Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skarp digitalkompakt för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Till jobbet behöver vi en digitalare på ca 5 Mpix som man kan ha i fickan. Det stora kravet är en kraftfull makro. Vi har nu en Canon S50 men den räcker inte i närgräns. Nikon 5400 verkar ha en mycket bra makrofunktion, men innan jag slår till undrar jag om det finns något bra alternativ till den ?

Säg att minkraven är :
- 4 Mpix
- Skala 1:1
- Få plats i en kavajficka
- Etablerat kamerafabrikat
- Hyfsat robust
- Möjlighet till manuella inställningar
- Bra optik

Tacksam för alla tips !

/Staffan

Tack Kim, tyvärr är den inte testad än.

Normalt går ju makron på vidvinkel, så det är lite svårt att bedöma hur stor förstoring det blir. Andra alternativ skulle kunna vara Coolpix 4500 och Ixus 500.

Staffan skrev:
Andra alternativ skulle kunna vara Coolpix 4500 och Ixus 500.
Kan rekommendera CP 4500. Väldigt bra makrofunktion, många manuella inställningsmöjligheter, suverän makroblixt med coollight SL-1. Smidig, "ihopvikt" går den lätt ner i fickan. På minussidan är en liten slutarfördröjning, och den inbyggda blixten är väl inte så bra. Men den passar mycket väl in på din kravlista.

/Staffan

Ixus 500 brusar för mycket. Då är Ixus 430 ett bättre köp.

Dock skulle jag nog valt Nikon 4500 för detta ändamål. Bilden är tagen med en sådan.

Bilagor

• mynt.jpg
    mynt.jpg
    46.2 KB · Visningar: 731
Stor och klumpig i sammanhanget. Den är en aning lägre än 750, som jag har, men det är optiken som är stor. 750 är bra på makro, helt klart, men den trivs inte ens i ytterfickan på rocken. Undvik superzoomarna som du ska ha den i fickan!

Jag shoppar som bäst efter en Ricoh Caplio Rx, en ganska liten och billig kamera som har en närgräns på 1 cm (mot Olympusens 3 cm, vilket också är bra!). Den ska också vara en zillion gånger snabbare än den sega Olympusen, och det är lika mycket det jag är ute efter.Säkert något sämre bildkvalitet, men jag har som sagt snabbhet som främsta kriterium. Är även makrobilderna bättre än Olympusens så ligger min Olympus risigt till.

Ragnemalm skrev:
Stor och klumpig i sammanhanget. Den är en aning lägre än 750, som jag har, men det är optiken som är stor.
Nej, den är mindre än C-750

C-750 107,5 x 66 x 68mm
C-760 104,0 x 60 x 68mm

Har man inte allt för liten kavajficka så går den ner...och ska man ha bra macro så duger ingen IXUS.

Kim, 750 verkar bra. 760 är lite klen i pixlar.

Olle, Nikon 4500 är nog ett av de hetaste tipsen. Jag är lite nyfiken även på Coolpix 5200 när den kommer.

Fast jag känner mig inte ett dugg bunden till Nikon, den här gången...

/Staffan
(som ska ut och paddla UTAN kamera)

Senast ändrad:
Någon som har provat Canon G5 med försättslins ?
Eller att ta makro med konverter på digitalkompakt ?

/Staffan

Från Delfi ?

Kim, du är ett orakel ;)

Bilderna såg riktigt bra ut. Fin komposition på snödroppen. Det är nog värt att gå vidare på det spåret.

/Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto