Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canomatek

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Någon som vet någonting om denna kamera?

Har kommit över en sådan, det är en småbildare, med tillhörande objektiv(50mm), har ännu inte listat ut om det är avtagbart eller ej.

Får själv intrycket att det är ett billigt kopia försök av Canon

All info av intresse, om det så bara är länkar

// Anders

Enda jag vet är att det är rena skroten som säljs på onlineauktioner för ett hutlöst pris till folk som är dumma nog att köpa.
I en beskrivning kunde man läsa att den var aerodynamiskt utformad och hade en optisk lins.

Bilderna från den lär platsa i toycamera poolen.

/Henri

Då är jag otroligt glad att jag inte betalade ett öre för kameran, min saknar nog dessutom de små tyngderna, eftersom den är otroligt lätt för storleken

Sedan har en del av dem "Super Zoom", vilket bara är ett rör bakom den "optiska japanska linsen" som fungerar som en billig bländare.

Flera "modeller" har ett "serienummer" på objektivet, vilket är samma nummer på alla kameror. Om man nu ska kalla dem kameror.

Finns en toppmodell med inbyggd radio och kassettbandspelare.

Med tanke på hur usel kameran framställs är det kanske inte läge att slösa en rulle på den, eller?

Dokc kommer jag att behålla den, eftersom jag ser att raritetsvärdet kommer att skjuta i höjden, kan ju knappast varit någon rykande försäljning

// Anders

aceeo skrev:
Med tanke på hur usel kameran framställs är det kanske inte läge att slösa en rulle på den, eller?

Klart du ska prova den, det lär vara samma tjusning som det är med Holgan.
Såga bort bitar, klistra dit egna modifikationer, gör vad du vill, skitsamma, för kameran kostade ändå ingenting. ;-)

/Henri

Det finns ett galleri för dessa kameror här:

http://www.canomatic.de/

Märk att sidan mest är en varning för dessa skräpkameror, som säljs av skojare. Polisen i flera länder har beslagtagit "canomatic-kameror" eftersom "Canomatic" är ett varumärke som tillhör Canon.

Skojarna försöker med andra namn också. Canomatik blev "Canomatek", eller SONY...

Det brukar stå att optiken har "Auto pre-focus", vilket ska få en att tro att den har autofokus.

På förpackningen står det att det är en proffskamera, med rekommenderat pris på flera tusen.

Ingen..... som förstår sig någonting på hela sidan... hi hi

Dessutom kan jag själv ingen tyska, men denna sköna slogan hittade jag i alla fall

"you can't : canomatic"

// Anders

Ännu inga bilder tagna, vågar ju knappt förstöra en bra promenad med att ta med denna "tunga" kamera, tänk om något riktigt intressant dyker upp

// Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto