Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv FD

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Kan man ha något för att förlänga ett objektivs brännvidd? Hur funkar canons Fd- zoomobjektiver och fungerar de bra, jämfört med dagens?

Går dagens zoomar att jämföra med FD eller Nikon objektiv. Nu menar jag inte lågprisobjektiven utan Canons L serie och liknade för Nikon.

Såg att jag fick med för lite av avd som skulle stå.

Jag menar att då var FD objektiv väldigt dyra i förhållande till vad objektiv är i dag. Var kvaliten på dessa objektiv så mycket bättre än dagens mer plastobjektiv. Jag har nyare objektiv där fattningarna går sönder.

Till Canon FD finns orginal telekonvertrar, 1,4 och 2x. De är riktigt bra optiskt men passar inte alla objektiv. De passar till de flesta teleobjektiv från 200 mm och en del telezoomar.

Alla telekonvertrar försämrar skärpan mer eller mindre. Därför är det viktigt att utgå från ett objektiv med bra skärpa för att skärpeförlusten ska bli acceptabel.

Problemet med zoomar är att de är ljussvara. telekonvertern stjäler ljus. Dessutom bör man inte använda den största och inte heller den näst största bländaren om man vill ha maximal skärpa. Med en zoom hamnar man då lätt på bländare 11 vilket ofta kräver stativ för att man ska kunna hålla stilla.

Zoomarna på 70- och 80-talet då Canons FD-objektiv gjordes var inte lika bra som dagens. Det har hänt mycket i utvecklingen av zoomarna. Canon har dock några FD-zoomar som är bra.

Några bra FD-zoomar är:

FD 24-35/3,5L
FDn 20-35/3,5L
FDn 35-70/4 (obs 35-70/3,5-4,5 är inte lika bra)
FDn 28-85/4
FDn 80-200/4L
FDn 100-300/5,6L
FDn 100-300/4L
FDn 150-600/5,6L

Det finns säkert några fler, men dess är rätt sjyssta.

Det finns många butiker som har ett jättesortiment av FD-objektiv. Men ha is i magen. Marknaden är så sval att objektiven har mycket prutmån. Kolla runt och bilda dig en uppfattning vad du vill ha och vad som är rätt pris. på privatmarknaden kan priserna ibland vara helt oroligt billiga.

Kolla noga på beteckningen. Om du t ex bestämmer dig för en 80-200/4L som är ett mycket bra objektiv så se upp så du inte råkar köpa ett 80-200/4 utan L.

ANNONS
Götaplatsens Foto