Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Duger studioblixt med 4 effektnivåer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Har hittat en med 50/100/200 Ws effekt (ledtal 26/37/52).
Behöver man mer justeringsmöjlighet för amatörjobb i egen studio?

Det borde inte vara några problem , såna blixtar räcker långt, men jag rekomenderar minst två st. blixthuvud.

De dugersäkert bra. Själv har jag ett par gamla elinchrom som bara har hel/halvljus och med ett par bitar halvtransparent vitt tyg går det att minska ljusstyrkan ytterligare.

Desto mindre yta du har tillgång till desto mer behöver du möjlighet till en mindre lägsta effekt.

Har du en stor studio, så är det bara att flytta blixtar närmre eller längre ifrån för att öka/minska effekten.

Jag har typ hel och halv på en av mina blixtar. Det funkar ganska bra. Kommer ner till 75Ws. Problemet är att i min lilla lokal blir det stundtals lite för ljust. Istället har jag gråfilter till blixtarna. De finns i typ 1/4, 1/2, 1 eller 2 steg, typ. Finns säkert flera andra grader också. Med det framför blixtarna kan du ganska lätt reglera ljuset och komma till nivåer som funkar!

Erik Schalin skrev:
Desto mindre yta du har tillgång till desto mer behöver du möjlighet till en mindre lägsta effekt.

Har du en stor studio, så är det bara att flytta blixtar närmre eller längre ifrån för att öka/minska effekten.

Men då förändar men även ljusets egenskaper...från mjukt till hårt. Bara så man är medveten om det.

ANNONS
Götaplatsens Foto