Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows 8 vs andra operativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Vi gled ju in på ämnet i en annan tråd. Lika bra att det får en egen arena.

Kollade in några videor/demon av W8 på YouTube. Känns väldigt kluvet måste jag säga. Verkar inte helt intuitivt.....
 

afe

Aktiv medlem
Det var lite ovant i början, men jag har nu kört det i några månader och saknar inte Windows 7. Jag har haft en del stabilitetsproblem som troligen berott på drivrutiner som inte är optimerade, men nu var det länge sedan jag hade någon krash eller hängning (peppar peppar).

En klar fördel för mig med Windows 8 jämfört med Windows 7 är att mitt 4G-modem kommer upp i ungefär tre gånger så hög hastighet med det nya operativsystemet. Jag har ingen aning om vad det beror på, men har i alla fall konstaterat att så är fallet.
 

Henrik_C

Aktiv medlem
Jag har haft Win 8 sen sista betan, några månader. Jag upplever att allt är betydligt snabbare. Uppstart är snabbare, starta program går snabbare, till och med surf upplever jag som snabbare. Jag har inte haft ett enda problem.

Nya utseendet upplever jag inte som något problem. Man använder det om man vill annar är det en manöver bort då det går hur enkelt som helst att växla mellan gammalt och nytt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Hur fungerar det med drivrutiner i Win 8 till skrivare mm som är några år. Fungerar det med drivrutiner till Win 7?
 

bildsten

Aktiv medlem
Låter lovande, jag har två skrivare och en flatbeddsskanner som jag gärna vill kunna använda. Ska kolla på tillverkarnas hemsidor om de har drivisar. Canon vet jag brukar ha rätt välfyllt lager med drivrutiner, HP har jag aldrig varit hos.
 

afe

Aktiv medlem
Låter lovande, jag har två skrivare och en flatbeddsskanner som jag gärna vill kunna använda. Ska kolla på tillverkarnas hemsidor om de har drivisar. Canon vet jag brukar ha rätt välfyllt lager med drivrutiner, HP har jag aldrig varit hos.
Du kan testa att köra att installera en virtuell Windows 8 i utvärderingsversion och verifiera att det fungerar med dina drivrutiner. VMWare Workstation 9 fungerar bra att köra med Windows 8, och också den finns i testversion.

Om du har en hyfsat modern dator går det alldeles utmärkt att köra virtuellt för såna tester, och VMWare workstation kan ansluta dina USB-enheter som skrivare och skanner som om de vore direktanslutna. På min tre år gamla dator tog det ungefär en kvart från att jag startade den virtuella installationen tills att jag var inloggad och hade allt fungerande :)

Edit: det fungerar nog med andra virtualiseringsvarianter också, men jag har mest använt VMWare och gillar deras möjligheter av direktkoppling av hårdvara till den virtuella maskinen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du kan testa att köra att installera en virtuell Windows 8 i utvärderingsversion och verifiera att det fungerar med dina drivrutiner. VMWare Workstation 9 fungerar bra att köra med Windows 8, och också den finns i testversion.

Om du har en hyfsat modern dator går det alldeles utmärkt att köra virtuellt för såna tester, och VMWare workstation kan ansluta dina USB-enheter som skrivare och skanner som om de vore direktanslutna. På min tre år gamla dator tog det ungefär en kvart från att jag startade den virtuella installationen tills att jag var inloggad och hade allt fungerande :)

Edit: det fungerar nog med andra virtualiseringsvarianter också, men jag har mest använt VMWare och gillar deras möjligheter av direktkoppling av hårdvara till den virtuella maskinen.
Kan varmt rekomendera VirtualBox annars, det är gratis och fungerar mycket bra.

VirtualBox var ensamma om att kunna skicka vidare USB-portar och inte USB-devices till den virtuella clienten för ett par år sedan. Något jag är i behov av, då jag har ett par USB-saker som saknar drivrutiner som fungerar i 64-bitars omgivning men kan göra via en 32-bitars virtuell XP.

Har annars kört Windows 8 som enda operativsystem på min laptop sedan början av året och det har fungerat bra. I början så ville man gärna styra mycket med touch (vilket jag har på laptopen) men nu använder jag inte touchscreen:en alls faktiskt. Upplever också att allt är snabbare i Windows 8 än vad det var i Windows 7.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
afe;1879496En klar fördel för mig med Windows 8 jämfört med Windows 7 är att mitt 4G-modem kommer upp i ungefär tre gånger så hög hastighet med det nya operativsystemet. [/QUOTE sa:
Det gäller även WiFi (iallafall med Intel-chip) det funkar väldigt mycket bättre med W8 jämfört med W7.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag tackar för ert intresse och era svar, här kommer mera funderingar. Kanske fler än jag har nytta av era förslag.

Jag har visserligen jobbat i Windows i 20 år men har aldrig haft anledning att köra något program virtuellt så det verkar väl komplicerat för mej. Kan möjligen få hjälp av sonen.

Det finns ju någon slags testversion av Win 8 att ladda ner, kan jag inte bara installera den och prova om det fungerar med de eventuella drivrutiner som finns till mina apparater till Win 7?

Datorn i frågan är främst en HP workstation 8510 med en dual core 2.2 GHz och 3 Gb ram. Den är från omkring 2007. Enligt MS utvärderingsprogram ska den klara av att köra Win 7 utan vidare. Å andra sidan går den mycket bra med Xp, startar rimligt snabbt och krånglar aldrg, Har aldrig haft en så stabil och pålitlig maskin och jag har haft en del att jämföra med. Kanske det är dumt att bråka med den.

Datorn jag skriver på nu är en Asus eee PC med en processor på 900 Mhz och 1 Gb ram. Den kör Win Xp vilket går bra, om än något långsamt. Det största problemet är dock att genom alla uppdateringar har Win Xp svällt så att det finns mindre än 500 Mb kvar på C. C på den här datorn är en SSD på knappt 4 Gb. (Det finns en D: på ca 7,5 Gb också) Jag har förutom operativet bara två små program installerade, övriga program kör jag via ett usb-minne vid behov (OpenOffice, pdf-läsare mm). Jag har rensat så mycket jag törs och kör CC-cleaner regelbundet på den.

Jag har funderat på att installera om Xp på den, men skulle win 8 vara ett alternativ tro? Får det plats? Drivrutiner för skanner och skrivare är inte sä viktigt på den här, jag har den bara när jag reser för att kolla mail, surfa lite (jag är på resa nu) och ta hand om bilder från kamerorna och föra över dem på usb-minnen eller en liten hårddisk. Jag gillar datorn, eftersom den har SSD så är den rätt tålig och startar väldigt fort.
 

Tell

Aktiv medlem
Eftersom det nu har kommit tredjepartsgrejer så man kan stänga av metro-skiten o få tillbaks både den gamla startmenyn och aero-temat så funderar iaf jag på att införskaffa det. Stabilitetsfixar, optimeringar o uppsnabbningar är ju inget man tackar nej till direkt..
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom det nu har kommit tredjepartsgrejer så man kan stänga av metro-skiten o få tillbaks både den gamla startmenyn och aero-temat så funderar iaf jag på att införskaffa det. Stabilitetsfixar, optimeringar o uppsnabbningar är ju inget man tackar nej till direkt..
Jag svär över den gamla startmenyn numera. Har man väl vant sig vid den nya så vill man inte tillbaka till den gamla ointeraktiva och opraktiska gamla startmenyn. Det tar dock någon vecka att vänja sig vid den nya.

/Karl
 

gunnargren

Aktiv medlem
Håller med Karl, tycker också den nya fungerar bättre när man väl vant sig. Tycker överlag Windows 8 är riktigt bra, och hittills är det inget som har strulat för mig.
 

Tell

Aktiv medlem
Den nya är ett onödigt gulliggull som tar alldeles för stor plats o är anpassat för att användas med touchskärm. O så är den svår att förstå sig på. För mig som faktiskt har väldigt lätt att fatta saker så tog det säkert en timme eller två för mig att fatta hur den verkligen funkade.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den nya är ett onödigt gulliggull som tar alldeles för stor plats o är anpassat för att användas med touchskärm. O så är den svår att förstå sig på. För mig som faktiskt har väldigt lätt att fatta saker så tog det säkert en timme eller två för mig att fatta hur den verkligen funkade.
Jag använder i stort sett aldrig touch trots att min laptop har touchscreen på nya startmenyn, ändå tycker jag väldigt bra om den. Det bästa är ju att "länkarna" är interaktiva, jag har många Appar i startmenyn som jag i stort sett bara använder som gadgets, för att se hur många olästa mejl jag på mina olika mejlkonton, se vädret etc. Det är otroligt mycket mer praktiskt att ha dom som länkar i startmenyn än att ha dom som gadgets på skrivbordet där dom alltid hamnar under eller över något hela tiden.
Tänker man sig något nytt enbart som ersättare av något gammalt så kan jag förstå att man blir missnöjd. Om man däremot tar vara på alla fördelar med det nya så blir man oftast nöjd.

/Karl
 

cango

Avslutat medlemskap
Det är mycket "Appar" i win8. Kan man köra vanliga program, eller måste man köra "appar" ?

/med i glimten i eye
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är mycket "Appar" i win8. Kan man köra vanliga program, eller måste man köra "appar" ?

/med i glimten i eye
Det beror på, Windows RT är begränsad till appar och Office. Windows RT är den ARM-baserade varianten av Windows 8. Windows RT kommer förmodligen endast komma i pad:ar. Så dom pad:arna kommer vara nästan lika "dumma" som en iPad.

Intel Windows8-varianterna kommer kunna köra både appar och dom gamla vanliga Windowsprogrammen. Det kommer komma Pads med "vanliga" windows också samt givetvis laptops, desktops och hybrider av olika slag.

/Karl
 
ANNONS