Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

blixtinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
jag har en blixt som har ttl-funktion, men man kan ställa in den manuellt. jag tänkte börja ta porträtt-bilder.jag har ett paraply som jag skall använda till detta. frågan är vad jag skall ställa in blixten på?antar att man inte skall använda automatiken vid detta tiilfälle?!?vad rekommenderas för kamerainställning och film?

Omöjligt å säga många variablar som spelar in.

Bla hur stark blixten är. Hur långt ifrån motivet är. Hur du vill ha upplyst osv osv.

Mitt råd är att du provar dig fram helt enkelt :)

//Daniel.J

Kör du digitalt så är det ju inga problem med att testa dig fram.
Men med en analog kamera blir det som att famla i mörkret. Då bör du skaffa en blixtljusmätare, och gärna mäta och skriva upp avstånd mellan motiv och blixt samt exponeringsdata, även en liten skiss kan vara bra att ha. Det underlättar för framtida fotostunder.
Mvh Mats.

jag har en metzblixt som har ledtal 44.
Mellan kamera och objekt kommer det vara ca 1,5m vilket jag har fått rekommenderat för mej. bl5,6.
film med asa 200.
En ljus mätare kostar ju en hel del så jag tänkte att man kanske kunde få hyfsat resultat med någorlunda rätt instaällningar.
även vilken film och tider om man kan komma någorlunda rätt från början. har tyvärr ingen digitalkamera..ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto