar du för länge mellan fokusering och avtryck?

Jag märker ibland att vissa bilder blir skarpare än andra och har kommit fram till att det i de fallen antingen är jag som inte hållit kameran tillräckligt stadigt, eller så är det fokus som har hamnat fel, Eller så är det rörelseoskärpa. Man ser rätt tydligt skillnad på dessa skärpefel. Kanske du kunde ladda upp ett par utsnitt i 50-100% storlek på de ställen som borde vara skarpa, så kan man bättre gissa vad ditt problem beror på? De små och kraftigt komprimerade bilder som du laddat upp här ser alla ungefär lika (o)skarpa ut, pga komprimeringen.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Liveview med kameran på raka armar är ingen höjdare för skarpa bilder; det är inte så du tagit bilderna, möjligen?

Per.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Jag spekulerar i att fokuseringen kan får varierat resultat beroendes om motivet vid fokuspunkten har högkontrast eller inte (i värsta fall funkar inte fokusering alls). Eftersom dina motiv variera så mkt tror jag inte att någon exakt jämförelse går att göra mellan bilderna. Bilderna är väldigt små också...

Angående skakoskärpa, om du nu lider av svåra spasmiska ryck kan säkert en slutartid 1/200s också ge upphov till oskärpa med brännvidden 85mm. ;)
 

JKristiansson

Aktiv medlem
CAnon / DPP fungerar på samma sätt som för Nikon, dvs det visar inte var man lagt fokuspunkten, bara att man använt en viss/vissa punkter.

Sedan undrar i vart fall jag vilke zoom du kört med dvs vilken brännvidd har du använt? Dessutom ser inte jag någon större skillnad på bildernas skärpa. De är lite småoskarpa alla tre.
Hej,

Jag har använt Nikons 16-85 med brännvidd 85.

Ok, med eftersom den hela tiden fokuserar om i takt med att jag flyttar kameran så borde det väl bli korrekt ändå?

I bild nr 1 är gubben till vänster skarp, resterande del ska vara oskarp, men kanske inte framgår i den lilla komprimerade bilden :)
 

JKristiansson

Aktiv medlem
1/200s, visst kan du få både rörelseoskärpa o skakningsoskärpa på den exponeringstiden.
Jag tycker inte någon bild ser riktigt skarp ut, kör du med någon kitoptik på kameran?
Sedan är det ju oxå så att AF träffar inte alltid rätt, tyvärr :-(

Mvh.

/Janne
Hej,

Använder en Nikon D90 med deras 16-85, brännvidd 85 i de bifogade bilderna?

Men hur jobbar du med fokus? Fokuserar alltid manuellt?

//Johan
 

JKristiansson

Aktiv medlem
Som sagt, se till att du inte har komponerat om bilden efter fokusering. Det borde dock inte vara ett jättestort problem på f/5,6 och med tele, men iaf....

Har du VR påslaget? Antar att du använder din D90 med 16-85-objektivet. Om inte så kan det löna sig att slå på det.

Sen, kanske det viktigaste: Hur håller du i kameran och hur trycker du av? Tänker du aktivt på att försöka hålla kameran stabilt, speciellt under själva avtrycket? Väntar du för länge mellan fokusering och avtryck?

Jag märker ibland att vissa bilder blir skarpare än andra och har kommit fram till att det i de fallen antingen är jag som inte hållit kameran tillräckligt stadigt, eller så är det fokus som har hamnat fel, Eller så är det rörelseoskärpa. Man ser rätt tydligt skillnad på dessa skärpefel. Kanske du kunde ladda upp ett par utsnitt i 50-100% storlek på de ställen som borde vara skarpa, så kan man bättre gissa vad ditt problem beror på? De små och kraftigt komprimerade bilder som du laddat upp här ser alla ungefär lika (o)skarpa ut, pga komprimeringen.
Hej,

Nja, lite kanske de är omkomponerade, men ytterst lite. Jag sätter fokus på gubbe sen kanske panorerar lite till höger/vänster.
Försöker att inte vänta så länge mellan fokusering och avtryck men kanske dröjer 1-2 s.

Försöker även tänka på att hålla kameran stabilt i alla lägen och är väldigt noga med det (tyvärr så verkar det inte ge resultat)

VR är påslaget och precis som du säger använder jag D90 med 16-85-objektiv. Brännvidd 85 i de bifogade bilderna.

Tyvärr så har jag inget bildbehandlingsprogram på den dator som jag sitter på här nere så kan inte beskära och skicka nya. Ska se vad jag kan göra.

Jag har precis haft kameran inlämnad på service och de har kontrollerat och justerat autofokus så ska ju inte vara några maskinella problem om man säger så. Det är ju jag som är problemet, bara komma på vad det är jag gör.

Ska ge mig ut och fota lite mer idag och då vara extremt noga :)

//Johan
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej,

Använder en Nikon D90 med deras 16-85, brännvidd 85 i de bifogade bilderna?

Men hur jobbar du med fokus? Fokuserar alltid manuellt?

//Johan
Alla mina Canonkameror har focus intällt på ¨stjärnknappen¨ vid högertummen.
Det innebär att kameran bara aktiverar AF när den knappen hålls intryckt, så snart man släpper knappen stannar AF och jag kan komponera om bilden och exponera hur många skarpa bilder som helst så länge avståndet kamera-motiv inte ändras :)

AF på avtryckaren använder jag bara på ex innebandy, flygande fågel och andra snabba motiv.

Autufokus, automatikexponering mm tycker jag måste ses som hjälpmedel snarare än något man lita blint på till 100% i varje bild!!

mvh.

/Janne Höglund
 

eV1Te

Aktiv medlem
Är det bara jag eller är inte bilderna han lagt upp nedskalade? Man måste ha originalbilden för att avgöra om de är skarpa eller ej då du får en väldigt märkbar oskärpa av att förminska bilden!

Dessutom har du en 1.5x crop sensor på din kamera så din effektiva brännvidd är 130mm, och då kan du utan problem få skakningsoskära om du inte står helt stilla med bra grepp om kameran och framförallt har bra teknik vid avtryckning av bilden.

Testa att fota på stillastående motiv med kameran på stativ och jämför skärpan. Är det skarpare då så är det du eller motivet som rör på sig, eller du som fokuserar fel.

Den största orsaken till skakningsoskärpa kommer från att man just spänner handen vid avtrycket, om man är ovan vill säga.
 

lodbroke

Medlem
Alla mina Canonkameror har focus intällt på ¨stjärnknappen¨ vid högertummen.
Det innebär att kameran bara aktiverar AF när den knappen hålls intryckt, så snart man släpper knappen stannar AF och jag kan komponera om bilden och exponera hur många skarpa bilder som helst så länge avståndet kamera-motiv inte ändras :)

AF på avtryckaren använder jag bara på ex innebandy, flygande fågel och andra snabba motiv.

Autufokus, automatikexponering mm tycker jag måste ses som hjälpmedel snarare än något man lita blint på till 100% i varje bild!!

mvh.

/Janne Höglund
Hej,
på min eos1000d Kallas detta för ae lås?
I förklaringen i boken står det att man låser exponeringsinställningen med stjärnknappen som man har ställt in med halv knapptryckning, dvs att man använt focuspunkten. Knappen skall sedan tryckas ned varje gång man vill ta en ny bild med samma exponering.

Mvh:
Hans Norén
 

Karl R

Aktiv medlem
Så vitt jag kan se framgår det inte vilken autofokusmode som använts. För att få skärpan där man vill med autofokus måste man se till att kameran mäter bara där. Sedan kan man inte räkna med att det är skärpa över hela bilden, omvärlden är tredimensionell. 85 mm blir en ganska lång brännvidd.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej,
på min eos1000d Kallas detta för ae lås?
I förklaringen i boken står det att man låser exponeringsinställningen med stjärnknappen som man har ställt in med halv knapptryckning, dvs att man använt focuspunkten. Knappen skall sedan tryckas ned varje gång man vill ta en ny bild med samma exponering.

Mvh:
Hans Norén
Nej Hans, AE lås är som du säger exponeringslås.
På flertalet Canonkameror kan du i egenprogrameringen ändra funktionen av knappen.
Beroende på cameramodell finns det 3-4 olika alternativ att välja på.
Jag har mina kameror inställda så att AF bara är aktivt då knappen hålls intryckt,
dvs genom att släppa knappen slås AF av :)

Mvh.

/Janne
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Det vore mera konstigt om Du fick bra skärpa...

... med en kitobjektiv i kort teleläge, är skärpedjupet på bländare 5,6 inte alls så stort så Du kan täcka in det djup Du fotar. Först bländare 11-13 börjar djupet komma, åtminstone på mina grejor. Sedan är 1/200 som annan också sa, inte speciellt kort tid för rörelseoskärpa. Och då måste Du tänka i två plan, dels den Du själv fixar genom att hålla kameran, dels den som omgivningen står för iom att den rör sig. Sedan som andra sade, tar det 1-2 sekunder mellan AF-låsning till exponering, hinner allt en del hända.

Jag känner igen det som Du skriver. Jag har själv nyligen blivit med bra grejor, så nu ser man verkligen när man inte lyckas... *ler* Svårt lyckas med skärpan, när man inte har stativ. Mitt råd, skaffa enbenstativ. Våga lite högre ISO, så bländartal och slutartid blir mer gynnsamma. Leta upp var ISO börjar brusa, så Du vet hur högt Du kan gå när så behövs.

Men jag kan ha fel, hänt förut...
 

lodbroke

Medlem
Nej Hans, AE lås är som du säger exponeringslås.
På flertalet Canonkameror kan du i egenprogrameringen ändra funktionen av knappen.
Beroende på cameramodell finns det 3-4 olika alternativ att välja på.
Jag har mina kameror inställda så att AF bara är aktivt då knappen hålls intryckt,
dvs genom att släppa knappen slås AF av :)

Mvh.

/Janne
Ok.
Tackar för förklaringen.


Mvh
/Hans
 
ANNONS