Annons

Det var det här med att välja...

Produkter
(logga in för att koppla)

abergd

Ny medlem
Förvirrad nybörjare behöver hjälp och råd...

Sitter och läser om diverse digitalkameror. Inte lätt det här! Först kändes Sonys DSC-F717 helt gjuten, men nu när Canons 300D kommit vet jag inte riktigt längre. Kanske är det värt att lägga de extra pengarna för att få en kamera att bygga vidare på?

En kamera typ DSC-F717 känns ganska bra med tanke på alla möjligheter som redan finns på köpet med kamera så att säga. Någon som har lust att vägleda mig in i fotovärlden?

Vänta in Sony CyberShot DSC-F828 innan du slår till. Den väntas komma i december och är prissatt till 9995kr hos Cyberphoto. Ett avsevärt bättre val än Sonys DSC-F717 och en värdig utmanare till Canon EOS D300. Ska bli spännande att se hur långt dess 8M pixlar räcker.

Den huvudsakliga skillnaden mellan D300:an och Sony-kamerorna du nämner är att D300:an är en systemkamera. Det innebär (i mitt tycke) avgjort bättre sökare och att det finns ett rikt utbud av tillbehör. Du får också tillgång till Canons program av objektiv. Om detta är lockande eller viktigt för dig rekommenderar jag D300:an.

Om du å andra sidan föredrar en "allt i ett"-lösning är både 717 och 828 bra alternativ. Sannolikt finns det olika konvertrar att skruva på om man vill tänja brännviddsomfånget, men de befintliga 28-200mm täcker ju redan i utgångsläget ganska mycket.

Är dock enig med Pehr om att inte köpa 717 utan vänta på 828:an. Eller att kasta ett getöga på Minolta A1 - färre pixlar, men med inbyggd bildstabilisator.

Bäst vore ju att uppsöka lämplig fotohandlare och provklämma lite på 300:an och 717 för att jämföra...

mvh Janne

Loj skrev:

Om du å andra sidan föredrar en "allt i ett"-lösning är både 717 och 828 bra alternativ. Sannolikt finns det olika konvertrar att skruva på om man vill tänja brännviddsomfånget, men de befintliga 28-200mm täcker ju redan i utgångsläget ganska mycket.

Det är dock bara 828:an som har 28-200mm..717 har 38-190mm...så redan där är det ganska givet att vänta på 828 tycker jag.

Hej Daniel!
Jag verkar befinna mig i samma situation som du, dvs valet och kvalet mellan alla dessa kameror. Dessutom kan jag inte säga att jag är ngt proffs vad gäller fotografering. Däremot älskar jag att fotografera samt anser att det är viktigt att köpa en kamera som man kan utvecklas med. Vi verkar oxå ha ungefär samma riktlinje på prislapp när det gäller valet av kamera.

Mitt val har nu, efter mycket om och men, begränsats till två kameror; canon 300D och sony 828. Som jag förstått det är dessa båda kameror (relativt) väldigt bra.
Som ngn tidigare sa, så är sony 828 en "helhetslösning" där det tillkommer ett hyfsat bra objektiv. Jag vågar påstå att man får en mycket bra helhetslösning med både objektiv, funktioner och egenskaper. Däremot tror(observera; "tror", eftersom att kameran ej kommit ut på marknaden) jag inte att den kameran kommer upp i samma höga bildkvalitet som 300D, med dess sensor osv. Sen är det ju det om du tror att du senare kommer att vilja ha möjligheten till att byta objektiv. Jag personligen "lutar" för tillfället mer åt 300D.

Å ena sidan kan man ju se det som att det blir dyrare i längden om man nu vill köpa till ett antal objektiv till Canon-kameran.Å andra sidan, vid ett köp av Sonyn kanske man inom en snar framtid vill ha andra objektiv och blir därför tvungen att köpa en ny kamera och därav blir det hela dyrare.

Som du ser så tvekar även jag. Vill inte att du skall lita fullt ut på det jag säger eftersom jag själv inte är ngt superproffs på detta. Ville mest förmedla mina egna tankar som jag gjort under resans gång mellan valen av kameror. Jag själv har ännu inte bestämt mig. I övrigt kan jag meddela att jag förmodligen kommer att köpa kameran via internet då det verkar betydligt billigare där även om andra nackdelar kan finnas. Priser går tex att jämföras på ex. pricerunner.com. Har hittat både canon och 828 för ungefär samma pris.

Ta även en titt på dagens tidigare foruminlägg där jag låtit andra diskutera liknande fråga mellan valet utav 828 och canon.

mvh Mr Mart (tarren)

ANNONS