Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

DG2 till D70, "sökarförstorare"

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
Hej Hej,

Finns det någon bland fotosidans snabbt växande antal D70 ägare som har prövat DG2, ska vara en manick man hakar på okularet för att få en större sökarbild.....

DG2 är väl ett fokushjälpmedel för makro? Ser man verkligen hela rutan på en gång med den? Om man gör det så låter det klart intressant, den borde väl i så fall även passa D100.

Testade denna i butik på d70. Det den gör är att förstora en del av sökaren, dvs man ser inte hela samtidigt utan att flytta runt ögat.

Den stack även ut en hel del och verkade lite skör enligt min synpunkt. Så det blev ingen.

Mvh
Anders

Det är en lupp med 2 ggr förstoring. Som Jim skrev är den avsedd att vara ett fokuseringshjälpmedel.

Jag har en liknande lupp till min Minolta. Man ser inte hela sökarbilden. Både min lupp och DG2 sitter på ett gångjärn, så man kan fälla undan den på ett ögonblick.

Jag tycker att den underlättar fokusering när man ställer in den direkt på mattskivan. Autokuskameror brukar ju sakna snittbild så väl som mikroraster.

Även om man har det så är luppen till hjälp när utdraget är så stort att snittbild eller mikroraster är oanvändbara eller man vill fokusera vid sidan av dessa. T ex vid makrofoto när man kanske missar skärpan om man vrider kameran det allra minsta mellan fokusering och exponering.

Olle

Tack Tack, nu vet jag vad en DG2 är för något. Har beställt en ihop med D70 kitet (18-70) så nu väntar jag ivrigt på att Scandinavian photo får in fler kit...

Fota på

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto