Gammal 2003-09-29, 20:32   #1

e-postutskick effektivt?
Om jag vill skicka ut ett erbjudande till många tidningar utan att alla adresser syns i adressrutan när tidningarna får mejlet, hur gör jag då? Om jag har 50 adresser så blir det lite kämpigt att mejla 50 gånger med samma innehåll. Finns det något mejlprogram som klarar detta?
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 20:47   #2

Ett sätt att lösa det på är att i adressfältet ge en dummy-adress, t ex en adress till sig själv, och lägga de andra adresserna i BCC-fältet (Blind Carbon Copy). Då syns inte adresserna för mottagarna.
Vad det kallas beror på vilket mailprogram du använder, men på svenska borde det heta hemlig kopia eller något liknande.

Senast redigerad av Tidy den 2003-09-29 klockan 20:53.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:02   #3

Går ju att skaffa Clemail som är kommandopromtbaserat som du kan dra iväg individuellt adresserade brev med hjälp av en batchrutin du skriver.

http://download.com.com/3120-20-0.ht...ail&tg=dl-2001
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:04   #4

Tidy skrev:
Ett sätt att lösa det på är att i adressfältet ge en dummy-adress, t ex en adress till sig själv, och lägga de andra adresserna i BCC-fältet (Blind Carbon Copy). Då syns inte adresserna för mottagarna.
Du kan inte lita på den lösningen utan att först verifiera den. BCC-fältet är inte helt standardiserat. Då är det mer säkert att lägga in adresserna i en epostlista (typ Majordomo) eller skicka ett separat brev til varje mottagare (det kan ''enkelt'' automatiseras).
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:07   #5

Group Mail Free är ett helt bra program som du hittar här:
http://www.infacta.com

/Peppe
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:15   #6

Re: e-postutskick effektivt?
Tonyeagle skrev:
Om jag vill skicka ut ett erbjudande till många tidningar utan att alla adresser syns i adressrutan när tidningarna får mejlet, hur gör jag då? Om jag har 50 adresser så blir det lite kämpigt att mejla 50 gånger med samma innehåll. Finns det något mejlprogram som klarar detta?
Inte för att vara dum och dissa ditt erbjudande, men själv är jag redaktör och dumpar i princip alla erbjudanden via mail. Öppnar dem inte ens.
Den gamla vanliga telefonen är bättre.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:28   #7

Re: Re: e-postutskick effektivt?
Calle S skrev:
Den gamla vanliga telefonen är bättre.
Nej usch. Jag bekämpar all marknadsföring som sker per telefon genom att ALDRIG köpa eller medverka i någon marknadsundersökning av någon som ringer mig. Mail är jag däremot mer positiv till.
Som privatperson är jag givetvis ansluten till NIX registret.

mvh/Torsten som inte är redaktör
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:31   #8

När en säljare på ett företag ringer upp mig som privatperson kvällstid så brukar jag svara att jag vill ha hans/hennes hem-telefonnr så jag kan ringa upp lite senare när jag har tid.....

Mail är bättre!

Kör "BlindCopyCarbon" (bcc)!

Senast redigerad av FouFoto den 2003-09-29 klockan 21:35.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:37   #9

Alfons2 skrev:
När en säljare på ett företag ringer upp mig som privatperson kvällstid så brukar jag svara att jag vill ha hans/hennes hem-telefonnr så jag kan ringa upp lite senare när jag har tid.....

Mail är bättre!

Kör "BlindCopyCarbon" (bcc)!
Då tycker jag du ska tänka om lite?
Varför ringer dom på kvällen? För folk är hemma då?
Kanske, snälla tänk lite

MVH Daniel
som jobbar som telefonbokare
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:41   #10

Jag är emot företag som inriktar sig mot privatpersoner kvällstid.

Vi har idag brev, mail, fax, tidningar, TV, radio etc.

Tycker det räcker med det.

Jag är ansluten till NIX men det verkar inte hjälpa i samtliga fall....

Precis när man ska till att natta barnen efter en lång arbetsdag och diverse "hemmagöra" så ringer de...

Möjligtvis att jag ändrar inställning när mer fridid ges när barnen blir äldre och tillvaron blir lite mindre stressig.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 21:44   #11

Tidy skrev:
Vad det kallas beror på vilket mailprogram du använder, men på svenska borde det heta hemlig kopia eller något liknande.
Du behöver inte ange någon dummy-adress.
Ta bara en av dina mottagare och använd som mottagare. Övriga i bcc.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 22:13   #12

Jovisst kan man göra det, men det kan se lite dumt ut. Om man t ex skickar ett mail till Expressen och man har Aftonbladet i BCC så kanske Aftonbladet undrar varför de fick mailet när det står Expressen i adressfältet. Ett dåligt exempel men... ;) Det kanske är bättre att ha en neutral adress i adressfältet.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 22:19   #13

det var enkelt!
Tack för tipset, det funkar fint!
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-29, 23:00   #14
Redaktör

Observera dock att om mottagaren kör hotmail och du skickar till BCC så kommer mailet att sorteras in i Skräpkorgen. Dock har väl de flesta mottagarna inte det.

SamLogic MultiMailer är ett enkelt och användbart program för ändamålet. Är dock ett betalprogram.
Besvara med citat   
Gammal 2003-09-30, 01:40   #15

Re: Re: Re: e-postutskick effektivt?
Toste skrev:
Nej usch. Jag bekämpar all marknadsföring som sker per telefon genom att ALDRIG köpa eller medverka i någon marknadsundersökning av någon som ringer mig.
Håller med dig när det gäller min hemtelefon. På jobbet är det en annan sak. Den som tar sig tiden och lyfter på luren och ringer mig vill ju verkligen något. Mail är för slött och oengagerat. Dessutom sker det inga "spamsamtal" till jobbet, men en jäkla massa spam via mail.
Som privatperson är jag givetvis ansluten till NIX registret.
Jag har anmält mig två gånger till NIX men inget har hänt:-(

Senast redigerad av Calle S den 2003-09-30 klockan 01:45.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Alltid bra priser på Elinchrom