Annons

Utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Jag satt och tänkte på vad man skulle vilja ha för förbättringar på digitalkamerafronten. Jag har en 3Mpixel kamera och anser att 5-6 MP är mer än tillräckligt för 95% av alla vanliga människor. Så den eviga pixeldebatten är ganska meningslös för oss som inte jobbar med detta.
Däremot är den enorma batteriåtgången ett stort problem som jag ser det. Precis som det var med bärbara datorer i början...
Vad säger ni ? Vad vill ni se för utveckling ?
Jag menar framförallt vanliga kameror och inte utrustning för 50.000 som väldigt få har råd med. (Inte jag i alla fall...)

Always skrev:
Däremot är den enorma batteriåtgången ett stort problem som jag ser det. Precis som det var med bärbara datorer i början...
Batteriåtgången är ju hemsk på digitalkameror, men precis som du säger var den ju det på bärbara datorer oxå. Kolla bara mobiltelefoner, min första mobil 1996 höll en dag, min T68 jag har nu lever nästan två veckor på en laddning.
Så det blir nog bättre med tiden.

Hej

Har läst att Caonons C-mosteknik och nya motsvarande tekniker kan göra underverk både på kostnaden och batterilivslängnden.

Batterikonstruktionen bidrar ju också, men Li-Jon batterier är ju rätt dyra.

Men har inte batterilivslängden ökat för pocketvarianterna av digitalkamrorna som inte har AA batterier ökat den senaste tiden?

roinek skrev:
Men har inte batterilivslängden ökat för pocketvarianterna av digitalkamrorna som inte har AA batterier ökat den senaste tiden?
Ja, det är möjligt. Men den som ligger bäst till bland kompaktdigitaler enligt Dpreview är Sony 707 med 440 exponeringar. Det motsvarar 12,2 rullar film. Rätt så kasst för en kamera som kostar 14.000:- tycker jag.

Varierar

Batteriåtgången på digitalkameror varierar från modell till modell.

Nikon Coolpix 995 dricker batterier. Min började krokna redan efter runt 100 bilder. Det tar dessutom oförskämt lång tid att ladda upp dem med den medföljande laddaren.

Canon D60 är klart bättre - fyller glatt ett par microdrivar på ett batteri. Laddningstiden är också mycket lägre...

Sonys kameror är kända för bra batterilivslängd - bland digitalkameror. I mitt subjektiva minne är dock D60:n bättre.

Om jag jämför D60n med Eos 5:an, som jag hade tidigare går de på ett ut ungefär. Däremot vill jag minnas att Eos 10:an drog mer ström än D60:n.

Men det beror säkert på de inställningar man gör...

Hej Calle

Enig, om man jämför med en vanlig kamera.

Men ser man till hela "kitet" så är det ju klart bra då man ändå torskar på minnet osv.

För att klara en semestertrip så "behöver" man laddare, en digital wallet (eller motsvarande portabel hårddisk) för att tömma över bilderna till av två skäl, backup och frigöra minnet. Många gjömmer den risk man utsätter sina bilder för om de ligger på ett enda kort.

En vanlig kamera har ju riskspridning i att varje rulle har sitt eget riskområde, man äventyrar inte hundratals bilder på ett bräde.

Men vad är då en rimlig gräns, den Sonyn du nämner borde täcka de flestas dagsbehov. Så reser man på turistresa kan det vara tillräckligt, men vad gäller om man stövlar rakt ut i vildmarken, Tex Alaska, Fjällen i Sverige osv.

Vad har Ni som gjort det för krav?

Va händer unde fjällturen på skidor, fungerar överhuvudtaget kameran och framförallt dess batteri efter ett dygn i -10 till -20C

Roine

Calle S skrev:
Ja, det är möjligt. Men den som ligger bäst till bland kompaktdigitaler enligt Dpreview är Sony 707 med 440 exponeringar. Det motsvarar 12,2 rullar film. Rätt så kasst för en kamera som kostar 14.000:- tycker jag.

Sen är ju frågan hur många av dom som köper en 707 som knäpper 12,2 rullar på en och samma dag...?

Jag vill ha en liten behändig kamera med tilt och shift. CCD i dagens storlek för att även småbildsoptik skall ha tillräcklig bildcirkel för åtminstone lite rörelser. Nikonfattning. Ingen optisk sökare överhuvudtaget men en väl skärmad display baktill på minst 5x7 cm med god skärpa. Strömkälla får gärna vara typ 12 R6-batterier och bildlagring i form av en vanlig standard 3,5-tumshårddisk.

Men för att knyta an till den riktning tråden tog efter inlägg 1; Vad har ni för superba bärbara datorer? Jag har inte märkt av någon enorm utveckling av drifttiden på den fronten. Min Powerbook 100 från början av nittiotalet gick väl en och en halv timme. En senare PC gick väl två. Har inte klockat min senaste från 2001 men inte tror jag den räcker mer än tre timmar. Knappast någon revolutionerande utveckling och absolut inte tillräckligt för att möjliggöra någon riktig mobilitet.

NiklasF5 skrev:
Sen är ju frågan hur många av dom som köper en 707 som knäpper 12,2 rullar på en och samma dag...?
Sant, det kan man fråga sig.
Men jag tycker ändå att det är mediokert. Och då är Sonyn ändå minst dålig.

Digitalkamerorna är ju suveräna arbetsredskap när en bild skall behandlas digitalt, så jag undrar varför tillverkarna fortfarande bara använder 8 bitar/färgkanal... En ökning till 12 (eller tom bara tio), skulle göra det möjligt att finjustera färger och nivåer med en helt annan noggranhet än idag, under förutsättning att bruset hålls ned.

När vi talar om brus, så är det naturligvis nästa punkt som kan förbättras, särskilt i svagt ljus. Ljuskänsligheten är nog den sak som är mest naturlig för kameratillverkarna att åtgärda, eftersom den påverkar bildernas kvalité så tydligt.

Om du vänder på frågan och istället tänker på skillnaden i kapaciteten på dagens hårdvara så märker du att det har varit en liten revolution iaf ;)

Jag menar, hur mycket skulle inte en bärbar med en snabb 60GB hårddisk och ett kraftigt 64MB grafikkort dragit på 90-talet? :)

jimh skrev:

Men för att knyta an till den riktning tråden tog efter inlägg 1; Vad har ni för superba bärbara datorer? Jag har inte märkt av någon enorm utveckling av drifttiden på den fronten. Min Powerbook 100 från början av nittiotalet gick väl en och en halv timme. En senare PC gick väl två. Har inte klockat min senaste från 2001 men inte tror jag den räcker mer än tre timmar. Knappast någon revolutionerande utveckling och absolut inte tillräckligt för att möjliggöra någon riktig mobilitet.

ser inte batteriåtgången som något större problem, Vartas nya 1900 mAH batterier räcker en hel dag och blir över, 200-300 bilder.
och det är väl knappast jobbig att ha med sig 4 extra R6 batterier, om det skulle vara nödvändigt :) laddas upp på 1 timme med snabbladdare.

vad jag önskar av framtiden..lägre priser..ännu bättre bildkvalité..och det kommer helt säkert :)

gäller 200-300 bilder även med en microdrive?

förövrigt så kan man ju lätt plåta upp 200-300 bilder på en timme eller två :)

200-300 bilder gäller med CF och då använder jag LCD´n mycket.
men som sagt..några extra R6 batterier är inget jobbigt att ha med sig ;-)
tror 290 bilder är det mesta jag tagit på en dag..och då var inte batterierna slut.

plåta 200-300 bilder på en timme? actionfotograf ;-)
visst..när man plåtar flygande fåglar går det ju åt en hel del..tog väl ca 200 bilder på 3 timmar i vintras på fåglar.

Senast ändrad:
Om man skall ta 200-300 bilder, säg 252, så behöver den analoga fotografen 7 filmrullar med sig. I den jämförelsen är en extra batteriuppsättning inte så farlig tycker jag.

Har ni testat att ha med kameran på en skidresa då det är -20 grader ? Då önskar man att man hade en hel ryggsäck med batterier med sig.
Eller ta med kameran på en tripp till afrika några veckor, inte det lättaste att hitta ett uttag till laddaren i lerhyddorna där kan jag lova. Man skulle ju vilja att de räckte lika länge som de gör i vanliga kameror. Men som sagt det blir säkert bättre :)

ANNONS
Götaplatsens Foto