Annons

Vettig nybörjarkamera runt två-tretusen kronor?

Produkter
(logga in för att koppla)

papperstrumpet

Aktiv medlem
Hej!

Har hållt på med fotografering runt två år nu, har dock använt mig utav en halvdigitalsystemkamera. Som går under namnet Minolta z1. Nu har jag funderat på att köra vidrae med en systemkamera, det jag kommer ta mest kort på, är konserter, cirka 80%, och övriga tjugo på blandat.

Jag vill inte ha någon kamera som går under namnet "nybörjarkamera", så att man blir tvungen att byta efter något år. Skulle vilja ha en som håller framöver.
Tips på kameror eller sidor att läsa information på, uppskattas! Du får gärna länka direkt till en passande kamera osv. :)

Tack på förhand // Johan

En Nikon F801s kanske? Snäppet under toppmodellen F4 på sin tid. Brukar gå att hitta för mellan en och två tusenlappar, så har du ett par tusen att köpa optik för.
Jag har en sådan och på plussidan ligger sökaren robustheten och blixtsynktid på 1/250.
På minussidan har vi en med dagens mått ganska usel autofokus och ett rätt högt ljud.

Ett modernare hus är Nikon F80, som är mindre, tystare och har en vettig AF. Lite sämre sökare, 1/125 blixtsynk och inte lika robust, men känns stabil ändå. Fast där ryker nog nästan hela budgeten på huset.

Andra märken har andra bättre koll på.

Nikon F80 såg spännande ut. Dock någon tusenlapp för dyr.
Vad är det viktigaste man skall kolla på när man jämnför olika systemkameror? Ska upp till Stockholm och kika lite på lördag.
Så jag har lite koll, så slipper jag bli blåst. :) Eller vet du / någon annan vart man kan läsa allmänt om kameraköp? Har kollat runt litegrann på pricerunner, men det var inte så värst. Antar att ni på den här sidan har bättre kunskap.

// Johan

De flesta kameratillverkare har en eller ett par systemkameror i den prisklassen, oftast säljs de i paket med ett enkelt men vettigt zoomobjektiv.
Jag skulle titta på Minolta Dynax 40/60, Canon 3000V/300V eller Nikon F55/F65/F75.

Alla dessa kameror kan i stort sett samma saker. Alla har både helautomatiska, halv- och helmanuella lägen samt inbyggd blixt (som inte är jättebra, men bättre än ingenting). Och alla kan ta bra bilder.
Största skillnaderna brukar vara antalet mätpunkter i autofokusen, utseende&känsla, och en massa småfinesser.

Själv hade jag nog valt en Dynax 60, men jag har alltid varit lite Minolta-vriden. En sån får du för 2600kr med ett 28-100-objektiv.

Jag tycker du ska kolla på objektiven först, och leta efter en kamera efter det. Det finns ju rätt gott om analoga kameror på begagnatmarknaden så om du inte känner att du behöver köpa nytt så kan du ju lika gärna kolla runt ett tag innnan du bestämmer dig.

Det finns ju rätt gott om olika modeller och märken, och jag har bara prövat ett par stycken olika kameror. Hursomhelst känns det som om många rekomenderar nikon f801(s). Om jag inte minns fel så funkar äldre objektiv på den kameran också, och det kan ju vara bra om du vill ha möjligheten attprisvärda objektiv med manuell fokus. Läste att du fotade på konserter en del, så att den funkar bra med blixt är nog en fördel (vilket inte alla manuella kamerahus gör). Sen kan det vara kul med ljusstyrka också, och då kan man nog spara en del på att ett manuellt objektiv, om man trivs med det vill säga. Just kombinationen av att den verkar är ganska robust, har bra pris, funkar med manuella objektiv och att den har snabb blixtsynk gör att f801 låter som ett vettigt val men det finns säkert andra alternativ som skulle funka lika bra.

När det gäller nya "instegsmodeller" som minolta dynax 40/60 (eller 4/5), canon eos 300/3000 och nikon f55/65/f75 osv så kostar dom ju inte jättemycket som nya, men jag tror inte det är några problem att hitta bra begagnade ex ganska mycket billigare eftersom efterfrågan på dessa kameror är liten. Jag har själv försökt bli av med min dynax 5 med några objektiv men man får inte så mycket för dom. Så om du inte vet direkt att du har behov av någon särskild brännvidd kan ju något av dessa nyare paket vara intressant, antingen genom att köpa nytt (ett nytt paket med kamerahus och ett zoomobjektiv borde rymmas i din budget) eller genom att handla begagnat.

Men kolla gärna äldre trådar, det finns många diskussioner om kameror :)

Om jag vore som du skulle jag antingen satsa på en manuell utrustning som tex en canon a-1 och lägga mer pengar på ett par ljusstarka objektiv. Själv skulle jag inte använda blixt på konserter då det förstör för mycket av stämningen. Om du absolut vill ha autofokus så rekommenderar jag mitt eget favorithus i eos serien eos 100 som är robust, tyst , hyfsat snabb motor och AF. Dessa hus går att hitta för under tusenlappen. Lägg resten av pengarna på lämpligt objektiv. På konserter tycker jag brännvidder mellan 85 och 135 är mest intressanta.

Självklart så hoppar man över blixten på konserter, för då försvinner hela känslan och stämningen. Men ibland har man inget val, då de har kasst ljus på scenen.
Jag ska kolla vidare på både Canon EOS 100 och Minolta Dynax 60, ska jämnföra med lite andra kameror och ska försöka låna en väns kamera innan jag bestämmer mig. Tack för tipsen!

// Johan

Är det frågan om Digitalt eller Analogt?
"Jag ska kolla vidare på både Canon EOS 100 och Minolta Dynax 60"
Båda dessa är analoga, vilket jag ännu så länge själv föredrar, men inte alla, digitalt är hetare nu, analoga kameror därför förvånansvärt billiga!
Filmen och framkallningen fortfarande oxå billigt!
Med två-tretusen kronor, inom den digitala systemkamera världen, finns inget nytt, inte ens i närheten!
Behövs ytterligare tiotusen kronor, minst!

Helmanuellt!

Mycket automaik här!
Gillar man traditionellt analogt foto och mauella kameror kan jag rekommendera Nikon FM2. Känslan, avtrycket, enkelheten. Har aldrig kallats nybörjarkamera men man måste lära sig fotografera för att få resultat, kanske därför lämplig för nybörjare eller falska nybörjare.
Men, som sagt, man måste tycka om den totala avsaknaden av automatik/stöd. Du måste kunna krana rätt.
Säger inte att jag kan det...

ANNONS
Götaplatsens Foto