Annons

Blixt till Olympus 3030Z

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag behöver en blixt till en Olympus 3030Z. Efter lite surfande verkar det som om det här är den enda officiellt möjliga lösningen
Summa 5551 kr.

Är det mitt enda alternativ eller finns det användbara tredjepartslösningar? Skena och automatik är ett måste eftersom det här är en kamera som jag behöver kunna sätta i händerna på kolleger vars fotokunskaper begränsar sig till att kunna trycka på knappen och tömma minneskortet.

Har det hänt något på den här marknaden på sista tiden? Det kanske finns tredjepartblixtar som funkar nu?

Digi-slave och liknande produkter är jag inte så förtjust i just för att grejerna måste vara lätta att använda för icke fotokunniga.

Det blev aldrig av att jag köpte en sist, men nu börjar behovet bli aktuellt igen. Jag vill helst inte slänga ut 5500 kr på en originalblixt till en så gammal kamera. Det är ju inte säkert att nästa kamera blir en Olympus och då är det ju bortkastat.

Till E-10 & 20 ska Metz enligt uppgift fungera bra & tydligen även till 3020 enligt din länk. Mer värt att satsa på en sådan ifall du byter märke, FL-40 är ju oförskämt överprissatt! Har dock fått indikationer av min fotohandlare att priset på den kan komma att sänkas pga att E-20:s försäljning i princip avstannat.

Man bör dock testa innan man slår till på en Metz, hade oerhört svårt att hitta en blixt som fungerar tillfredsställande med D7i, man kan åka på tråkiga överaskningar om man inte testar allt innan.

Larsa

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto