Annons

Betatesta ny bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Innan sommaren så släppte vi ny bildvisning av förstorad bild, och nu har turen kommit till mellanstorleken. Vi släpper den nya sidan som beta-test så med ett enkelt kryss så kan du prova hur det blir. I nästa vecka kommer vi släppa på sidan för alla.

Nytt med sidan är att:

- bilden visas i 960px istället för 640px.
- bilden anpassas efter din bildskärm.
- du har snabbkommandon via tangentbordet. M för maximera bilden. L (Large) för att förstora och piltangenterna navigerar fram/tillbaka mellan bilder.
- sidan har renodlats och förtydligats
- ett urval av tumnaglar från det urval man är i visas
- tumnaglar visas för bilder med samma etiketter

Vill du testa?
Gå till denna sidan:

http://www.fotosidan.se/member/profile.htm?_u=1&_tab=betatab

och kryssa där i att du vill testa. Och sen är det bara att surfa runt.
 

Bilagor

frwe

Aktiv medlem
Spontan reaktion är att det är underligt att det inte går att klicka på blädderknapparna och M/L. Även om jag är förespråkare för tangentbordskommandon känns det konstigt. Borde väl gå att ha båda funktionerna? I övrigt bra initiativ att följa utvecklingen med större skärmar och högre upplösning. /Frode
 

Emaks

Aktiv medlem
Eftersom jag inte varit aktiv på fotosidan på ett tag undrar jag varför bilderna inte längre går att se i originalstorlek när man klickar på förstoring? Har jag t.ex en höjdbild i 1024 pixels så skalas den ner och man ser den med luddigt skärpa. Finns det kanske något sätt att se den i originalstl som jag missat?
 

Peter-L

Aktiv medlem
Ett bra steg framåt tycker jag, för att få upp större bilder på ett bra sätt.
Spontant och ovetenskapligt, gillar jag funktionen Maximera bilden!! Den funktionen skulle jag vilja ha med "Large" sidutseendet.... Nu känns det spontant lite onödigt "dubbelt"... Men positivt!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Eftersom jag inte varit aktiv på fotosidan på ett tag undrar jag varför bilderna inte längre går att se i originalstorlek när man klickar på förstoring? Har jag t.ex en höjdbild i 1024 pixels så skalas den ner och man ser den med luddigt skärpa. Finns det kanske något sätt att se den i originalstl som jag missat?
Ja vi har saknat dina analoga bilder! Välkommen tillbaka!

Eftersom vår trafik mer och mer består av mobila plattformar och stora stationära skärmar så har vi byggt så att bildvisningen skall bli så effektiv som möjligt för båda. Likaså tycker vi att det är bättre att i en liten skärm se en skalad bild obeskuren, hellre än att se den beskuren av bildskärmen. Detta i kombination med att vi lämnat 1024 och gått till 2880 så skulle det inte alls funka med den gamla tekniken.

Vissa webbläsare är dåliga på att skala, tex IE. Men testa tex Firefox isåfall (som överlag är en bättre webbläsare) eller Chrome.

Så tittar jag på din bild så ser jag den obeskuren (eftersom jag kör 23"), men om du kör mindre skärm så klicka L. Då kommer bilden upp i originalstorlek.
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ett bra steg framåt tycker jag, för att få upp större bilder på ett bra sätt.
Spontant och ovetenskapligt, gillar jag funktionen Maximera bilden!! Den funktionen skulle jag vilja ha med "Large" sidutseendet.... Nu känns det spontant lite onödigt "dubbelt"... Men positivt!
Tackar :)

Testa att tryck L i förstoraläget. Då skall bilden bli maximerad.
 

pellastomte

Ny medlem
Fungerar utmärkt.
Men klickar man på bilden för videon som ligger i min profil (längst upp eftersom det är sista "bilden" jag har laddat upp) hamnar jag på en vit sida och inte på rätt sida med videon.
//Peter
Har testat lite till:
FUNGERAR när man går till Bildspels/video-gruppens sida och startar bildspelet därifrån.

FUNGERAR INTE om man startar från profil eller "bildspelsmappen" i profilen eller "Mina bilder".

//Peter
 

Peter-L

Aktiv medlem
Tackar :)

Testa att tryck L i förstoraläget. Då skall bilden bli maximerad.
Nu vet jag inte om vi talar förbi varandra men... Det jag gillar är Maximera bilden från ursprungsläget. Det, med "Largelägets" sidlayout, vore snyggt och kanon!!
När jag trycker L, blir bilden mindre än vid M, som jag tycker är att föredra. Bilden blir större.
Att "trycka L i förstoraläget", funkar inte, ingenting händer. Kanske, för att jag sitter på en laptop, eller?? Hur som, "Mläget" lär bli mitt.... //Peter
 

Emaks

Aktiv medlem
Ja vi har saknat dina analoga bilder! Välkommen tillbaka!

Eftersom vår trafik mer och mer består av mobila plattformar och stora stationära skärmar så har vi byggt så att bildvisningen skall bli så effektiv som möjligt för båda. Likaså tycker vi att det är bättre att i en liten skärm se en skalad bild obeskuren, hellre än att se den beskuren av bildskärmen. Detta i kombination med att vi lämnat 1024 och gått till 2880 så skulle det inte alls funka med den gamla tekniken.

Vissa webbläsare är dåliga på att skala, tex IE. Men testa tex Firefox isåfall (som överlag är en bättre webbläsare) eller Chrome.

Så tittar jag på din bild så ser jag den obeskuren (eftersom jag kör 23"), men om du kör mindre skärm så klicka L. Då kommer bilden upp i originalstorlek.
Tack för välkomnandet! Jag förstår mig ändå inte på det här. Laddar jag upp en bild i 1024 så visas den i 1024 om den är på längden, men på höjden visas den mindre och med luddig skärpa. Laddar jag upp en höjdbild i 800 så blir den däremot som originalet. Finns det någon information till vilken storlek bilderna skalas? Eller beror det på webbläsaren och skärmens storlek att höjdbilder blir mindre i pixels? Hur fungerar det med en höjdbild på 2880, kan man se den i original? Jag kan ju inte ens se en 1024 i original.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Fel i betaversionen av bildvisning

När man har registrerat en kommentar till en bild går det inte att trycka redigera-knappen för att ändra på kommentaren man skrivit. Lite frustrerande om man som jag gör slarvfel. Då måste man gå in under inställningar och ta bort betaversionen och sedan ändra kommentaren och sedan ändra tillbaka till betaversionsläge..
Mvh Arne
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för välkomnandet! Jag förstår mig ändå inte på det här. Laddar jag upp en bild i 1024 så visas den i 1024 om den är på längden, men på höjden visas den mindre och med luddig skärpa. Laddar jag upp en höjdbild i 800 så blir den däremot som originalet. Finns det någon information till vilken storlek bilderna skalas? Eller beror det på webbläsaren och skärmens storlek att höjdbilder blir mindre i pixels? Hur fungerar det med en höjdbild på 2880, kan man se den i original? Jag kan ju inte ens se en 1024 i original.
Om en bild inte får plats i din skärm så skalas den om så att den får plats i din skärm. I bildvisningen nyttjar vi 960px bredd eller höjd och en bild blir aldrig mer än 960px (stående eller liggande) på den sidan. Trycker du M så kommer den maximera till 960 även om det inte får plats i din skärm.

Jag korrigerar mig. Just nu kan du bara se 2880 om din skärm fixar så stor bild. Men om du trycker L och sen L igen så ser du den maximalt vad din skärm klarar. Men vi kommer lägga till så att du kan trycka upp den i orginal (vilket är tämligen ointressant på en liten skärm men man kan ju se pixlar/brus bra).

Luddig skärpa har jag förklarat, det beror på din webbläsare inte oss. Testa Firefox eller Chrome om du inte är nöjd. För övrigt så upplever jag snarare att bilderna upplevs överskärpta snarare än luddiga (på webbläsare med dålig skalning).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS