Fotosidans Forum
>
Foto som jobb (eller vägen dit)
>
Allmänt
>
Hur ska jag förbereda mig m avtal samt priser
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#1 |
|
|
Hur ska jag förbereda mig m avtal samt priser
Hej
Har huvudsakligen fotat motorsport sen jag började fota. Har haft min inriktning på mcsport mer åt motorcross & supermotard. Har varit med på ett antal deltävlingar & fotat supermotard & sverige sektionen har varit riktigt nöjda med bilder som de har kunnat använda för att promota sporten samt jag får träning på att fota. Har gjort allt i hobbysyfte tidigare men nu börjar de ana att vill de har bra bilder så är de beredda att börja betala. Nu till mitt problem. Har ev blivit erbjuden att följa med utomlands för att fota supermotard tävling samt följa deltävlingarna här hemma i sverige. Hur ska jag förbereda mig för t,ex skriva avtal samt vart ska jag vända mig förutom http://www.blf.se Har aldrig haft företag men går det att utföra sådana här saker utan att ha ett företag? Hur skall jag göra när jag ev skall följa med utomlands, vad kräver ev arrangörerna där. Efter samtal med andra likasinnade så har arrangörerna en annan syn på media & har inte lika hårda krav som på en lokal tävling här hemma. Presskort känns ganska avlägset för mig då jag inte har någon tidning som jag jobbar för & detta är bara hobbybruk men bilder uppskattas väldigt mkt. Det handlar inte så mkt om pengar utan mer att båda parterna ska tycka det känns rätt när det finns ett avtal. Sen känns det väldigt stort att när de gillar mina bilder så pass mkt att de frågar om ev följa med utomlands. Tack på förhand. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Fakturera
Du kan alltid utnyttja ex. Frilans finans tjänster, det kostar... men du behöver inte starta företag inledningsvis. Om du börjar få större inkomster föreslår jag eget företag, det innebär mycket arbete, men också större möjligheter.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Tackar så mkt men gick in på deras sida men det känns lite snurrigt, vad ligger deras arvode på?
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
6% tror jag de tog i avgift. Men då ingår alla nödvändiga tjänster gentemot skattemyndigheten. Du blir "anställd" av Frilans finans under uppdraget. De sköter allt pappersarbete vilket kan vara värt en del...
Här ett citat från hemsidan: Att registrera sig hos oss kostar ingenting. För att använda sig av vår basservice utgår en kostnad som ligger på 0-6 % av fakturabeloppet. Dessa procent är inräknade i omräkningsnyckeln. Kostnaden för vår service är aldrig högre än 6%. Jag har använt tjänsten, fick betalt omedelbart. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Du behöver inget företag. Du behöver inte Frilans finans. Det går alldeles utmärkt ändå.
På Skatteverkets webbsajt finns en broschyr som heter "Hobbyverksamhet". Du kanske kan ha nytta av att läsa den. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Tackar så mkt för svaren, men vet ni något om avtal mm?
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Hobby
Absolut, helt rätt.
Men ibland vill företaget att fakturan ställs med ett organisationsnummer, som i mitt fall. |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Du har redan ett "organisationsnummer": ditt personnummer. Det är samma som du skulle använda om du hade enskild firma.
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Hos SFF kan du ladda ner deras avtalsmallar gratis till skillnad från hos blf.
http://www.sfoto.se/avtalsmallar |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Organisationsnummer
Ja i enskild firma använde jag mitt personnummer vs organisationsnummer.
Hobbyverksamhet fungerar bra i många fall, men det innebär både för och nackdelar. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar