|
|
#1 |
|
|
Nu kommer det nog snart ett lång tele....
för idag gav jag upp min väntan och köpte ett Sigma 150-500 så länge, för de tillfällen där DA* 300 inte räcker till. Inte samma superskärpa givetvis, men i väntan på en DA* 500/5.6 eller en DA* 250-600 så får det helt enkelt duga :-)
/PA |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Går i samma tankar. Var köpte du och vad kostade det?
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Handlar alltid på Fotokungen. 7500 fick jag ge. Modellen utan OS, men det behöver jag ju inte, så det sparade jag en slant på.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
OK, jag försöker hitta ett begagnat.
Har du hunnit testa det än? Resultat? |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Kom hem sent igår så blev bara lite bildrer på testkarta på 500mm. Går ju inte att jämföra med DA 200 och 300 skärpemässigt men det ser ut som om det kpmmer att gå att göra riktigt bra bilder. F8 kändes skarpast. Betydligt skarpare än mitt gamla Tokina 400/5.6.
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Men skärpan är inte så dålig att du lika gärna kunde använda 300'an och croppa?
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
"Special price, only for you" eller....? Hittar det inte ens på deras sida :-(
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
objektivet finns inte ens hos sigma... men det var ett demoobjektiv, men i skick som nytt.
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
800mm
Har beställt ett 800 mm spegeltele.
Dom har ju sin begränsning vad gäller bl.a. bländare, men nyfikenheten tog överhand. Blir väl ett objektiv för "speciella ändamål" lma |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Rapportera gärna hur bra bilderna blir. Det finns väl inget riktigt bra spegeltele på marknaden, och har inte funnit på länge heller. All riktigt bra objektiv för astronomi och satellitbilder byggs ju som spegelobjektiv. Detta för att du kan få bättre noggrannhet på en spegel än på en lins. Dessutom behövs betydligt färre optiska komponenter. Jag har dock förstått att den typen av objektiv ofta kostar miljoner. Men om t.ex. Pentax kunde ta fram ett riktigt högklassigt för 15 000 kanske...
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Ditt köp till trots hoppas jag du har rätt. De MÅSTE snart komma med lite gluggar av dignitet.
I mitt fall blir det väl ännu värre. eftersom jag köpte ett FA 600mm så kommer de väl att byta fattning på K3an? :-)) Är själv dock nyfiken på hur Sigman presterar, så dela gärna med dig av dina erfarenheter. /Martin |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
5 Juli kommer nästa Kamera&Bild med ett test på
7st Samyang objektiv. Mest intresserad är jag av vad dom säger om spegeln 500/6,3. Riktigt glad skulle jag bli om dom kollade flera exemplar... http://www.kamerabild.se/nyheter/blo...-1.471835.html Pentax K fattningen kom ungefär 1975 och har uppdaterats flera gånger, så jag tror inte det blir problem med K3an... |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Ångar att jag inte köpte en FA600 för 67 som var ute till föräljing för något år sedan, eller kanske var det två. Småbildsmodellen är nästan omöjlig att få tag på, och dessutom skitdyr. Grattis till ett riktigt tele.
/PA |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Tack, ja den är förbaskat trevlig. Jag behöver dock en smula träning för att kunna fota optimalt med den... Hur går det med Sigman? Har du lagt upp några bilder?
/Martin |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
nån nämde ett 800mm spegeltele. har varit inne på det "vanliga" 500 f/6.3 alla pratar om nu.
är i princip bara intresserad av att hoppy-prova papparazzi-filmfunktionen i crop på 550d i solljus. jag inser ju att några stillbilder i meter-printar blir det ju inte tal om med dom objektiven. helst med x2-converter. funkar dom med converter, och vem tillverkar 800:at? bländare? pris? nån? |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar