Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Per (Hortlund), jag tror också att detta på sikt kommer att vara Terjes största bidrag till fotokollektivet på FS och det bestående när stormen kring detta ebbat ut. Det är väl dags att vi vakna upp nu.
 

Telemachos

Aktiv medlem
Bara en anmärkelse - det här om Malin. Jag känner att hon inte kan vara oskyldig. Det har tidigare uppdagats ett inlägg om Snusen, där det står att när Terje och Malin är ute och går så håller sig Snusen på ett avstånd med ungefär 50m ifrån Malin. Alltså borde det vara en ren omöjlighet för Malin att missa Snusen, 50m är väl ingen större transportsträcka - dessutom så håller man nog ögona rätt så öppna om man vet om att det finns ett lodjur rätt nära inpå en.

Sedan finns det ett andra inlägg, har tyvärr inte länken, där det står att Malin var den som hittade lodjuret först. Bild till fanns det visst också. Vore oerhört enkelt för Terje att cleara malin genom att visa upp den bilden högupplöst, i dess originalform. (har sett bilden och vill inte spekulera något, men den ser ut som alla hans andra lodjursbilder, högst misstänksamma.)
Naturligtvis är hon misstänkt - det måste hon vara - men jag ser inga bevis nånstans. Allting jag läst hittills talar nämligen för att hon varit ovetandes.

Han verkar mycket medvetet vilja sprida ut observationerna för att det inte ska bli alltför uppenbart. Malin framstår - tyvärr - mest som naiv. Hon verkar acceptera bilden av Terje som den store skogsmannen med oerhört skarpa ögon. Om de är ute i skogen och en nötskrika prasslar i buskarna och Malin hör nåt så verkar Terje ropa "Lo!" och Malin förbanna sin otur att inte nu heller fått se den, trots att den var bara 50 meter ifrån dem... Sen när blogginlägget skrivs, så var det ju Malin som uppmärksammat honom på prasslet och därmed får credit. Jag har aldrig sett henne skriva att HON verkligen sett något. Hon tar bilder mot ljud och blir glad när Terje berättar att det minsann fanns lo där.

Man ska inte räkna med att en äkta hälft märker något - det finns inte ens en tanke på att misstänka sin partner i de flesta relationer. Vid otrohet är det alltid partnern som märker något sist...

Det är tråkigt om hon är oskyldigt misstänkt, men det är ändå Terje som är ansvarig för att det blivit så. Det är en fullt normal konsekvens av hans bedrägeri.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Naturligtvis är hon misstänkt - det måste hon vara - men jag ser inga bevis nånstans. Allting jag läst hittills talar nämligen för att hon varit ovetandes.

Han verkar mycket medvetet vilja sprida ut observationerna för att det inte ska bli alltför uppenbart. Malin framstår - tyvärr - mest som naiv. Hon verkar acceptera bilden av Terje som den store skogsmannen med oerhört skarpa ögon. Om de är ute i skogen och en nötskrika prasslar i buskarna och Malin hör nåt så verkar Terje ropa "Lo!" och Malin förbanna sin otur att inte nu heller fått se den, trots att den var bara 50 meter ifrån dem... Sen när blogginlägget skrivs, så var det ju Malin som uppmärksammat honom på prasslet och därmed får credit. Jag har aldrig sett henne skriva att HON verkligen sett något. Hon tar bilder mot ljud och blir glad när Terje berättar att det minsann fanns lo där.

Man ska inte räkna med att en äkta hälft märker något - det finns inte ens en tanke på att misstänka sin partner i de flesta relationer. Vid otrohet är det alltid partnern som märker något sist...

Det är tråkigt om hon är oskyldigt misstänkt, men det är ändå Terje som är ansvarig för att det blivit så. Det är en fullt normal konsekvens av hans bedrägeri.
Kloka ord, men det hann komma litet mer kött på benen angående henne medan du skrev =)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Naturligtvis är hon misstänkt - det måste hon vara - men jag ser inga bevis nånstans. Allting jag läst hittills talar nämligen för att hon varit ovetandes.

Han verkar mycket medvetet vilja sprida ut observationerna för att det inte ska bli alltför uppenbart. Malin framstår - tyvärr - mest som naiv. Hon verkar acceptera bilden av Terje som den store skogsmannen med oerhört skarpa ögon. Om de är ute i skogen och en nötskrika prasslar i buskarna och Malin hör nåt så verkar Terje ropa "Lo!" och Malin förbanna sin otur att inte nu heller fått se den, trots att den var bara 50 meter ifrån dem... Sen när blogginlägget skrivs, så var det ju Malin som uppmärksammat honom på prasslet och därmed får credit. Jag har aldrig sett henne skriva att HON verkligen sett något. Hon tar bilder mot ljud och blir glad när Terje berättar att det minsann fanns lo där.

Man ska inte räkna med att en äkta hälft märker något - det finns inte ens en tanke på att misstänka sin partner i de flesta relationer. Vid otrohet är det alltid partnern som märker något sist...

Det är tråkigt om hon är oskyldigt misstänkt, men det är ändå Terje som är ansvarig för att det blivit så. Det är en fullt normal konsekvens av hans bedrägeri.
Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."

Det då?

Och att hon FAKTISKT har upptäckt ett lodjur först, enligt Terje. Förstår inte hur man ska kunna bortförklara det - såvida inte man får se bilden på lodjuret i fråga i stor upplösning och kan klargöra att det inte är en manipulation. Först då kommer mina misstankar om henne sjunka.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Terje:
"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder."

Terje forsätter med sina lögner verkar det som.

Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."
Källa
Hon bara plåtade rakt ut över fältet. Och vilken tur när hon upptäckte att hon hade plåtat ett Lodjur :)
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Terje:
"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder."

Terje forsätter med sina lögner verkar det som.

Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."
Källa
Samma sak hände mig när jag plåtade. Men det var en gråsparv som kom med på bilden
 

Billingen

Aktiv medlem
Man ska inte räkna med att en äkta hälft märker något - det finns inte ens en tanke på att misstänka sin partner i de flesta relationer. Vid otrohet är det alltid partnern som märker något sist...
Sant. Och den psykologiska dynamiken kan säkerligen vara likartad i relationen mellan hjälten och beundraren. Apropå frågan hur så många lät sig luras och okritiskt förnekade in i det sista.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Nej, det var inte den bilden. Det var en svartvit, vertikal bild upplagd på Terjes blogg. Terje tog alltså bilden men Malin var den som upptäckte lodjuret först, enligt Terjes utsago.
Så här skrev hon

"En bild från nu ikväll. Jag har, intet ont anande, fotograferat ett lodjur. Jag och Terje spanade efter vildsvinen som stod på andra sidan. Terje försökte förklara var svinen stod och pekade. Jag fotograferade rakt ut mot fältet och så fick Terje visa på på skärmen på min kamera var ungefär svinen stod. Gjorde några bilder på det viset. Och visst, vildsvin har jag nu. Som två mörka fläckar som gömmer sig bakom ett träd. Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran. Jag zoomade in och visade Terje. Är det inte ett lodjur, frågade jag. Inte hade jag väntat mig detta. Lodjuret finns på en bild utav dom fem bilder jag gjorde från platsen. Bilden här är ett kraftigt utsnitt."
 

The Tor

Aktiv medlem
Malin har ju i radiointervjun erkänt att hon ljög när hon sa att hon hade sett bilderna i kameran.
Frågan är om hon ljög när hon skrev:
"Jag har sett råfilen, det finns ingen bildbehandling!!!"
Källa

Att hon skulle vara ovetande om att två av hennes bilder (dom enda bilder hon har med lodjur) skulle varit manipulerade av Terje låter allt mer osannolikt.

Men det kanske inte spelar så stor roll: Antingen ljuger Mail när hon skriver att hon sett bilderna i sin kamera och att hon sett råfilen, eller så ljuger Terje nu när han skriver att Malin varit helt ovetande.
 

Telemachos

Aktiv medlem
Terje:
"Jag vill även avliva ännu ett rykte: Malin är fullkomligt oskyldig i allt detta. Det var jag som manipulerade hennes 2 lodjursbilder."

Terje forsätter med sina lögner verkar det som.

Malin:
"Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran."
Jag skulle vilja komplettera det där med att hon är inte mer säker på sin sak i kameran än att hon måste visa Terje. Det är inte helt otroligt att hon såg några röda pixlar, Terje fixade det där när de kom hem och storyn blir ju lite bättre om hon skriver att hon SÅG det istället för att hon hoppades och att bekräftelsen kom när Terje varit framme och pillat... Sånt skarvande är ganska harmlöst men det är klart att det ser illa ut i efterhand.

Jag känner mest att det är lite meningslöst att spekulera vad hon visste eller inte eftersom det inte spelar nån större roll. Det är Terje som är opinionsbildaren/rovdjurskännaren/mästerfotografen, Malin är normalt sett en helt annan typ av fotograf.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Så här skrev hon

"En bild från nu ikväll. Jag har, intet ont anande, fotograferat ett lodjur. Jag och Terje spanade efter vildsvinen som stod på andra sidan. Terje försökte förklara var svinen stod och pekade. Jag fotograferade rakt ut mot fältet och så fick Terje visa på på skärmen på min kamera var ungefär svinen stod. Gjorde några bilder på det viset. Och visst, vildsvin har jag nu. Som två mörka fläckar som gömmer sig bakom ett träd. Men till min förvåning så fick jag se nåt annat när jag gick igenom bilderna på skärmen i kameran. Jag zoomade in och visade Terje. Är det inte ett lodjur, frågade jag. Inte hade jag väntat mig detta. Lodjuret finns på en bild utav dom fem bilder jag gjorde från platsen. Bilden här är ett kraftigt utsnitt."
Hej. Du missförstår mig fortfarande.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sBt5agWVumQJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/02/19/att-fotografera-lodjur/

"(Lodjuret på bilden är gjord med 400mm och denna gång var det Malin som såg lodjuret innan mig. Tack Malin!)"

...och som jag har skrivit tidigare. Allt som behövs för att cleara Malin är en högupplöst version av det fotot så man kan utröna huruvida lodjuret i bilden, som Malin upptäckte, ÄR eller inte är äkta.

Har själv sett bilden, tyvärr väldigt lågupplöst som de flesta av Terjes bilder, men den är rätt skum som resten av hans lobilder.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Hej. Du missförstår mig fortfarande.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:sBt5agWVumQJ:terjehelleso.wordpress.com/2011/02/19/att-fotografera-lodjur/

"(Lodjuret på bilden är gjord med 400mm och denna gång var det Malin som såg lodjuret innan mig. Tack Malin!)"

...och som jag har skrivit tidigare. Allt som behövs för att cleara Malin är en högupplöst version av det fotot så man kan utröna huruvida lodjuret i bilden, som Malin upptäckte, ÄR eller inte är äkta.

Har själv sett bilden, tyvärr väldigt lågupplöst som de flesta av Terjes bilder, men den är rätt skum som resten av hans lobilder.
Det är inte den bilden eller länken jag skrev om. Det var den med fältet och vildsvinen
 

dekman

Aktiv medlem
Alltså. Spelar det egentligen nån roll om Malin visste eller ej? Det är fortfarande tveklöst så att det är Terje som gjort bort sig big-time... Sen kanske hon ljugit också men det är inte hon som är den store kände naturfotografen. Och vad fan gör man inte för kärleken?

Och hur som helst så har hon verkligen inte förtjänat de kommentarer som stått i hennes blogg. De var vedervärdiga och faktiskt värre övertramp än Terjes inklippta djur.
 

herrfrost

Medlem
Frågan är om hon ljög när hon skrev:
"Jag har sett råfilen, det finns ingen bildbehandling!!!"
Källa

Att hon skulle vara ovetande om att två av hennes bilder (dom enda bilder hon har med lodjur) skulle varit manipulerade av Terje låter allt mer osannolikt.

Men det kanske inte spelar så stor roll: Antingen ljuger Mail när hon skriver att hon sett bilderna i sin kamera och att hon sett råfilen, eller så ljuger Terje nu när han skriver att Malin varit helt ovetande.
Enligt Terje så beter du dig nu värre än vad han har gjort. Så passa dig.

</sarkasm>
 

krukvaext

Aktiv medlem
Alltså. Spelar det egentligen nån roll om Malin visste eller ej? Det är fortfarande tveklöst så att det är Terje som gjort bort sig big-time... Sen kanske hon ljugit också men det är inte hon som är den store kände naturfotografen. Och vad fan gör man inte för kärleken?

Och hur som helst så har hon verkligen inte förtjänat de kommentarer som stått i hennes blogg. De var vedervärdiga och faktiskt värre övertramp än Terjes inklippta djur.
Nej, de kommentarerna var rent utav patetiska. Vilket Terjes agerande också är såklart.

Som tur är så var det endast ett fåtal personer som var idiotiska nog att göra personliga påhopp på Malin.

Jag tycker det visst spelar roll om Malin visste eller ej, eftersom Terje senast för någon timme sedan skrev på Facebook att hon var helt oskyldig. Vilket inte känns som att det överensstämmer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS