Annons

Tri-x, D-76, problem med kontrasten.

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tro det eller ej, men jag har nyligen börjat köra denna kombination. Problemet är att jag tycker den väl låg kontrast på negativen.

Jag kör efter Kodaks rekommenderade tid, 6 3/4 min, 20 grader, EI 400. Jag agiterar som jag brukar: Kont första 30 sec, sedan 1-2 ggr per 1/2 min.

Gör ni rutinerade på något annat sätt?

Tacksam för lite hjälp på traven!
 

alf109

Aktiv medlem
Vilken trix är det, 320 eller 400?

Jag med flera tycker inte att trix är lika bra som den var innan dom böt emulsion för några år sedan. Tycker inte att man får samma sting i den nya som den gamla, har provat det mesta (olika framkallningstider, framkallare, aggitering mm) utan att bli nöjd, så nu är det Neopan 400 för det mesta.

För att återgå till frågan så framkallar jag kombinationen trix/d76 med d76 1+1 20 grader i 10 min. Aggitering första halvminuten och en trippelvändning (ca 10 sek) varje hel minut.
Ett litet tips som jag tycker ger bättre ressultat är att förlänga fixeringen lite (jag kör 5 min i stället för 4 min) och tycker då att filmbasen blir ljusare. Skall kolla detta med en filmsnutt vid tillfälle, kanske bara är inbillning.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Den kontrast man får i negativen är även beroende på motivets kontrast. Är den låg bör framkallningstiden förlängas mot den normalrekommenderade. Är motivkontrasten hög, som vid solsken och hårda skuggor, bör framkallningstiden mot det normala förkortas.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Om du har låg kontrast är det ju enkelt att förlänga framkallningstiden med kanske 20%. Det ger högre kontrast. Självklart har ju ljuset vid fotograferingen stor betydelse också.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad gäller Tri-X "nya" emulsion. Vilket år byttes den exakt tro? Har personligen inte märkt någon skillnad och framkallningstiderna i D76 1+1 verkar fortfarande stämma (fast nu har jag börjat använda X-tol)? Den enda skillnad jag märkt är att texten i filmkanten inte ser likadan ut.

Förlängd (allt för lång) fixering av kopior kan ge mera utfrätta högdagrar har jag läst någonstans. Möjligen är det samma med film att för lång fixering fräter ut och gör de "genomskinliga" (ljusa) partierna mera genomskinliga? Om detta även påverkar filmbasens slöja i Tri-X vet jag inte?
 

alf109

Aktiv medlem
Graal skrev:
Vad gäller Tri-X "nya" emulsion. Vilket år byttes den exakt tro? Har personligen inte märkt någon skillnad och framkallningstiderna i D76 1+1 verkar fortfarande stämma (fast nu har jag börjat använda X-tol)? Den enda skillnad jag märkt är att texten i filmkanten inte ser likadan ut.

Förlängd (allt för lång) fixering av kopior kan ge mera utfrätta högdagrar har jag läst någonstans. Möjligen är det samma med film att för lång fixering fräter ut och gör de "genomskinliga" (ljusa) partierna mera genomskinliga? Om detta även påverkar filmbasens slöja i Tri-X vet jag inte?
Tror att det var en 4-5 år sedan, fick perfekta neg med d76 1+1 8 min 40 sek ei 400 med den gamla, fick förlänga tiden till 10 min med den nya och har aldrig fått samma sting i den filmen. Finns dom som hävdar att den "nya" trix är mer lik tmax i karaktären, och det är väl lite vad jag tycker också.

Mitt tips om fix färlängningen handlar om en 20% förlängning vilket jag tycker ger ett bättre ressultat. Kan säkert vara skadligt för filmen om man fixerar mycket länge, men som sagt det jag testat är 20%, och där har jag inte upplevt några negativa effekter på neggen.
 

mange78

Aktiv medlem
Oj, vilken respons :)!

Jag har hittils kört stock blandning och det är Tri-x 400 det handlar om.

Fixerar för tillfället med Polymax-fix, men har märkt att det fixet kräver längre fixeringstid än andra fixerare jag testat. Är det svagare på något sätt? Kör 9 min med Polymax.

Jo, förlänga tiden är ju en metod, men jag är liksom nöjd med teckningen i negativen. Det är bara det där extra stinget som saknas. Visst skulle jag kunna gå tillbaka och köra med Rodinal, som har ett härligt sting, men ibland vill jag ha lite finkornigare och ett större tonomfång.

Klurigt det här...
 

timeUnit

Aktiv medlem
Byt till Hypam fix (Ilford). Jag har kört 26 rullar genom 1,5 liter fix (1+4) och den har fortfarande en "klarningstid" på ca 2 minuter. Jag kör alltid fix i 5 min för enkelhetens skull.

Det påverkar ju inte bildtonen nämnvärt att byta fix, med de är väl gött att spara 4-5 minuter vid varje framkallning. :)

Större tonomfång och högre kontrast är ju i min värld lite motsatser, så jag förstår inte riktigt hur du vill ha det. Att plusframkalla flyttar ju mellan och högdagrarna till högre värden. T ex zon V (18 % grå) hamnar på zon VI. Lågdagrarna är (mer eller mindre) opåverkade. Menar du att du vill ha mindre teckning i lågdagrarna? Underexponera ett steg och plusframkalla, kanske?

Men, det kanske är så att Rodinal och Tri-x ger ett unikt uttryck, den höga akutansen (heter det så på svenska?) ger det där lilla extra som du letar efter. Det kanske är svårt att få det med D76. Om du inte gjort det, så pröva Rodinal 1+25 istället för 1+50. Det ska ge finare korn. Jag kan inte verifiera detta då jag inte jämfört.

Lycka till!
*h
 

mange78

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Byt till Hypam fix (Ilford). Jag har kört 26 rullar genom 1,5 liter fix (1+4) och den har fortfarande en "klarningstid" på ca 2 minuter. Jag kör alltid fix i 5 min för enkelhetens skull.

Om du inte gjort det, så pröva Rodinal 1+25 istället för 1+50. Det ska ge finare korn. Jag kan inte verifiera detta då jag inte jämfört.

Lycka till!
*h
Ja, byta fix skall jag nog göra!

Har testat 1+25 i Rodinal, men tyckte inte det skiljde nämnvärt.

Kanske får förlänga tiden något ändå. Det är främst teckningen i lågdagrarna som jag vill ha kvar och om inte de påverkas nämnvärt kan det ju vara värt lite förlust i högdagrarna. Tack för svaret!
 

timeUnit

Aktiv medlem
Jag har lärt mig att exponeringen påverkar lågdagrarna och framkallningen påverkar mellantoner och högdagrar. Detta är grunden till zonsystemet. Om du har ett motiv med "normal" kontrast (7 bländarsteg, dvs två stegs skillnad mellan skugga och direkt ljus), innebär det en förlust att plusframkalla. Om du däremot har lågkontrastmotiv, 5-6 bländarsteg, är det bra att plusframkalla. Så motivets kontrast är mycket viktig om du ska få optimalt reslutat.

Om du har normalkontrast är det teoretiskt sett dåligt att plusframkalla. Å andra sidan kan det ge reslutat som man gillar även om teorin inte rekommenderar det.

Utan att på något sätt vilja låta som en översittare kan jag rekommendera boken "the practical zone system", författaren heter chris johnson. Den går igenom zonsystemet på ett enkelt sätt, utan massa densitometer-tjafs. Om man sen vill ha mer info finns det ju tusen böcker att läsa, t ex "the negative" av ansel adams som jag fortfarande inte läst. :)

Grejen med zonsystemet är att man inte behöver använda det fullt ut, men det ger mycket trevliga riktlinjer för korrekt exponering. Jag är inte på något sätt bra på zonsystemet, men det jag läst har gjort mig lite tryggare i exponeringen och framkallningen.

Lycka till!

*h
 

mange78

Aktiv medlem
Ja, det verkar onekligen vara av betydelse att sätta sig in i zonsystemet.

Tack för tipset på boken! Kan ju vara bra att börja med något förenklat.

Mvh Magnus
 

Graal

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Fixerar för tillfället med Polymax-fix, men har märkt att det fixet kräver längre fixeringstid än andra fixerare jag testat. Är det svagare på något sätt? Kör 9 min med Polymax.
Om du kör 9 min i Polymax med rekommenderad spädning 1+4 så är det mer än tillräckligt. Jag kör 4-5 min i färskt Polymax med Tri-X och det räcker. Polymax är förresten samma fix som Unifix fast i mindre förpackningar (detta enligt Photax).

De tider tillverkarna skriver ut är testade när fixet är på gränsen till förbrukat och precis är på väg att bli verkningslöst. 9 min är alldeles för lång tid för Tri-X. Möjligen för T-kornsfilmer kan tider upp mot 10 min vara att rekommendera med vanligt fix men för dessa filmer finns specialfixet T-max fix. Var också noga med att agitera enligt rek vid fixeringen. Jag agiterar första 30 sek samt därefter 5 sek per ½-minut.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Ja, byta fix skall jag nog göra!

Har testat 1+25 i Rodinal, men tyckte inte det skiljde nämnvärt.

Kanske får förlänga tiden något ändå. Det är främst teckningen i lågdagrarna som jag vill ha kvar och om inte de påverkas nämnvärt kan det ju vara värt lite förlust i högdagrarna. Tack för svaret!
Rodinal ger inte finare korn utan snarare tvärtom. De sk snabbframkallarna ger skarpare korn som upplevs grövre visuellt. Dessutom ger de en filmkurva av lång tå typ vilket innebär församrad lågdagerkontrast men förbättrad högdagerkontrast.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Om det är stinget i högdagrarna på kopian du saknar med Tri-X kan det bero på att du kopierar bilder där högdagrarna dominerar på ett papper av klorbromsilvertyp, då kan de ibland upplevas som platta och kontrastlösa. Byt då till ett papper som har bättre högdagerseparation typ Varycon eller Multigrade IV. Varycon kan dock var lite mera skuggseparerande vid mjuk filtrering.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Graal skrev:
Rodinal ger inte finare korn utan snarare tvärtom. De sk snabbframkallarna ger skarpare korn som upplevs grövre visuellt. Dessutom ger de en filmkurva av lång tå typ vilket innebär församrad lågdagerkontrast men förbättrad högdagerkontrast.
Jag menade att Rodinal 1+25 påstås ge finare korn än 1+50.
 

mange78

Aktiv medlem
Graal skrev:
Om du kör 9 min i Polymax med rekommenderad spädning 1+4 så är det mer än tillräckligt. Jag kör 4-5 min i färskt Polymax med Tri-X och det räcker. Polymax är förresten samma fix som Unifix fast i mindre förpackningar (detta enligt Photax).

De tider tillverkarna skriver ut är testade när fixet är på gränsen till förbrukat och precis är på väg att bli verkningslöst. 9 min är alldeles för lång tid för Tri-X. Möjligen för T-kornsfilmer kan tider upp mot 10 min vara att rekommendera med vanligt fix men för dessa filmer finns specialfixet T-max fix. Var också noga med att agitera enligt rek vid fixeringen. Jag agiterar första 30 sek samt därefter 5 sek per ½-minut.
Jag testade dock med en provbit i Polymax fix som hade använts till 7 filmer och det tog 4 min innan den var klar. Då var dock mycket av den lila tonen kvar i filmbasen. (Det tror jag i och för sig har mer med sköljtiden att göra.)

Men vad kan hända då om man fixerar för länge? Har nämligen upptäckt ett skumt fenomen på filmen jag körde igår. Det är som små partiklar som ha lagt sig som en hinna på filmen på några ställen. Ser ut att sitta fast i filmbasen på den "blanka" sidan. Det är alltså inte damm, dom är otroligt små. Vad kan det vara?
 

Graal

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Jag testade dock med en provbit i Polymax fix som hade använts till 7 filmer och det tog 4 min innan den var klar. Då var dock mycket av den lila tonen kvar i filmbasen. (Det tror jag i och för sig har mer med sköljtiden att göra.)

Men vad kan hända då om man fixerar för länge? Har nämligen upptäckt ett skumt fenomen på filmen jag körde igår. Det är som små partiklar som ha lagt sig som en hinna på filmen på några ställen. Ser ut att sitta fast i filmbasen på den "blanka" sidan. Det är alltså inte damm, dom är otroligt små. Vad kan det vara?
Frågan är då hur många dl fix det var fråga om? 1 l Polymax brukslösning ska räcka till 32 filmer men jag tvivlar på det. Det skulle ju innebära att 3dl räcker till ca 10 filmer men personligen sparar jag sällan brukslösning. Fixeringsämnet bildar ju, till att börja med, tillsammans med det oexponerade silvret i filmen ämnen som är lätta att "fixera/skölja" bort men när dessa ämnen får för hög koncentration i fixet bildas även ämnen som är svårare och till slut omöjliga att få bort. Därför får man förlänga tiderna för varje tillfälle fixet används. Om klarningstiden var 4 min så bör du fixera 8 men när klarningstiden börjar komma upp kring 5 min är det nog säkrast att byta till färskt fix.

Vad gäller partiklarna på din film så tror jag inte det har med fixet att göra. För lång fixeringstid tror jag inte ger sådana effekter. Hur ser partiklarna ut? Är de som upphöjningar på filmen eller är det enbart fläckar? Ljusa eller mörka?
 

mange78

Aktiv medlem
Graal skrev:
Vad gäller partiklarna på din film så tror jag inte det har med fixet att göra. För lång fixeringstid tror jag inte ger sådana effekter. Hur ser partiklarna ut? Är de som upphöjningar på filmen eller är det enbart fläckar? Ljusa eller mörka?
Det är ljusa partiklar. Inte att betrakta som upphöjningar, utan mera som fläckar i filmbasen. Som ingrodda små små ljusa korn.
 
ANNONS