Annons

Windows 8 vs andra operativ

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Intressant att läsa om diskussioner om Windows 8 där i princip alla enbart pratar om användargränssnittet. Ett OS är betydligt mer än så och de största skillnaderna finns under skalet där det är en mycket förbättrad plattform, inte minst när det gäller prestanda, location awareness, deployment, hentering i nät, enklare Direct Access, virtualisering, SMB3, storage, powershell 3 osv.

Det är ungefär litegrann som om det på ett forum för bilar skulle diskuteras kameror och det enda diskussionen handlar om är menygränssnitten. En del tycker Canon 550D är bättre än Nikon D4 för att man är mer van med det menysystemet...

Men hursomhelst så är ju gränssnittet det som de flesta möter och bedömer produkten efter.

Jag har också varit negativ mot Win8 och tyckte från början att det var svårjobbat och irriterande att man inte hittar saker och kan göra samma sak som tidigare på samma sätt.

Det är dock en vanesak, precis som det varit tidigare. Windows 8 är gjord för att stödja finesser i ny hårdvara som inte finns ännu och det är först när det kommer ikapp som OSet kommer att glänsa. Historien uppprepar sig.

Kör på Windows 8 är mitt råd. Inlärningskurvan finns där, men det gör den ändå, bara att man tar den tidigare.

Här är en mycket läsvärd artikel om hur microsoft resonerar och utvecklar morgondagens gränssnitt:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-windows-8-user-experience.aspx


/Mats
 

Tell

Aktiv medlem
Intressant att läsa om diskussioner om Windows 8 där i princip alla enbart pratar om användargränssnittet. Ett OS är betydligt mer än så och de största skillnaderna finns under skalet där det är en mycket förbättrad plattform, inte minst när det gäller prestanda, location awareness, deployment, hentering i nät, enklare Direct Access, virtualisering, SMB3, storage, powershell 3 osv.

Det är ungefär litegrann som om det på ett forum för bilar skulle diskuteras kameror och det enda diskussionen handlar om är menygränssnitten. En del tycker Canon 550D är bättre än Nikon D4 för att man är mer van med det menysystemet...

Men hursomhelst så är ju gränssnittet det som de flesta möter och bedömer produkten efter.

Jag har också varit negativ mot Win8 och tyckte från början att det var svårjobbat och irriterande att man inte hittar saker och kan göra samma sak som tidigare på samma sätt.

Det är dock en vanesak, precis som det varit tidigare. Windows 8 är gjord för att stödja finesser i ny hårdvara som inte finns ännu och det är först när det kommer ikapp som OSet kommer att glänsa. Historien uppprepar sig.
Fast när det gäller operativsystem så är det användarvänligheten det aboslut viktigaste, om datorn bootar några sekunder snabbare o är allmänt pyttelite stabilare är inget man märker av alls på samma sätt. Windows 8 o dess metro är iaf bara skit, enda det är bra för är för tablets. För persondatorer blir det bara jättekonstigt. Som tur är så går det att få tillbaks gamla startmenyn o stänga av metro (nästan) helt o hållet. Synd bara att orginaltemat är så förbannat fult..

Tydligen har Microsoft dessutom snott gränssnittets rutdesign. I alla fall om man ska tro det företag som sedan något decennium har patent på idén.
Ett företag som livnärsig på att fixa random skitpatenter o sen stämmer företag hit o dit för att tjäna sina pengar. Nej alltså, ta bort patenterna nu tack, så vi slipper all den där sandlådan.. ;\
 

ztenlund

Aktiv medlem
Okej. Jag får skylla på Karl som tidigare i den här tråden lurade mig att tro att "Windows RT är den ARM-baserade varianten av Windows 8".
Delvis. Windows RT har bara "the interface formerly known as Metro", medan Windows 8 har både det och det klassiska skrivbordsgränssnittet där vanliga program körs. Windows RT kan alltså bara köra "appar" precis som Windows Phone och iOS. Därmed kan inte Windows RT och Windows 8 helt jämställas i detta avseende.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är med surfplattor med Win 8 tycks vara något som inte ens tillverkarna tror på.
http://www.di.se/artiklar/2012/11/2/nokia-skjuter-upp-surfplatta-lansering/
Det är sant att dom räknat med det trycket, vad jag hörde tidigare i veckan när jag hörde mig för varför min Surface RT inte kommit är att MS UK fått 600k-beställningar och att det kommer ta tid att få ut dom eftersom MS UK hade en tilldelning på under 50k. Har dock inget annat bevis för att det är sant.

/Karl
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Fast när det gäller operativsystem så är det användarvänligheten det aboslut viktigaste...
Visst är gränssnittet viktigt, men det är långt ifrån bara det som styr hur användarvänligt ett OS är så jag håller i alla fall inte med dig ett endaste dugg. Det beror nog på hur man använder datorerna och vad man jobbar med. Det mesta av dessa bra saker är sånt som inte märks eller syns, men är väldigt viktiga för användarvänligheten.

T.ex. en del saker som finns i Windows 7 som du säkert tar för givet är definitivt kopplat till användarvänlighet, fast det inte har ett dugg med gränssnittet att göra.

Saker som funnits några generationer och känns självklara som plug-n-play, automatisk installation ev externa enheter via USB, Direct Access, Automatic Updates osv, men också saker som auto- roaming till WiFi-nät mm. och en väldig massa saker under skalet du aldrig ser men som definitivt gör det användarvänligt. T.ex. Direct Access om du använt det. Såna grejer finns det massor av nytt och mycket bättre av i Windows 8, men tyvärr får man Metro på köpet vilket gör det trögaccepterat.


om datorn bootar några sekunder snabbare o är allmänt pyttelite stabilare...
Det är knappast vad det handlar om.

Windows 8 o dess metro är iaf bara skit, enda det är bra för är för tablets. För persondatorer blir det bara jättekonstigt.
Det låter nästan som att det skulle vara fakta när du berättar om dina personliga åsikter :)

Konstigt tror jag det bara är pga av ovana, kommer nog garanterat att vara icke-konstigt när man vant sig mer, vi får se. Det är här och Microsofts ställning gör att det kommer att så småningom slå igenom och bli accepterat, så det är lika bra att ta till sig hur det funkar nu än sen.

Själv gillar jag inte Metro alls speciellt mycket och blir frustrerad när man måste lösa en viss uppgift och det tar tid för att hitta rätt osv. Dessutom tycker jag det inte är särskilt estetiskt tilltalande, men det kommer nog att fixa sig.

Jag har iofs inte speciellt mycket erfarenhet av Windows 8, men jobbar däremot med server-versionen Windows Server 2012 dagligen sedan ett drygt halvår. Väldigt mycket som är ändrat och väldigt mycket bättre och gränssnittet är bara en pytteliten del, men det kommer nog bli snyggt och smidigt att använda det med när det fått mogna lite.


/Mats
 

Falumas

Aktiv medlem
... som, iaf enligt dig, är en variant av W8 (som ju är trådens ämne).
Det är en W8-variant! Men du drog ju slutsatsen att Windows 8-padar inte är någon hit bara för att intresset för Windows RT är lågt i artikeln (vilket all information jag har är långt ifrån sant). Kan du förklara hur du drog den slutsatsen?

Hur du sedan kan få det till att jag är en lurendrejare är en gåta.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är en W8-variant! Men du drog ju slutsatsen att Windows 8-padar inte är någon hit bara för att intresset för Windows RT är lågt i artikeln (vilket all information jag har är långt ifrån sant). Kan du förklara hur du drog den slutsatsen?
Om nu Wrt är en variant av W8 så visar ju artikeln att intresset för paddor med denna variant av W8 är ganska litet. Att intresset för andra varianter skulle vara större är förstås möjligt, men kanske inte troligt. Vad jag förstår kommer de att vara både ganska mycket dyrare och klumpigare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om nu Wrt är en variant av W8 så visar ju artikeln att intresset för paddor med denna variant av W8 är ganska litet. Att intresset för andra varianter skulle vara större är förstås möjligt, men kanske inte troligt. Vad jag förstår kommer de att vara både ganska mycket dyrare och klumpigare.
Dom kommer ju vara dom första paddorna som fixar touch bra och som kan köra vanliga program. Jag tror att den varianten kommer bli väldigt populär. Folk som vill ha något litet och okompetent kör iPad, Android eller Windows RT-pad. Folk som vill ha en kompetent Pad kommer köpa en Windows 8-Pad.

/Karl
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Dom kommer ju vara dom första paddorna som fixar touch bra och som kan köra vanliga program. Jag tror att den varianten kommer bli väldigt populär. Folk som vill ha något litet och okompetent kör iPad, Android eller Windows RT-pad. Folk som vill ha en kompetent Pad kommer köpa en Windows 8-Pad.

/Karl
Precis så tror jag med.
Det här gör att en platta på riktigt kan ersätta en laptop.

Jag tycker inte det är rätt att säga att RT är en variant av Windows 8 för ARM. Det är ett helt annat operativsystem för ARM med de begränsningar som finns i den plattformen, fast det har samma gränssnitt och utseende som Windows 8. Operativsystemet är dock så mycket mer än skalet, fast eftersom de allra flesta bara verkar se den aspekten så kanske det är enklare att bara kapitulera och kalla det för detta...


/Mats
 
ANNONS