Annons

Använda optisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har för inte så länge sedan (drygt 2 månader) köpt min första systemkamera. Jag har nu hunnit använda den på flera konserter. Något jag har upptäckt är att andra fotografer, för det mesta, använder den optiska sökaren när de fotograferar. Jag undrar vad är fördelen med en optisk sökaren när man har en LCD-display? Jag har försökt använda den optiska sökaren men mina bilder blir då bara suddiga.
 

rautio

Aktiv medlem
Genom sökaren ser du noggrannare bildytan, du har inga störande element runt omkring. Du ser med samma blick även alla inställningar/värden du behöver och ljusmätaren. fokus etc. fungerar snabbare i flesta fall + otaliga andra fördelar, bland annat den att plåtande blir betydligt stadigare i och med att du kan stötta huset mot plytet, varav jag inte förstår hur dina bilder blir suddiga plåtade genom sökaren? antagandes att det är frågan om rörelseoskärpa. Om det däremot är att du inte är van med fokuspunkterna i sökaren eller att dom är felinställda.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har plåtat en hel del konserter genom mina dar (69 stycken hitills i år ;) ), och jag måste säga att jag aldrig ens funderat på att använda LiveView. Jag kan inte komma på en enda fördel, men en del hel nackdelar som redan räknats upp ovan.

Sen beror de ju lite på vad man har för hus/optik också.. Jag har själv en D700 som har en riktigt stor och fin sökare, och inga av mina objektiv är långsammare än 2.8, alltså får jag dessutom en väldigt ljusstark sökarbild.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Är det bilderna du tar som blir suddiga eller är det suddigt i sökaren?
Om det är det senare så finns en liten, liten ratt på högersidan av
sökaren som används för att ställa in skärpan i sökaren med.
Den vrider du på tills det blir skarpt.

Om det blir bilderna så kan det vara så att du
håller kameran fel och får rörelseoskärpa den vägen.
Kan nog bli så om det är ovana handgrepp för dig.
Läs manualen, där finns en bra anvisning om hur du håller kameran stadigt.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag kikade lite på de bilder du lagt ut, och kan konstatera att du verkar använda en väldigt långsam slutartid, jag såg både 1/30 och 1/50.

Själv går jag ogärna under 1/100@f/4 för konsertfoto just för att undvika såväl rörelseoskärpa som skakningsoskärpa.

Kan det vara så att du av någon anledning anävnder oliak exponeringsinställningar när du kör LiveView jämfört med optisk sökare?

Vidare så skulle jag vilja tipsa om att du funderar på hur du ställer in / efterbehandlar vitpunkten i bilderna, eftersom det finns tydliga färgstick i många av dem.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. Att ligga på 1/25s, som det var på någon bild, och ISO 400, ja, då får man så att säga skylla sig själv. Större bländare hade du nog inte, så då får du skruva upp ISO istället.
Och håll ordentligt i kameran, dvs titta i sökaren så du kan stötta mot pannbenet, så minskar du skakningarna i den änden, åtminstone.

Fotografera i RAW, så är det lättare att försöka få till en någorlunda rimlig vitbalans efteråt, även om ljuset är hysteriskt.
 

and30ers

Aktiv medlem
550D har en bra AutoISO funktion, använd den. Om det är dåligt ljus som på en konsert kan du ställa in kameran på:
RAW för bättre efterbehandlingsmöjligheter.
M för aktivt val av bländare och slutartid.
f/1.8 till f/2.8 eller vad du har som största bländare.
1/125s till 1/200s beroende på motivets rörelsehastighet.
AutoISO väljer automatisk ISO mellan 100 och 3200 för rätt exponering.
AI Focus och använd mittfokuspunkten, titta i sökaren och sätt fokus på rätt ställe, komponera om (om du vill) efter att du satt fokus på rätt ställe, håll kameran still och knäpp, undvik alltså att dansa och fota samtidigt!

Borde ge dig bättre resultat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dessutom: Håll kameran med höger hand. Låt objektivet vila i den andra handen, tummen åt vänster. Håll in armbågarna mot kroppen. Titta i sökaren med höger öga, tryck kameran mot ansiktet.
 

j2^

Aktiv medlem
Förresten, jag vill revidera mitt tidigare inlägg lite.

Jag HAR på ett par plåtningar använt live-view när jag skjuter från publikplats för att kunna köra "70-200 hållen högt över huvudet".
 

TheQuo

Aktiv medlem
Jag kikade lite på de bilder du lagt ut, och kan konstatera att du verkar använda en väldigt långsam slutartid, jag såg både 1/30 och 1/50.

Själv går jag ogärna under 1/100@f/4 för konsertfoto just för att undvika såväl rörelseoskärpa som skakningsoskärpa.

Kan det vara så att du av någon anledning anävnder oliak exponeringsinställningar när du kör LiveView jämfört med optisk sökare?

Vidare så skulle jag vilja tipsa om att du funderar på hur du ställer in / efterbehandlar vitpunkten i bilderna, eftersom det finns tydliga färgstick i många av dem.
Nu är bilderna som jag har lagt ut bland de första jag tog med kameraran. Nu har efter lite tips börjat använda snabbare slutartid, typ mellan 1/80 - 1/125 och dragit upp iso. Trodde att bilderna inte skulle bli så bra om man använde iso 1600 eller högre men jag hade fel. Bilderna som är upplagda är inte efterbehandlade på något sätt ska försöka lära mig Photoshop under julen när man får tid från studierna. Jag har försökt ställa in en bra vitbalans på plats men det har för det mesta slutat med att bilderna får en "blåaktigton". Därför har jag bara haft vitbalansen på auto.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Den viktigaste anledningen för mig är nog den som skrivits ett par gånger: jag är nog åtminstone ett par bländarsteg stadigare när jag håller kameran mot ansiktet än när jag håller kameran på raka armar. Dvs, det borde bli bättre bilder när sökaren används, inte tvärtom.

Per.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Den viktigaste anledningen för mig är nog den som skrivits ett par gånger: jag är nog åtminstone ett par bländarsteg stadigare när jag håller kameran mot ansiktet än när jag håller kameran på raka armar. Dvs, det borde bli bättre bilder när sökaren används, inte tvärtom.

Per.
Det är väll så att man är lite ovan att använda den optiska sökaren efter flera år av kompaktkamera. Det hela är ju en omställning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Borde jag använda One Shot?
Om du använder AI Focus med tanken att den inte ska fokusera om, så ja.
Finessen (det råder delade meningar om ifall det verkligen är en finess, eller om det mest är ett problem)med AI focus är att den först använder One Shot AF, men sen ligger och lurpassar på fokus, och om det "glider iväg" hoppar den över till Servo AF och försöker "glida med".

De allra flesta fotografer jag hört talas om/pratat med använder One Shot AF när de vill låsa fokus och Servo AF när de inte vill låsa. Alternativt använder de alltid Servo AF, och fokuserar så länge de håller AF-ON intryckt. Genom att släppa den knappen låser de då fokus där så önskas, för omkomposition.

Jag har provat AI Focus lite på 7D, och konstaterat att det i alla fall verkar bättre än de första reinkarnationerna var, när det gäller att avgöra om det är One Shot eller Servo som är det rätta. Men fortfarande har yrkeskamerorna i 1D-serien bara One Shot och Servo, inget AI Focus. Det är förstås av någon anledning man har tagit bort en "finess".
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Brus går i någon mån att motverka. Det är värre med oskärpa på grund av rörelser och/eller skakning.
Har man nåt guldkorn man vill rädda så kan man med pill och lite pengar http://www.topazlabs.com/infocus/

Men annars råder jag somd e andra öka ISO och skaffa ljustarkobjektiv om det nu är konserter man vill fota. Och använda optiska sökaren, utom då man måste upp en bit och har vinkelbar skärm.

/Stefan
 

TheQuo

Aktiv medlem
Har man nåt guldkorn man vill rädda så kan man med pill och lite pengar http://www.topazlabs.com/infocus/

Men annars råder jag somd e andra öka ISO och skaffa ljustarkobjektiv om det nu är konserter man vill fota. Och använda optiska sökaren, utom då man måste upp en bit och har vinkelbar skärm.

/Stefan
Jag har skaffat ett Sigma 24-70/2.8 och kommer köpa ett Sigma 70-200/2.8 som jag hört ska vara riktigt bra. Sedan har jag börjat kolla upp lite fasta objektiv bland annat ett Samyang 85/1,4. Som verkar vara riktigt prisvärd, ca 3000 kr.
 

rautio

Aktiv medlem
Konsertfoto manual manual manual. Autoiso kommer att luras av strålkastare och ge kraftigt under exp. eller överexponeras av den möjligt svarta bakgrunden. Bästa resultatet får du genom att lära dej mäta ljuset och köra manuellt då inställningarna inte förändras.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett Sigma 24-70/2.8 och kommer köpa ett Sigma 70-200/2.8 som jag hört ska vara riktigt bra. Sedan har jag börjat kolla upp lite fasta objektiv bland annat ett Samyang 85/1,4. Som verkar vara riktigt prisvärd, ca 3000 kr.
Personligen skulle jag nog ha lite svårt att använda ett helmanuellt objektiv för konsertfoto. Autofokus är (enligt mig) nödvändigt när man plåtar från "diket".

Däremot är Samyangobjektiven otroligt prisvärda.
 
ANNONS