Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa beg D100 eller ny D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hej alla.

Nu kan man ju hitta beg D100 med lite extra prylar för ca samma pengar som man köper en ny D70 för.
Vilken ska man köpa? Vilka fördelar har dom mot varandra?

/D

Fördelar D70:
Snabbare bufferthantering.
Komprimerar RAW-filerna snabbt
Snabbare blixtsynk
Något förbättrad LCD

Fördelar D100
Vertikalgrepp
Verkar vara något stadigare hus (mer metall)
ISO 3200 (via specialinställning)

Tror att det handlar om dessa saker. Kan tänka mig att det står listat bättre på dpreview eller någon annan kamerasite på nätet.

Själv går jag i samma funderingar men det lutar nog åt D70 med kitoptiken då det blir ett väldigt prisvärt paket.

Ja D70 känns mer frestande, men jag älskar kvalitén och färgerna från D100. Har inte sett så mycket från D70 ännu.

Jag hade hellre valt en ny istället för beg i första läget!

Jag hade gjort som så,,
Om ni hellre önskar en D100 så lägg ned tre veckor på att hitta en beg,, efter det så köper du en D70. Ni blir helt säkert nöjd med en!

Jag har inte kört den MEn kännt på den i butik och den känns kanske till och med mer solid än 10D!?!

Fotar ni mycket snabba situationer som sport och springande barn etc så förstår jag att ni väljer D100 med bättre buffert och dessutom har vertikalgrepp annars är D70 det klara valet...

Som jaag ser det:)

Mvh Niclas.

Ps, Vilken av dem har eg,, snabbast och bäst AF?? Det hade vägt tung i valet enligt mig!

Niclasfoto skrev:
Ps, Vilken av dem har eg,, snabbast och bäst AF?? Det hade vägt tung i valet enligt mig!
De har samma AF-system (Multi-CAM900) så autofokushastigheten ska vara identisk.
Niclasfoto skrev:
Fotar ni mycket snabba situationer som sport och springande barn etc så förstår jag att ni väljer D100 med bättre buffert och dessutom har vertikalgrepp annars är D70 det klara valet...
D70 har större buffert än D100..

Jag skulle välja D70.

sagan skrev:
De har samma AF-system (Multi-CAM900) så autofokushastigheten ska vara identisk.

Jag skulle välja D70.

**

Förväxlade lite där ja:-/

Nej det är nog ingen tvekan om att det hade blivit D70.

Mvh Niclas.

sagan skrev:

Så här har jag förstått det...

D100 har 6 RAW eller JPEG i bufftert.

D70 har 4 RAW eller 12 JPEG. En buffert som fungerar lite annorlunda. Den lagrar inte alltid RAW som D100 utan kan lagra JPEGen när det är valt och kan således på lägre upplösning buffra extremt många bilder. Med ett snabbt CF-kort och lägre upplösning så många att man kan skjuta kontinuerligt 3 b/s.

Men som sagt, D70 har mindre buffert om man fotar RAW.

Appropå D70:ns buffert: Jag tar RAW och kör med en billig CF som inköptes för att vara en templösning (kingston 256Mb). Jag har "brassat på" rätt rejält (iofs på single shot men jag är snabb i fingret ;-) och har hittills inte blivit hindrad av eller ens märkt bufferthanteringen. Detta med bufferten trodde jag skulle vara ett stort problem innan jag köpte kameran men det har visat sig fungera alldeles utmärkt.

D70 är snabbare på alla sätt och kan plåta komprimerad raw och jpg samtidigt, vilket inte D100 kan.
D100 kan förvisso köra okomprimerad raw men är ändå jättelångsam (och har bara 4 bilder i buffert).

jag är D100-ägare och jättenöjd, men jag är tämligen säker ändå på att D70 är ett bättre köp överlag.

Estethia skrev:
...
D100 kan förvisso köra okomprimerad raw men är ändå jättelångsam (och har bara 4 bilder i buffert).
...
Ser ingen som helst fördel med att köra okomprimerad RAW när komprimeringen är oförstörande. Det skulle bara innebära att bilderna tar mer plats på minneskortet. I fallet med D70 så är den snabbare på att spara komprimerad NEF än vad D100 är på att spara okomprimerat.

davidvpt skrev:
Ser ingen som helst fördel med att köra okomprimerad RAW när komprimeringen är oförstörande. Det skulle bara innebära att bilderna tar mer plats på minneskortet. I fallet med D70 så är den snabbare på att spara komprimerad NEF än vad D100 är på att spara okomprimerat.

precis så. håller fullständigt med.
jag menade bara att D100 hade en valmöjlighet och för D100'an är det bra att den kan köra okomprimerat bara för att den är så långsam.
en rätt onödig valmöjlighet om man bara ser till den snabba D70'an.
sorry att jag skrev så kryckigt.

Ingen fara, det var ingen rättelse riktad mot dig, mer ett förtydligande om att komprimerad RAW är loss-less.

För min del är det nära nog spikat att det blir en D70 med kit-optik, sigmas 70-300 APO-II, en SB-600 och 512MB minne... Nu ska man bara snyta fram pengarna också...

Jag skulle fundera ett par vändor över hur många bilder en beg. kamera gått. Det rinner lägg iväg om den haft en flitig ägare.

Om du är säker på att det inte är alltförmånga kan det vara värt att köpa beg om man inte behöver D70 nya möjligheter.

Det är inte det första man vill göra, att byta slutare på en kamera.

Vad trevligt. Ni verkar eniga om D70. Då slipper man tveka.
Jag var mest orolig för att D100 skulle ha mycket "renare" färger.

froz skrev:
Jag skulle fundera ett par vändor över hur många bilder en beg. kamera gått. Det rinner lägg iväg om den haft en flitig ägare.

Om du är säker på att det inte är alltförmånga kan det vara värt att köpa beg om man inte behöver D70 nya möjligheter.

Det är inte det första man vill göra, att byta slutare på en kamera.

En liten fundering.

Antar att Canon under några år sålt klart mer än Nikon på DSLR-fronten men är ändå lätt konfunderad över att jag läser så mycket om slutarens livslängd & renoveringar på Canonkameror, kan inte påminna mig om att jag läst samma sak om Nikonkameror (eller)???

Beror detta bara på fler Canonkameror eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto