Annons

färger runt konturer av objekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med om det är något jag gör fel när jag fotograferar när jag får dessa 'skugg färger vid konturer på objektiv i bilden', se bifogad fil.
Dessa syns bara vid 100% uppblåsning.
Jag kan förstå att det har något med ljusintaget solens vinkel eller något när kortet är taget för jag har det inte på alla kort utan oftast när det är landskap som har fotograferats denna bilden är ett utdrag / förstoring från en landskaps bild så dessa olika färger syns inte mycket om knappt om bilden inte är uppförstorad i 100%. Men jag antar att skulle jag skriva ut bilden i stort format så skulle dessa färger synas?

Jag har hittills oftast haft problem vid berg och himmel kontraster att bergen får en rödnyans och då helt sonika tagit bort dem i photoshop men nu var det så mycket och pillrigt.
Så jag undrar om det är något jag kan undvika att göra i kameran för att inte få det att se ut så här?
Jag använder en Canon 5D oftast fotograferar landsskap med Canon 24-105mm L f4
Tacksam för hjälp.
Helen
 

Bilagor

Jag ser att det inte är så jätte lätt att se vad jag menar.
Om du tittar på pinnen i vattnet så är den röd aktig på hägersida och lite blå aktig på vänster sida samt att motorn på båten är lite röd aktig uppe på och att högra båtkanten är lite rödaktig i konturen också. Hoppas att du kan se vad jag menar.
Hälsningar,
Helen
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag ser att det inte är så jätte lätt att se vad jag menar.
Om du tittar på pinnen i vattnet så är den röd aktig på hägersida och lite blå aktig på vänster sida samt att motorn på båten är lite röd aktig uppe på och att högra båtkanten är lite rödaktig i konturen också. Hoppas att du kan se vad jag menar.
Hälsningar,
Helen
Kromatisk abberration, precis som Johan säger. En hel del går att åtgärda i Photoshop eller andra bildbehandlingsprogran. Att skaffa bättre objektiv hjälper, men det kan bli dyrt (förmodar jag). / mvh FiCa1
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Kromatisk aberration, eller purple fringing (ofta förkortat pf) uppträder tydligast vid högkontrastmotiv, typiskt på löv i silhuett mot en ljus himmel. Men även din bild på båten och stolpen är ett bra typexempel. Det finns några workarounds, enklast, men kanske svårast att följa, är att undvika högkontrastmotiv. Att inte dra upp bilderna till 100% med näsan vid skärmen är ett annat sätt. Ett tredje, som redan nämnts, är att eliminera aberrationen i efterredigeringen. Många gånger går detta utmärkt med de speciella verktyg för detta som brukar finnas i bildbehandlingsprogrammen. Dock fungerar det inte alltid perfekt. På en del kameror kan man för vissa objektiv redan i kameran ställa in så aberrationen elimineras i bildprocessningen (gäller väl bara för JPEG kan jag tänka mig). Med RAW får man nog fixa detta i råkonverteraren, som har verktyg för detta. Fotar du i RAW så är väl det enklaste svaret att kolla upp din råkonverterare.

Min lösning på problemet är att leva med det, och i de fall det behövs fixa det som går i efterredigeringen. Ofta nog blir de drabbade bilderna bra efter behandling. Är du perfektionist är det nog bara ett nytt objektiv utan denna egenskap som löser problemet. Tilläggas skall väl att alla objektiv, mer eller mindre, brottas med denna svårighet.
 

dumbo

Aktiv medlem
Även med de bästa objektiven kommer man sällan ifrån CA helt och hållet, utan man får fixa det i efterbehandlingen eller leva med det. Normalt syns det ju bara om man granskar bilden på väldigt nära håll, som när man kollar på skärmen i 100% eller på en stor förstoring som man trycker näsan emot. Vid mer normala betraktningsavstånd ser man det sällan förrän det är ganska höga nivåer (vilket jag inte skulle säga att det är i din exempelbild.
 

Gimbal

Aktiv medlem
I en raw-konverterare som tex lightroom så är det oftast bara ett par sekunders jobb att ta bort det helt, eller åtminstone nästan helt. Bara till att dra i rätt reglage lagom mycket.
 

Renet

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med om det är något jag gör fel när jag fotograferar när jag får dessa 'skugg färger vid konturer på objektiv i bilden...
Jag använder en Canon 5D oftast fotograferar landsskap med Canon 24-105mm L f4
Tacksam för hjälp.
Helen
Canon har jag inte men ljusbrytning på bilden verkar väldigt stor. Till och med för en Tamron. Man skulle tro att objektivet fick en slag.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Ja precis, valfri RAW-konverterare borde kunna ta bort det med lite pill. Finns ju till och med kameror som tar bort sånt automatiskt, t ex Nikons dyrare modeller, så det borde gå att fixa med mjukvara.
 
ANNONS