Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Agfa MCP-pappret kommer nog inte vara särskilt användbart, tyvärr. Jag hade några gamla lådor motsvarande papper men de slöjades (blev gråa) efter ett par år. Dock tillverkas samma papper av Adox och det är inget annat än fantastiskt!

Jag har själv bara arbetat med Kodak Dektol och det är nog vad de flesta använder som pappersframkallare. Kräver dock att du kan blanda upp 3,8 l koncentrat, jag använder en saftdunk.

Håller med. Papper är en färskvara och ska förvaras i frysen annars blir det inge roligt, bara frustrerande. Jag har stått i någon timme i mörkrummet och inte fått till kontrasten på i annars lättkopierade negativ. Orsaken var gammalt slöjat papper...

Angående pappersframkallare så håller jag med om att Dektol är bra men jag skulle nog rekommendera någon som kommer i koncentrat. Det blir enklare. Den jag helst använder är Tetenals Eukobrom som levereras i bal 1 Liters förpackningar.
 
Det var ju inte så svårt med C41... :)

Lite smakprov, från olika dagar (och olika rullar, framkallade två samtidigt), två av bilderna har fått sig lite ökad clarity och kontrast, två är rakt ur scannern:
 

Bilagor

  • bild-4.jpg
    bild-4.jpg
    93 KB · Visningar: 55
  • bild-3.jpg
    bild-3.jpg
    153.1 KB · Visningar: 74
  • bild-5.jpg
    bild-5.jpg
    132.1 KB · Visningar: 61
  • bild-5_.jpg
    bild-5_.jpg
    84.3 KB · Visningar: 75
Håller med. Papper är en färskvara och ska förvaras i frysen annars blir det inge roligt, bara frustrerande. Jag har stått i någon timme i mörkrummet och inte fått till kontrasten på i annars lättkopierade negativ. Orsaken var gammalt slöjat papper...

Angående pappersframkallare så håller jag med om att Dektol är bra men jag skulle nog rekommendera någon som kommer i koncentrat. Det blir enklare. Den jag helst använder är Tetenals Eukobrom som levereras i bal 1 Liters förpackningar.

Skaffade mig Dektol, blandade till 3,8l precis som jag gjorde med D76'an. Testade tre olika papper igår, alla skötte sig utmärkt förutom ett Kodak papper som jag tror blev slöjat av det röda ljuset. Finast va nog de små Agfa Portriga-Rapid, väldigt mysig ton. Jag blev helt förälskad i att förstora, magiskt att se bilderna träda fram i framkallaren :)
 
Skaffade mig Dektol, blandade till 3,8l precis som jag gjorde med D76'an. Testade tre olika papper igår, alla skötte sig utmärkt förutom ett Kodak papper som jag tror blev slöjat av det röda ljuset. Finast va nog de små Agfa Portriga-Rapid, väldigt mysig ton. Jag blev helt förälskad i att förstora, magiskt att se bilderna träda fram i framkallaren :)

Kul att det funkade! Visst är det magiskt att se bilden träda fram i baljan.
 
Skaffade mig Dektol, blandade till 3,8l precis som jag gjorde med D76'an. Testade tre olika papper igår, alla skötte sig utmärkt förutom ett Kodak papper som jag tror blev slöjat av det röda ljuset. Finast va nog de små Agfa Portriga-Rapid, väldigt mysig ton. Jag blev helt förälskad i att förstora, magiskt att se bilderna träda fram i framkallaren :)

Hur kom du fram till att pappret slöjades av ljuset?

Papper är som känsligast när det redan är exponerat, så exponera en kopia, täck över halva kopian (gärna tvärs genom ett område med högdagerdetaljer) och låt ligga i mörkrumsbelysningen i ca 5 minuter, framkalla och fixa som normalt. Inspektera när kopian har torkat (dry-down-effekten är lurig) och se om du kan se någon skillnad på bilden, särskilt då i högdagrarna. Kan du inte se någon skillnad mellan det som varit övertäckt och det som inte varit det, men pappret ändå är slöjat, så är det pappret och inte belysningen som är problemet.
 
Den senaste veckans vilda experimenterande resulterade i en storformatkamera för typ 250 pix. Det var inte speciellt svårt att få till, och den tar dugliga bilder.

Jag har skrivit lite mer på bloggen men svarar gärna på frågor om någon vill upprepa försöken.

http://photofying.wordpress.com/2014/08/07/building-a-e25-large-format-camera

Å sånt här gillar jag. Jag har funderat på att ge mig på ett hemmabygge men inte tagit steget än. Grymt!
 
Om det är någon som behöver inspiration för ett storformatshemmabygge så är den här kameran värd att titta på.

Det verkade ju smidigt. Blir det inte lite ömtåligt med en kamera i papper? Jag fattar att det blir styvare med två lager papp och skummet emellan, men hur styvt blir det egentligen?

Jag funderade på om ett material som de kallar "hård board" på byggvaruhuset skulle kunna funka. Det verkar hyffsat lätthanterat och är billigt.

http://www.beijerbygg.se/store/priv...hård-board-3-2x1220x2440-2-98m2-raw-900142411
 
Hur kom du fram till att pappret slöjades av ljuset?

Papper är som känsligast när det redan är exponerat, så exponera en kopia, täck över halva kopian (gärna tvärs genom ett område med högdagerdetaljer) och låt ligga i mörkrumsbelysningen i ca 5 minuter, framkalla och fixa som normalt. Inspektera när kopian har torkat (dry-down-effekten är lurig) och se om du kan se någon skillnad på bilden, särskilt då i högdagrarna. Kan du inte se någon skillnad mellan det som varit övertäckt och det som inte varit det, men pappret ändå är slöjat, så är det pappret och inte belysningen som är problemet.

Inser nu att papperet lika gärna bara kan vara gammalt och dassigt... Får testa med det du skriver ovan och återkomma :)

Är detta papper http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/g8/g8.pdf tror jag, ska göra lite tester.
 

Processen
Från början hade jag inte tänkt framkalla själv men det blev på något underligt sätt oundvikligt.
Jag lämnade in några färgrullar. En med gammal hederlig fotopåse och en på stan hos en 1h framkallare. Bilderna blir jättefina och korten blir sådär "glossy" som är man var barn.
När jag pratade med en kollega sa han att jag nog skulle börja framkalla själv eftersom jag kommer vilja "äga hela processen", äshdå tänkte jag.

Men redan när jag höll upp första negativet mot fönstret kändes det som att lämna filmat material till en annan redigerare (något jag inte gillar, control freak). Det är ju min process.

Så jag köpte grejer från photax och satte igång.


Köpte du något av startpaketen eller gjorde du ett eget ihop-plock?

Mycket bra tråd för övrigt, keep it up!
 
Inser nu att papperet lika gärna bara kan vara gammalt och dassigt... Får testa med det du skriver ovan och återkomma :)
Vilken ljusfärg pappret tål hittar du i infolapen i kartongen. Eller på produktens hemsida.

Personligen tycker jag att det är lättare att testa mörkrumsljus med femkronor uppradade på ett papper. Efter 1 2 4 8 15 30 minuter tar man bort en slant. I princip skall man testa ljuset såpass länge som du har tänkt att det tar tid att gå från framtagning till färdigfixerat.

Dessutom bör man göra 2 tester.
1 med ett nytt opåverkat papper o 1 med ett förbelyst papper.
Förbelyser gör man med att skapa en testkopia utan att ha negativ i apparaten. Sen belyser man ett papper pricis den tid som du börjar få ngn minsta lilla svärta överhuvudtaget.
Med det pappret gör man sedan ett nytt test med mynten. tiderna bör representera framkallare stopp fix.
Sen vet du om mörkrumsbelysningen är säker.
Jag vet att jag måste gå från kartong till fix på max 15-20 minuter annars påverkar rummet kopian o sänker kontrasten. O då ingår alla pappersbelysningar.

Behövde jag mer tid än 10 min, så släckte jag mörkrumsbelysningen.
 
Vilken ljusfärg pappret tål hittar du i infolapen i kartongen. Eller på produktens hemsida.

Personligen tycker jag att det är lättare att testa mörkrumsljus med femkronor uppradade på ett papper. Efter 1 2 4 8 15 30 minuter tar man bort en slant. I princip skall man testa ljuset såpass länge som du har tänkt att det tar tid att gå från framtagning till färdigfixerat.

Dessutom bör man göra 2 tester.
1 med ett nytt opåverkat papper o 1 med ett förbelyst papper.
Förbelyser gör man med att skapa en testkopia utan att ha negativ i apparaten. Sen belyser man ett papper pricis den tid som du börjar få ngn minsta lilla svärta överhuvudtaget.
Med det pappret gör man sedan ett nytt test med mynten. tiderna bör representera framkallare stopp fix.
Sen vet du om mörkrumsbelysningen är säker.
Jag vet att jag måste gå från kartong till fix på max 15-20 minuter annars påverkar rummet kopian o sänker kontrasten. O då ingår alla pappersbelysningar.

Behövde jag mer tid än 10 min, så släckte jag mörkrumsbelysningen.

Tack för tipset! :)
 
Sommaren slut och kylen full.

Jaha då har man kanske en 20st rullar från sommarens i kylen och temperaturen sjunker så man kan stå inne o pyssla utan att få sommarångest :)

Först ut är en liten erfarenhet med en modern analog kamera.
Jag filmar mycket och sitter därför på en massa gamla objektiv, det var det som fick mig att börja fota analogt, objektiven kom ofta med en kamera på köpet.

Men under sommare slog det mig att man kan testa att göra tvärt om, jag har ju modern optik också som jag kan skaffa en kamera till.
Sagt och gjort, en Canon 300v inhandlades för 150 kr. Visste precis hur den skulle kännas eftersom min första DSLR var en Canon 300d.

+
Kul att använda mott 24-105/L
Nice med AF vid sport
Skönt att slippa rulla o pilla med film

-
Inte lika kul
Inte samma känsla
Bildkvaliteen är fin men har inget att hämta på mina gamla Mellanformatare :)

Filmen är den billiga Tudor Color dvs Fuji C200.

kruttunga.jpg

statshus.jpg

macroflower.jpg

jump.jpg

hidingplace.jpg
 
+
Kul att använda mott 24-105/L
Nice med AF vid sport
Skönt att slippa rulla o pilla med film

-
Inte lika kul
Inte samma känsla
Bildkvaliteen är fin men har inget att hämta på mina gamla Mellanformatare :)

Mmm, känner igen det där. Fick en Nikon F80 av en kille här på FS, handhavandet av den är rätt likt det på min D90. Jättefina bilder, men rätt tråkig att plåta med.

Om jag tvunget skulle plåta med film vid någon viktig tillställning, eller behövde autofocusen, då hade jag nog tagit den. Men om jag bara skall ut och fotografera för nöjes skull tar jag någon annan kamera.
 

Processen
Från början hade jag inte tänkt framkalla själv men det blev på något underligt sätt oundvikligt.
Jag lämnade in några färgrullar. En med gammal hederlig fotopåse och en på stan hos en 1h framkallare. Bilderna blir jättefina och korten blir sådär "glossy" som är man var barn.
När jag pratade med en kollega sa han att jag nog skulle börja framkalla själv eftersom jag kommer vilja "äga hela processen", äshdå tänkte jag.

Men redan när jag höll upp första negativet mot fönstret kändes det som att lämna filmat material till en annan redigerare (något jag inte gillar, control freak). Det är ju min process.

Så jag köpte grejer från photax och satte igång.


Vad köpte du för grejer att starta med? Jag är på väg att sätta igång mitt egna "labb" här hemma men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra ett eget ihop plock eller beställa något av photax start-kit. Min tanke är att framkalla negativen för att sedan scanna in dem i datorn. Mörkerrum får bli ett framtida projekt.
 
Vad köpte du för grejer att starta med? Jag är på väg att sätta igång mitt egna "labb" här hemma men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra ett eget ihop plock eller beställa något av photax start-kit. Min tanke är att framkalla negativen för att sedan scanna in dem i datorn. Mörkerrum får bli ett framtida projekt.

Jag köpte en dosa, termometer, deras startkit med kemikalier, klädnypor och tre tillbringare från biltema.
För att förvara fix köpte jag en flaska Loka. På biltema inhandlades även en plastdunk för spill.
 
ANNONS