Annons

Använda optisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

rautio

Aktiv medlem
Ja, jag menade alltså manuellt i exponeringarna inte fokusen. Fast, har nog varit med om att manuell fokus fungert bättre då det varit väldigt mörka ljussättningar.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har nu börjat använda mig av den optiska sökaren. Jag använde den under en konsert och upptäckte att bilden i sökare förändras inte oavsett om jag höjer iso'n har större bländare, slutare. Hur vet man då genom den hur bilden kommer bli?
 

rautio

Aktiv medlem
Jag har nu börjat använda mig av den optiska sökaren. Jag använde den under en konsert och upptäckte att bilden i sökare förändras inte oavsett om jag höjer iso'n har större bländare, slutare. Hur vet man då genom den hur bilden kommer bli?
kan du läsa ljusmätaren? den berättar huruvida din exponering är rätt. Den ligger antagligen på ena sidan eller nere i sökaren.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag har nu börjat använda mig av den optiska sökaren. Jag använde den under en konsert och upptäckte att bilden i sökare förändras inte oavsett om jag höjer iso'n har större bländare, slutare. Hur vet man då genom den hur bilden kommer bli?
Det vet du ju inte och heller ingen annan eftersom själva exponeringen även påverkas av slutartid och bländarval samt bildstilen som du valt i kameran (endast JPG).

Det du ser i sökaren är ju vad ögat ser.

Du får titta på resultatet efter du tagit bilden. Där är dock fördelen med Live-display för där kan du välja exponeringssimulering, men även där får du titta i efterhand ¨på resultatet.

/Stefan
 

TheQuo

Aktiv medlem
Det vet du ju inte och heller ingen annan eftersom själva exponeringen även påverkas av slutartid och bländarval samt bildstilen som du valt i kameran (endast JPG).

Det du ser i sökaren är ju vad ögat ser.

Du får titta på resultatet efter du tagit bilden. Där är dock fördelen med Live-display för där kan du välja exponeringssimulering, men även där får du titta i efterhand ¨på resultatet.

/Stefan
Enligt sökare för att bilden skulle bli bra så skulle slutararen vara mer än 1 sec, när jag hade bländare 2.8 och iso 1600. Vilket resulterade i en extremt överexponerad bild när jag titta i LCD fönstret.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag har plåtat en hel del konserter genom mina dar (69 stycken hitills i år ;) ), och jag måste säga att jag aldrig ens funderat på att använda LiveView. Jag kan inte komma på en enda fördel, men en del hel nackdelar som redan räknats upp ovan.

Sen beror de ju lite på vad man har för hus/optik också.. Jag har själv en D700 som har en riktigt stor och fin sökare, och inga av mina objektiv är långsammare än 2.8, alltså får jag dessutom en väldigt ljusstark sökarbild.
Jag använder Live View och manuell fokus ibland tillsammans med 85/1,2 tex, när det är svårt att sätta skärpan rätt. Då med bilden i LCD:n förstorad 10 gånger.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Enligt sökare för att bilden skulle bli bra så skulle slutararen vara mer än 1 sec, när jag hade bländare 2.8 och iso 1600. Vilket resulterade i en extremt överexponerad bild när jag titta i LCD fönstret.
På konserter kan det lätt bli så om bakgrunden är helt mörk. Prova spotmätning istället, eller kör helt manuellt. Ställ in några värden som utgångspunkt, ta en bild och se på den hur den blev. Kolla efter utbrända händer, ansikten. Även enskilda färger kan bli utbrända (rött vanligtvis) vilket kan ge exempelvis helröda ansikten. Får du utbrända områden som du inte kan tolerera, dra ner på exponeringen. Annars så är det bra att försöka exponera så ljust som möjligt, det är alltid bättre att dra ner på exponeringen med tanke på brus mm i efterbehandlingen, än att behöva ljusa upp bilder, speciellt då man ofta behöver använda ganska höga isotal på konserter.

Ska man använda ljusmätaren så måste man nästan använda spotmätning för att inte bilderna ska bli överexponerade, och gör man det så kan man nästan lika bra köra i A eller S-läget och justera exponeringskompensationen vid behov istället. Men jämnast resultat får man nog med M-läget ändå.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Enligt sökare för att bilden skulle bli bra så skulle slutararen vara mer än 1 sec, när jag hade bländare 2.8 och iso 1600. Vilket resulterade i en extremt överexponerad bild när jag titta i LCD fönstret.
Tog du fotot och tittade om det blev bra ändå? blir det dåligt så har du ställt in ljusmätningen fel.
Att du få felaktig resultat i LCD kan även bero på att du inte ställt in kameran på att exponeringssimulera.

/Stefan
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Enligt sökare för att bilden skulle bli bra så skulle slutararen vara mer än 1 sec, när jag hade bländare 2.8 och iso 1600. Vilket resulterade i en extremt överexponerad bild när jag titta i LCD fönstret.
Som någon annan redan sagt så beror det på att kameran ser för många mörka ytor i bilden. Även med de nyaste matrismätarna så vill kameran gärna ha bilden jämngrå om det går :). . Prova att spotmäta på det du vill ha rätt exponerat (en mellanton, som ett ansikte t ex) eller kör som du gjorde men skruva ner exponeringskompensationen till några stegs underexponering, så blir det förmodligen bättre.
 

rautio

Aktiv medlem
det är bra att ämnet kommer upp. Det här är liksom grundkurs i ljusmätning och fotografi, men tror att det är många som har problem med det i ock med tillgång till automatik.

Det skulle vara en ide att på systemkamerorna ha ett lås i softan som låser kameran på manuellt tills du plåtat låt oss säga 50000 eller 100000 bilder på manuellt. sen skulle tillgången till automatiken öppnas :DDD Fan va folk skulle tvingas och lära sej handskas med sin kamera.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Förresten, jag vill revidera mitt tidigare inlägg lite.

Jag HAR på ett par plåtningar använt live-view när jag skjuter från publikplats för att kunna köra "70-200 hållen högt över huvudet".
Exakt! Det är det enda tillfället där jag använder live-view också men jag kan tänka mig att om man är uppväxt med digitalkameror och aldrig använt optisk sökare så kan det finnas ett motstånd men motstånd är till för att övervinnas...
 
ANNONS