Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-x, D-76, problem med kontrasten.

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle Camp skrev:
??????????????????????????????

Du skall nog skriva till Kodak och berätta om dina erfarenheter :)

Erik har helt rätt. Vid 17 grader eller lägre minskar framkallningseffekten radikalt. 20 gr brukar vara normal rumstemperatur och då är det den bästa temperaturen eftersom man annars kan få ngt varierande temperatur under framkallningen. Vi hade exempelvis ngt låg temperatur i fotoklubbens mörkrum (när vi hade sådant) och då kunde man ganska snart märka att bilderna blev väldigt gråa och med dålig svärta trots tillräckligt lång framkallning. Jag brukade då hälla i en liten mängd varmvatten och då framkallades bilden åter normalt.
 
Beror ju på termometern vilken temperatur man egentligen framkallar vid.

Sådana där gamla med röd spritindikator kan variera ett par-tre grader (mer om de fått en smäll).

Dessutom kanske dosan är varmare än kemin efter att man svettats med att få på lock och grejor.

Därför måste man alltid testa själv, att bara gå efter en viss tid/temperatur är ingen exakt uppgift.

Jag använder Kodaks termometrar för färgprocesser och framkallar alltid vid 24° Celsius med T-maxframkallare för att få ut max ur filmen (vad gäller känslighet med mera).
 
Helt rätt! Är man nybörjare som frågeställaren uppgav kanske man inte har den dyraste proffstermometern. Själv har jag fått en specialkalibrerad analog laboratorietermometer från labbet på Lessebo pappersbruk som visar 10-dels grader med stor precision.
 
mipert skrev:
...Sådana där gamla med röd spritindikator kan variera ett par-tre grader (mer om de fått en smäll)...
Jag menar alltså att det kan skilja mellan olika termometrar.
När en säger att hon framkallar vid 21° och en annan säger att hon framkallar vid 18,5° kan de mycket väl egentligen framkalla vid exakt samma temperatur.
 
Hej

Du menar väl inte på fullt allvar att ni inte har bättre koll på er framkallning, så att feltoleransen kan bli 2,5 C.

Det var häftigt....

Calle
 
Calle Camp skrev:
Hej

Du menar väl inte på fullt allvar att ni inte har bättre koll på er framkallning, så att feltoleransen kan bli 2,5 C.

Det var häftigt....

Calle

Annars skulle vi inte hålla oss till 20 och 24 gr. Då gör det ju inte så mycket om det egentligen är 2½ gr kallare, det framkallar ändå.
 
Nils, Mipert, Erik,

nog för att temperaturen är viktig, men Calle kom med ett konkret förslag, som ni skjuter ned med att Magnus och/eller Calles termometrar skulle vara dåliga. Det är ju rätt så off topic.

Kom istället med förslag på hur Magnus kan få "bättre" kontrast med D76 och Tri-X. Hur gör ni när ni kör den kombon?
 
timeUnit skrev:
Nils, Mipert, Erik,

nog för att temperaturen är viktig, men Calle kom med ett konkret förslag, som ni skjuter ned med att Magnus och/eller Calles termometrar skulle vara dåliga. Det är ju rätt så off topic.

Kom istället med förslag på hur Magnus kan få "bättre" kontrast med D76 och Tri-X. Hur gör ni när ni kör den kombon?

Om du inte läst vad jag skrivit tidigare så upprepar jag:

Mitt första förslag:

"Den kontrast man får i negativen är även beroende på motivets kontrast. Är den låg bör framkallningstiden förlängas mot den normalrekommenderade. Är motivkontrasten hög, som vid solsken och hårda skuggor, bör framkallningstiden mot det normala förkortas."

Mitt andra förslag:

"Om det är stinget i högdagrarna på kopian du saknar med Tri-X kan det bero på att du kopierar bilder där högdagrarna dominerar på ett papper av klorbromsilvertyp, då kan de ibland upplevas som platta och kontrastlösa. Byt då till ett papper som har bättre högdagerseparation typ Varycon eller Multigrade IV. Varycon kan dock var lite mera skuggseparerande vid mjuk filtrering."

Vad gäller framkallning vid 18 gr så betyder det givetvis större risk för att framkallningsämnet inte verkar så bra om man kommer bara någon grad lägre och då är det ju väldigt viktigt att ha en termometer som visar exakt rätt, annars kan negativen lätt bli ännu mer kontrastlösa (vilket ju var problemet) eller har jag föstått saken fel?
 
Om Magnus vill få bättre (i detta fall mer) kontrast är det lämpligt att framkalla längre och eventuellt kanske titta på exponeringen. En underexponering kan skänka kontrasten runt 1/2 hårdgetsgrad.


Och att ange en viss tid kan vara lurigt om till exempel temperaturen avviker. Jag skulle kunna säga att jag alltid framkallar 10 minuter men det betyder inte att man får samma resultat som jag.

Exponering, vattenkvalitet, agitering, temperatur och en del saker till påverkar resultatet.
 
Nils,

Jo, det är bra förslag. Jag såg dem.

Men jag tror du förstår vad jag menar, ändå. Det blev lite "bashing" där som jag tyckte vad onödig. Menmen, skit samma.

Vad kör (eller körde) du för tider med D76 och Tri-X?
 
Ytterligare en sak att titta på kan vara mörkrumsljuset.

Bortsett från rena ljusläckor kan det vara värt att fundera på om lampan är av fel sort eller för stark.

Gör en bild i totalt mörker och med lampa som vanligt och se om det blir någon skillnad.
 
I D76 1+1 framkallar jag normalkontrastmotiv 8 min 40 sek (20 gr och agit första 30 sek samt 5 sek/½ min). Lågkontrastmotiv 11 min 30 sek och högkontrastmotiv 7 min 15 sek. Dessa tider är uträknade för mitt Contax RTS kamerahus och Zeiss T*-optik. Nu håller jag på att testa in mig på X-tol 1+1 men har bara hunnit testa med mitt Bessa R2-hus samt mina Holgor och några andra enkla mellanformatare, vilka jag använder mera nu, och 8-8½ min vid 20 gr verkar stämma något så när som normalframkallningstid för mitt sätt att framkalla. En sak jag märkt är att mina Voigtländer Color-Skopar 21mm samt Heliar 15mm ger kontrastrikare negativ än min Nokton 35mm/1,2 och min Jupiter-8 50mm så när jag mest har använt de objektiven brukar jag förkorta framkallningstiden något.
 
Senast ändrad:
nu kanske det här blir lite offtopic, men apropå tri-x, d-76 och fix.. i skolan får vi lära oss att vi ska fixera (i ilford hypam) tills filmen är grå och inte längre lila. med tri-x tar det hur lång tid som helst, inte ens efter 15 minuter är den icke-lila. andra filmer blir rätt snabbt grå. tri-x tappar också en del lila färg när man kör den i hca efter fixet, men inte helt. vad säger ni, hur ska man bära sig åt för att få grå tri-x?
 
Vill bara tillägga att jag nästan till 100 % använder kondensorhuvud i förstoringsapparaten. Använder man VC- eller färghuvud bör man lägga på 10-20 % i framkallningstid.
 
Graal skrev:
Helt rätt! Är man nybörjare som frågeställaren uppgav kanske man inte har den dyraste proffstermometern. Själv har jag fått en specialkalibrerad analog laboratorietermometer från labbet på Lessebo pappersbruk som visar 10-dels grader med stor precision.

Vet inte om det är mig du åsyftar, men min termometer är det inget fel på. Sen är det ju alltid svårt att känna när man lämnar ett nybörjarstadie, men jag har väl kört en 50-60 rullar själv i alla fall. Men jag har ingen erfarenhet av D-76 dock.

Har sett dina tips och tackar så mycket för dom. Vill dock förtydliga att jag inte kopierat i mörkrum med dessa negativ utan bara betraktat negativen och scannat dom.

Mvh Magnus
 
egaeci skrev:
nu kanske det här blir lite offtopic, men apropå tri-x, d-76 och fix.. i skolan får vi lära oss att vi ska fixera (i ilford hypam) tills filmen är grå och inte längre lila. med tri-x tar det hur lång tid som helst, inte ens efter 15 minuter är den icke-lila. andra filmer blir rätt snabbt grå. tri-x tappar också en del lila färg när man kör den i hca efter fixet, men inte helt. vad säger ni, hur ska man bära sig åt för att få grå tri-x?

Skölj ordentligt bara. Får aldrig lila ton i neggen när jag sköljer ordentligt.
 
mipert skrev:
Om Magnus vill få bättre (i detta fall mer) kontrast är det lämpligt att framkalla längre och eventuellt kanske titta på exponeringen. En underexponering kan skänka kontrasten runt 1/2 hårdgetsgrad.


Och att ange en viss tid kan vara lurigt om till exempel temperaturen avviker. Jag skulle kunna säga att jag alltid framkallar 10 minuter men det betyder inte att man får samma resultat som jag.

Exponering, vattenkvalitet, agitering, temperatur och en del saker till påverkar resultatet.

Exponeringen är det inget fel på. Flera bilder är snarare aningen överexponerade, men har ändå lite matt kontrast. Antar att jag få öka på tiden nästa gång.

Ni verkar också köra 1+1, är det att rekommendera? Jag körde stock nu.
 
ANNONS