Annons

Jag blir skogs-tokig på gryniga bilder i min S7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Willi

Medlem
Hej alla,

Jag har nu ägt en Finepix S7000 i snart 6 månader. Under denna tid har jag säkert knäppt ca 3.000 bilder, både privat samt för enklare fotouppdrag åt företag. Kameran är suveränt bra att jobba med, men bildkvaliteten är inte alls så bra som jag trodde när jag köpte den. Det är precis som DP-Review samt andra sajter skriver: "Kameran skapar ibland gryniga bilder..." och det är precis vad som händer mig typ allt som oftast.

En sak först, jag kan inte fota, är inte utbildad, tror inte att jag vet - för jag vet att jag inte vet, om jag säger så. Jag går på vad jag ser i sökaren samt i färdig bild liksom, samt att jag är mycket intresserad av foto. Därför tar jag tacksamt emot tips & förslag från er alla, hur jag ska ta bättre bilder, vilket program, skärpedjup, bländare samt kombinationer av dessa jag ska använda då jag fotograferar människor som jag oftast har som motiv. Mest inomhus, samt under normala ljusförhållanden dessutom.

Snälla, snälla 100 gånger till, om någon av er har S7000, blir superglad om ni/du kunde tala om för mig vilka inställningar du använder för vilka motiv...

Grymt mycket tack i förväg,
Skitglad amatör (med gryniga bilder i ryggan)

Du kanske har ljuskänsligeheten/ISO på auto?
Pröva alltid att köra den på tex 100, eller vad som är lägst på kameran, det borde ge minst brusiga bilder

Ja, ni kan nog ha rätt i det, då jag är amatör som sagt så kör jag nog mestadels på något av auto-lägena. Nu ska jag testköra med ISo 200, som är det minsta läget vill jag minnas, och se vad det kan ge. Tack för era efterlängtade svar så länge :)

Som Jim skriver ISO 200 är tyvärr det lägsta, vet inte om jag haft de problemen du beskriver, fullt möjligt, men desa brukar sorteras ut ganska snabbt eftersom jag numera alltid tar minst två bilder av varje komposition.

Har provat att använda både 3Mb och 6Mb läge, men det verkar ändå som att kameran drar ner bilderna, för än så länge har jag inte haft någon bild över 1,5Mb, använder förvisso JPG istället för RAW om det kan ha någon betydelse

Jim: Ska kolla nästa gång jag får några dåliga bilder om det är någon skillnad på inställningarna jämfört med de bilder som blev bra, brukar använda läge A, alltså väljer bländare och automatiken väljer tid

// Anders

aceeo skrev:
Jim: Ska kolla nästa gång jag får några dåliga bilder om det är någon skillnad på inställningarna jämfört med de bilder som blev bra, brukar använda läge A, alltså väljer bländare och automatiken väljer tid

// Anders

Kanonschysst, jag kör faktiskt mestadels A-programmet själv och 12 MP. Jag tror ibland att det kanske kan vara JPG-komprimeringen som är boven i dramat, för jag har testfotat i RAW-format - och det blev riktigt bra bilder då. Och, stoooora bilder, hm....

För mig räcker det gott med 3mb ich jpg. Provade faktiskt med RAW idag, men döm til min förvåning när jag inte kunde öppna dem, provade både i PS och PSP. Vad använder du för program till RAW?

Kan du lägga upp någon bild som är grynig så jag vet vad du menar

// Anders

Kanske hhittade svaret här...

"Finepix s7000 är ett riktigt bra val. Jag var själv inne på att köpa en sådan (innan jag valde en canon eos 300d för 10000 mer). Har testat den och den är riktigt skön. Enda nackdelen är bruset i bilderna, speciellt när kameran interpolerar bilden upp till 12M, det är dock ganska onödigt att använda detta läge. Att man kan fokusera/zooma manuellt är också ett plus. Det är som en SLR-kamera fast utan utbytbar optik. Menysystemet är enkelt och den kan både användas av nybörjare och mer avancerade användare. I den prisklassen är den det absolut vettigaste valet."

AV: Andreas Carlsson - (andreasc89)
LÄNK: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29907

// Anders

Anders: Du måste ha en raw-konverterare till photoshop för att kunna öppna filerna. Har du photoshop CS är det bara att ladda ner denna gratis på adobes hemsida.

Bruset eller grynigheten beror nog till viss del på jpg formatet då detta komprimerar bilden. Raw formatet är ju komprimeringsfritt och bör således ge renare bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto