Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Jag har haft en Canon EOS 300D som jag fotat med, men som nu är såld till förmån för en ny DSLR.
Jag har varit inne på fullformataren 5D och även sneglat på Nikons kameraflora.
Jag kommer att köpa mig den nya Canon EOS 30D, då den är ett rejält uppsving jämfört med 300D för min del och i en relativt behaglig prisklass.
Det får bli en 30D med batterigrepp, 17-55 2.8, Speedlite 580EX. Prislappen lär väl hamna på knappa 30.000:-
Bara för 5D´s hus hade jag fått hosta upp 25.000:-

Så för mig kom denna 30D som en glad nyhet, kanske inte överasskning, men ändå.

Kul med lite positiva tongångar Tim.. men varför en 580EX, kolla och jämför med 430EX, skiljer en del i pris, men känner du att du kommer att utnyttja de extra funktionerna som 580EX har såå..

Min gissning är att ett sådant paket som du nämner (med 430EX) hamnar runt 27000:-

Det verkar som om det antingen läggs till eller dras ifrån en nolla i de nya kameramodellernas namn. Från 300 med 350 som ett extraspår fram till 30... blir nästa modell bara 3 då?

:: Susanne ::

Hej.

Jag hade den blixten, men saknade en del "räckvidd" och manuella inställningar på själva blixten.

Jag tror du kommer att bli positivt överraskad, Tim. Jag gick själv från 300D till 20D och det var ett riktigt lyft tycker jag. Och eftersom 30D har ännu fler nyttiga funktioner och ännu bättre brusegenskaper (där 20D är riktigt bra), bättre grepp o.s.v är det bara att gratulera till ett framtida bra köp.

Ska också bli intressant att se vad 17-55 går för, det verkar ju lovande. Kanske det lanseras som ett kit med 30D=bättre pris, man kan ju hoppas.

Ooohhhhh 30,ja visste det!
30d heter den för dom har kopierat deras bästsäljare eos d30,den har jag!
Någon som vill köpa den billigt :)

Går 430 blixten att vrida åt alla håll?

30D var närmast exakt den kamera jag gissade att den skulle bli för en vecka sedan, typ. Även 17-55:an hade jag en gissning ute på... Vidare gissade jag på att nämnda 30D skulle bli billigare än 20 varit och därmed konkurenskraftig på det sättet.

Om man funderar vidare är det väl rätt troligt att det kommer ett väldigt bra paketpris på 17-55+30D. Det lär väl närmast bli ett oemotståndligt erbjudande för många spekulanter (och även ge en den 20D-ägare huvudbry och uppgraderingsfeber, trots allt...).

För oss* mindre teknik freakade kanske den ny 30D kan ge beg-marknaden för 20D en skjuts nedåt.

*fotnot: (eeh, vem lurar jag med "oss", var jag inte tvungen att köpa 10 vindsurfing brädor och några par skidor varje år för mina sparpengar skulle jag säkert ha en 1Ds - vare sig jag behövde den eller ej)

EF-S?

Hmm.. Kom minst sagt som en överaskning nu när det snackats om 35D.
Visste inget förens nu. Blev väldigt skraj då jag köpte min 20D för 2 månader sen, men det visade sig inte vara nån större skillnad på kamerorna alls. Inte ens fler megapixlar hade dom tryckt in, alltså inget givet köp om man redan har en 20D, men helt klart en skön övergång för din del, Tim.

Tycker dock att deras nya objektiv 17-55 är intressant, det verkar dock vara en roterbar lins på den?

Sen så är ju frågan om vad Canon menar med EF-S? Ska detta så småningom ta över EF fattningen, eller är detta något som bara passar för dagens, och kanske den närmaste framtidens digitala kameror?
Det känns ju dumt om man byter hus om några år och EF-S objektiven inte passar på dessa.
Vad tror ni?

Ola_H skrev:
30D var närmast exakt den kamera jag gissade att den skulle bli för en vecka sedan, typ. Även 17-55:an hade jag en gissning ute på... Vidare gissade jag på att nämnda 30D skulle bli billigare än 20 varit och därmed konkurenskraftig på det sättet.

Eftersom jag satt på facit undrade jag om du var ovanligt klarsynt, eller om du hade dina källor.

Jag tror att Canon jobbar parallellt med flera kommande modeller. Med Eos 30D köper man sig tid för att göra mer nytt på nästa.

Re: EF-S?

Mattias Holter skrev:
Sen så är ju frågan om vad Canon menar med EF-S? Ska detta så småningom ta över EF fattningen, eller är detta något som bara passar för dagens, och kanske den närmaste framtidens digitala kameror?

Canon kommer att köra med två sensorstorlekar. För att maximalt uttnyttja den mindre storleken krävs specialgjorda objektiv, EF-S.

Canon har klargjort att småbildsformatet är för proffs och entusiaster. APS-formatet är för amatörer och entusiaster.

Problemet är som entusiast. Då kanske man vill snåla och köpa en 30D men ändå ha ljusstark vidvinklig L-optik som 24/1,4 eller för inredning TS-E 24/3,5

D30 eller 30D, är det egentligen någon skillnad? Kanske inte förr när dyslexin fick härja fritt, men nu finns faktiskt båda modellerna.

froderberg skrev:

Jag tror att Canon jobbar parallellt med flera kommande modeller. Med Eos 30D köper man sig tid för att göra mer nytt på nästa.

Tack för de orden Magnus, jag funderar precis i de banorna. Och det är de tankarna som får mig att avvakta med byte i dagsläget, något som känns logiskt om man redan har en så pass kompetent kamera som 20D.

froderberg skrev:
Eftersom jag satt på facit undrade jag om du var ovanligt klarsynt, eller om du hade dina källor.

Inga källor, bara gissningar baserade på mina egna hobbyanalyser av markanden. Dock gissade jag ju också att det skulle komma en 3500D och och 3D alt 6/9/15D - och där missade jag ju denna gång. 3500D kan man kanske tro skulle vara lätt att utveckla, men troligen är det grymt mycket arbete med att konstruera den så att den bli ännu billigare att producera än 350. I Canons white paper för 30D nämns för övrigt lite om "bygget", bl.a. saker som att "scrwes and washers have declined slightly, från 167 to 163". Det är säkert även på sådan detaljnivå man kan strömlinjeforma produktionen (inte bara på senorsidan och dylikt).

Min andra falska prediktion var en gissning baserad på samma sensor som 20D fast i 1.3-storlek. Dock, när man funderar på det verkar det som en sådan skulle landa på runt 12,4 MP och då inser jag att det både blir lite svårt att positionera kameran och att få upp farten på den.
Men, det är kanske det de jobbar vidare på... Inom DigicII ramar borde man väl iochförsig kunna skrämma upp den i dryga 5bps med datahanteringssytem från 1-serien, men då blir det ju helt klart en dyrare modell vi snackar om (3D) som också lika gärna kunde vara baserad på FF och 5D sensorn. Oavsett vilket blir det svårpositionerat, som sagt. En möjlig utveckling är en dylik 3D i knappa 30kkr-klassen, 5D sjunker lite (som €300 cashback indikerar) och så småningom kommer en överdängare till 1:a.... OK nog spekulerande på ett tag nu.

Ola_H skrev:
Dock gissade jag ju också att det skulle komma en 3500D

Billigare modell än 350D är lite självmord. Man skulle sätta igeång en nådåtgående priskarusell. Dessutom skulle kameran vara obetydligt billigare att tillverka än 350D.

Men om konkurrenterna fortsätter pressa priserna måste Canon haka på. Men det kan de ju även göra med den modell de har...

Men, det är kanske det de jobbar vidare på... Inom DigicII ramar borde man väl iochförsig kunna skrämma upp den i dryga 5bps med datahanteringssytem från 1-serien, men då blir det ju helt klart en dyrare modell vi snackar om (3D) som också lika gärna kunde vara baserad på FF och 5D sensorn.

1D har dubbla Digic-II vilket kostar och stjäler utrymme.

Räkna med en Digic III när mark III lanseras för att klara den ökade datamängden.

Oavsett vilket blir det svårpositionerat, som sagt. En möjlig utveckling är en dylik 3D i knappa 30kkr-klassen, 5D sjunker lite (som €300 cashback indikerar) och så småningom kommer en överdängare till 1:a....

Antagligen kommer ersättare till 350D tillsammans med nya 1D.modeller i samband med Photokina.

Cachback-snacket på 5D är väl bara en sammanräkning av värdet på häftets alla erbjudanden?

Re: Nyhetens behag

Jimmy1 skrev:
Vänta ett par år,då får du den för 10 000:-!

Jag tror inte det dröjer så länge. Senast till hösten tror jag priset ligger kring tio papp, antingen med CashBack eller sänkt pris. Kostar 12 885 kr idag på CyberPhoto.

North skrev:
Ooohhhhh 30,ja visste det!
30d heter den för dom har kopierat deras bästsäljare eos d30,den har jag!
Någon som vill köpa den billigt :)

Går 430 blixten att vrida åt alla håll?

Ja det är öppnar ju en världens möjlighet för alla D30-ägare att sälja sina kameror för över tiotusen kronor på privata annonsmarknaden. Namnet är ju så förvillande lika. :)

Tim Huhtala (Tim_H) skrev
Jag hoppas ditt inlägg var menat som ett skämt, då det inte tillförde diskussionen något över huvud taget.

Ok,fick inledningsvis för mig att du ville spara på utgifterna!

ANNONS
Götaplatsens Foto