Annons

En dag med eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft min 5D i snart 2 månader och är jättenöjd med den, hoppas att du kommer att känna likadant :)

Lycka till med allt fotande!

Hehe, ja det är nog en fin kamera. Fullsökare och allt ,, weeeee!!

Ngn som kan säga mig hur den upplevs parallellt med en EOS 1n? Stor skillnad?

Vilken optik är Cartbilderna fotade med?

Mvh Niclas,

Har bara använt en kompis eos 1 lite och kan inte uttala mig speciellt vetenskapligt. Tycker dock att 5D'n är mer lagom gedigen för mig (1:eek:rna är mer åt stridsvagnshållet) allt är ju en kompromiss mellan vikt/hållbarhet.

Alla bilder i albumet är tagna med eos 50/1.4f (och för det mesta under 2.0f - därav skärpedjupet :))

ywiz skrev:
Har bara använt en kompis eos 1 lite och kan inte uttala mig speciellt vetenskapligt. Tycker dock att 5D'n är mer lagom gedigen för mig (1:eek:rna är mer åt stridsvagnshållet) allt är ju en kompromiss mellan vikt/hållbarhet.

Alla bilder i albumet är tagna med eos 50/1.4f (och för det mesta under 2.0f - därav skärpedjupet :))

OKey. Tack.

Så ngn speciell uppfattningen mellan sökaren i EOS 1 och 5D har du inte?
Ngn som har det då?

Jag är nog lite krass vad gäller känslan i handen.. + att det inte är ngn direkt actionkamera med dagens mått mätt. ALLT annat hade vairt så perfekt för mig;)!

Tur att jag inte har råd att bestämma mig Nu:) HiHi!

Ingen fara - tar det som en komplimang ;-)
Tiderna ligger mellan 1/30 och 1/60 - bländare 1.6 - 2.8. Exif infon ligger med i bilderna så det är bara att tanka hem och kolla.

ywiz skrev:
Ingen fara - tar det som en komplimang ;-)
Tiderna ligger mellan 1/30 och 1/60 - bländare 1.6 - 2.8. Exif infon ligger med i bilderna så det är bara att tanka hem och kolla.

Nja, mycket till info hittade inte jag i den Exif datan. Måste försvunnit när du skalade ner och sparade om bilderna. Eller gör jag nåt fel?

Ja det varkar vara så tyvärr - har "bara" psp här på jobbet och jag har inte så bra koll på det...

Nej jag angående sökaren kan jag tyvärr inte svara - det var ett tag sen jag körde en 1:a och för att kunna säga något måste man nästan göra en direkt jämörelse. Tänkte dock göra detta med min analoga 5:a.

Har nu laddat upp bilderna på nytt - denna gång med exif infon sparad - dock så vet jag inte hur jag ska göra för att fägerna optimala här på fotosidan... Sparar med profilen och det ser grymt ut i DPP och PSP men här på fotosidan ser det för rent ut sagt skit ut - ingen färgmättnad etc. Har en kalibrerad skärm...

Har nu fixat färgprofilen på bilderna (ändrat till sRGB) så nu ska de se mycket bättre ut i era webbläsare.

Niclasfoto skrev:
Hehe, ja det är nog en fin kamera. Fullsökare och allt ,, weeeee!!

Ngn som kan säga mig hur den upplevs parallellt med en EOS 1n? Stor skillnad?

Vilken optik är Cartbilderna fotade med?

Mvh Niclas,

1N är bra mycket logiskare. Men den går på film. Jag vill stoppa in 5:ans digitala i 1N, men det är lite för svårt. Kör endast digitalt, men kan inte riktigt sälja 1n:eek:rna.

1n gör oftast som man vill när man gör något man inte riktigt vet hur den fungerar. 5d tittar man på displayen där bak och tar om bilden.

100%-sökare saknar jag mest. Och jag blir knäpp på nedbländningsknappen om jag vill kunna ställa in skärpan med den intryckt (avdelningen avancerad gymnastik). Idiot känns det som jag blir på den vansinniga iden att lägga slutaren på hjulet där uppe och bländaren på bakre hjulet. Jag har en tendens att skifta mellan Av och manuell och då blir det ofta fel. 1N kändes som man kunde behandla lagom ovarsamt, så är det inte med 5d. 5d ligger mellan eos 30 och 1N som hus räknat, bra mycket närmare 30 dock.

Det som verkligen är bra med 5d är "filmen".

Håller med om nedbländningsknappen - den kan man flytta till exponeringlåsknappen - tummen (eller ögonstyrd :)) på min analoga 5:a.

Bländar/slutaren förstår jag inte riktigt vad du menar med? Hur skiljer sig den från 1:an?

Senast ändrad:
ywiz skrev:
Bländar/slutaren förstår jag inte riktigt vad du menar med? Hur skiljer sig den från 1:an?
Det finns en specialfunktion på 1:an som flyttar slutaren till bakre hjulet och bländaren till "pekfingerhjulet". Då har man bländaren på samma knapp vid Av och manuell.

ANNONS