Annons

Fråga om kulled Manfrotto 488RC4

Produkter
(logga in för att koppla)
Ca 65x85 mm. Jobbigt stor på en småbildare. Mitt huvud finns bara med RC4. Hade jag haft en valmöjlighet hade jag hellre tagit ett smidigare system. Men de har i alla fall en bra och stabil fastsättning.

För mig med en stora kameror så är plattan lagom stor. Den passar perfekt till både Canon Eos 1D mark II och 20D med betterigrepp.

Stora fördelen med plattan är att kameran sitter superfast. Det har jag inte upplevt med andra Manfrottohuvuden. En annan fördel är alla vattenpassen.

Sticker den ut så mycket att den är ivägen för ansiktet om ni förstår vad jag menar?
Har en hyfsat stor DSLR, D7D

Kan ju ta en RC2 i stället

Man kan styra var den sticker ut, fram eller bak. Så den behöver inte ta i ansiktet. Jag kan fixa en bild strax.

jimh skrev:
Är det kameraremmen du tänker på månntro?

Det kan det kanske vara.

Tycker du att plattan är i vägen när kameran används fritt från stativet?
Om man vill vrida på en ring på objektivet som sitter nära kamerahuset är väl plattan ivägen?

Det som stör mig mest är egentligen att den är stor i onödan. Inget av det som sitter utanför det röda strecket i bilden har någon funktion.

Skulle jag ha en kulled skulle jag kapa bort det överflödiga från plattorna och montera dem roterade 90 grader på kamerorna. Men med mitt huvud måste plattorna sitta rätt monterade.

Bilagor

• rc4.jpg
    rc4.jpg
    29.8 KB · Visningar: 238
jimh skrev:
Det som stör mig mest är egentligen att den är stor i onödan. Inget av det som sitter utanför det röda strecket i bilden har någon funktion.

Men det utanför det röda fäster ju mot kamerans undersida genom mer friktion än om plattan skulle vara mindre. Så nog har den väl funktion eller?

På min D100 och min F801 skulle jag få lika stor friktionsyta med en nedkapad platta som är roterad 90 grader. Som det är nu så är nästan halva ytan utanför kamerans bottenplatta.

ANNONS