Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

jgran

Aktiv medlem
Blocket paket

Jag kan väl fylla på med att jag just blev blåst på 6000:- på denna annons: http://www.blocket.se/vi/45460277.htm

Annonsen är såklart bortplockad, det var en D700 med 50mm 1.8g och någon random blixt. Killen som hade annonsen skulle sälja åt sin flickvän som behövde pengarna då dom skulle på resa. Han hade inte angett något telnr utan mail, så jag mailade och fick svar nån dag efter där han sa att det var väldigt många som mailat fast jag var högst upp i listan så han bestämde att sälja den till mig.

Killen bodde i Visby och jag i Malmö, så jag ber han posta vilket han går med på och ang pengar överföring så uppger han Namn, adress, personnummer och allt sånt, så jag ska lita på han, vilket jag gör (idiotiskt nog). Sedan några timmar senare ringer jag för att få kollinr som han skulle smsat nån timme innan. Han svarar inte, ringer kanske 3 gånger. Känner mer och mer att jag är renblåst. Kollar upp han i upplysning och får fram info om hans tjej och mamma osv.. .....
Ojdå, det var inte roligt.

Tror jag råkade ut för samma skojare och samma annons.
Kille i Visby vid namnet Erik som sålde en D700 med 50mm och sb-900 blixt till 6000kr !!!
Ganska billigt, för billigt för att vara sant (första tecknet på en scam) vad tror ni om ett vettigt pris? 12000kr?
Men jag vet också om att ligger det en guldtacka på marken och skräpar så är det klart man ska plocka upp den så jag mailade också honom och fick svar dagen efter.
"Hej, kameran är kvar, den är ca ett år gammal, all dokumentation medföljer. Skickar jag utrustningen förskottsbetalning gäller.
Mvh
Johan Erik Hammar"

Jag frågade specifikt om att få använda mig av blocket paketet vilket han ignorerade, jag påpekade detta igen till honom och frågade även varför annonsen var borttagen. Inget svar än.

Hur säkert är blocket paketet? Någon som testat och blivit lurad? Går det att luras med blocket paketet?
Skulle man kunna scama tillbaks? typ scambating? hur gör man?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Blocketpaketet

Utöver blocketpaketet erbjuds tjänsten direktbetalning, överföring direkt till säljaren. Då ingår en försäkring som utbetalas om någonting ïnte stämmer vid leverans. Blocketpaketet betalas hos fraktbolaget, en frist på 24 timmar för att godkänna eller skicka tillbaka varan... innan pengarna betalas ut till säljaren. Det verkar som tjänsterna förbättrats, sedan Internetgirot försvann. Oavsett, det finns ingen 100% garanti, men dessa tjänster är så mycket säkrare än förskottsbetalning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har använt blocketpaketet utan problem. Annonsen måste inte ens vara på blocket för den här tjänsten. Vad jag dock bekymmrar mig över är vad som händer i följer situation:

Köparen får paketet, tar varan. Uppger sig inte vara nöjd. Postar en sten via blocketpaketet i retur till säljaren som tar ut paketet. Öppnar och hittar en sten. Köparen har fryst pengarna. Nu blir det ord mot ord - vem la in stenen istället för den äkta varan? Processen kan ta tid. Köparen har varan under tiden. Kan även sälja den vidare. Vem vinner?
 

alllf

Medlem
Hehe! Japp det var samma person, han angav sig heta Johan Erik Hammar från Visby.

Ojdå, det var inte roligt.

Tror jag råkade ut för samma skojare och samma annons.
Kille i Visby vid namnet Erik som sålde en D700 med 50mm och sb-900 blixt till 6000kr !!!
Ganska billigt, för billigt för att vara sant (första tecknet på en scam) vad tror ni om ett vettigt pris? 12000kr?
Men jag vet också om att ligger det en guldtacka på marken och skräpar så är det klart man ska plocka upp den så jag mailade också honom och fick svar dagen efter.
"Hej, kameran är kvar, den är ca ett år gammal, all dokumentation medföljer. Skickar jag utrustningen förskottsbetalning gäller.
Mvh
Johan Erik Hammar"

Jag frågade specifikt om att få använda mig av blocket paketet vilket han ignorerade, jag påpekade detta igen till honom och frågade även varför annonsen var borttagen. Inget svar än.

Hur säkert är blocket paketet? Någon som testat och blivit lurad? Går det att luras med blocket paketet?
Skulle man kunna scama tillbaks? typ scambating? hur gör man?
 

jgran

Aktiv medlem
Kontakt med killen

Har Erik fortfarande på tråden, svarade mig precis.

Han hade fått 150 mail så han plockade bort annonsen från blocket.

Det där med för bra för att vara sant funkar ju båda vägarna, jag är ju för bra för att vara sann också, kan man luras tillbaks?
 
Jag har använt blocketpaketet utan problem. Annonsen måste inte ens vara på blocket för den här tjänsten. Vad jag dock bekymmrar mig över är vad som händer i följer situation:

Köparen får paketet, tar varan. Uppger sig inte vara nöjd. Postar en sten via blocketpaketet i retur till säljaren som tar ut paketet. Öppnar och hittar en sten. Köparen har fryst pengarna. Nu blir det ord mot ord - vem la in stenen istället för den äkta varan? Processen kan ta tid. Köparen har varan under tiden. Kan även sälja den vidare. Vem vinner?
Har också funderat på exakt samma situation, det där med en sten. Tror ändå man kan känna sig ganska säker med blocketpaketet. Jag tror och hoppas att bedragare håller sig borta från sådana tjänster, lär ju bara bli en jobbig tvist för att kunna få ut några pengar.

Har man i bakhuvudet att "de som låter för bra för att vara sant, är sällan det" minimerar man risken för att bli blåst.
 

alllf

Medlem
Har Erik fortfarande på tråden, svarade mig precis.

Han hade fått 150 mail så han plockade bort annonsen från blocket.

Det där med för bra för att vara sant funkar ju båda vägarna, jag är ju för bra för att vara sann också, kan man luras tillbaks?
Kan inte du ge mig hans nummer?! Så kan jag iaf snacka med han!
 

alllf

Medlem
Vad ska du säga till honom då?

Vill inte skrämma bort honom.
Nej du har rätt, vi borde inte skrämma iväg han. Men ge mig nr så jag kan ge det till polisen så dom har något mer att gå på. Måste hjälpa på något vis då dom kanske kan koppla fler fall till samma person.
 

jgran

Aktiv medlem
Nej du har rätt, vi borde inte skrämma iväg han. Men ge mig nr så jag kan ge det till polisen så dom har något mer att gå på. Måste hjälpa på något vis då dom kanske kan koppla fler fall till samma person.
Hm, får jag gissa så använder han sig av kontantkort, alltså svårt att spåra. Klart att man kan ge det till polisen men jag tror de kommer säga samma sak, kontantkort går inte att spåra.
Läste om ett sånt här fall för något år sedan, nån som blev bedragen på nätet på detta sätt och kontaktade polisen men de kunde inte göra något för det fanns inget att gå på så personen i fråga började luska själv och hittade faktiskt personen och gav det resultatet till polisen vilka satte dit honom.

Det är möjligt att polisen kan koppla detta nummer till flera fall men han har ju antagligen uppgett samma eller annan falsk identitet i de annonserna också, alltså fortfarande inget att gå på.
 

alllf

Medlem
Hm, får jag gissa så använder han sig av kontantkort, alltså svårt att spåra. Klart att man kan ge det till polisen men jag tror de kommer säga samma sak, kontantkort går inte att spåra.
Läste om ett sånt här fall för något år sedan, nån som blev bedragen på nätet på detta sätt och kontaktade polisen men de kunde inte göra något för det fanns inget att gå på så personen i fråga började luska själv och hittade faktiskt personen och gav det resultatet till polisen vilka satte dit honom.

Det är möjligt att polisen kan koppla detta nummer till flera fall men han har ju antagligen uppgett samma eller annan falsk identitet i de annonserna också, alltså fortfarande inget att gå på.
Jag förstår inte var du inte ger ut nummret? Vad förlorar du på det? Det kan endast hjälpa i att polisen kan koppla fler fall till personen. Klart han använder sig av kontantkort osv och gör allt för att vara anonym, men varför hjälper du till?
 

jgran

Aktiv medlem
Jag förstår inte var du inte ger ut nummret? Vad förlorar du på det? Det kan endast hjälpa i att polisen kan koppla fler fall till personen. Klart han använder sig av kontantkort osv och gör allt för att vara anonym, men varför hjälper du till?
Jag skrev det precis, vad är det du inte förstår?
Det kommer inte göra något nytta.
 
ANNONS