Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörlig reklam på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

rudhan

Aktiv medlem
Måste först säga att Fotosidan är en riktigt bra sajt, tack! Men tyvärr sjönk mitt betyg idag ett snäpp i och med att reklamen för Crimson dök upp, den stör hemskt! Visst, den funkar, jag läste den. Men tyvärr på bekostnad av de forum jag då läste, jag tappar ideligen bort mig. Fotosidan har rörlig reklam sedan tidigare, men den här stör mer.

Jag hoppas Fotosidan får bra betalt för reklamen, jag hoppas också Fotosidan tycker det är värt att deras medlemmar tycker sidan blev sämre, i alla fall tycker jag det.

Snälla Fotosidan, fundera en gång till hur mycket reklam ska få störa era medlemmar, många av oss har betalat för att vara med.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Måste erkänna att inte jag heller är särskilt förtjust i Flash-baserad reklam, men jag överlever.
Däremot skulle det vara kul att veta om det är ett önskemål från Crimsons sida att reklamen INTE ska vara länkad till deras hemsida. Känns ju minst sagt lite ovanligt... ;-)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Länkning missade jag, och det skall naturligtvis funka.

Fotosidan har bara annonser som är relevanta för innehållet på sajten och de som annonserar vill självklart synas så bra som möjligt när de betalat pengar för annonsering.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har inte drabbats av detta tidigare på FOTOSIDAN.SE.
Om detta fortsätter med popuppreklam mitt på min bildskärm så är även FOTOSIDAN.SE en död sida för mig. Det får gärna finna reklam på FOTOSIDAN.SE, men JAG skall bestämma om jag vill se den eller inte.
KRÄVER ETT SVAR AV ANSVARIGA då jag precis har betalt bronsmedlemsskap för kommande år.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Någon popupreklam har inte jag sett. Menar du att du får upp det, eller är det rutan som talar om att du inte har Flash installerat du tänker på?

(Både David och Christer är bortresta just nu, så om du inte får omedelbar respons från dem betyder det inte att de ignorerar dig.)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Varenda gång som jag går in på FOTOSIDAN.SE så får jag upp en s k "säkerhetsvarning" från Macromedia mitt på bildskärmen där dom vill att jag skall installera FLASH PLAYER 8. Jag stänger den, men när jag sedan byter sida så är den där igen. Det är fasansfullt irreterande. Trodde ev att jag hade någon skit i min dator, men den dyker bara upp när jag är inne på FOTOSIDAN.

Snälla, säg att ni är oskyldiga till detta.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Vissa annonser på Fotosidan kräver att du har flash installerat, det är därför du får "varningen".

Att använda flash för annonser är knappast något "unikt" för Fotosidans annonsörer.

-Thomas
 

ulltand

Aktiv medlem
Dykhjelm skrev:
...Snälla, säg att ni är oskyldiga till detta...
Jorå, detsamma för mig. Problemet finns för oss som inte har, eller vill ha Flash installerat. Och jag håller med dig - skittrist när man har betalt ett medlemsskap, då borde man faktiskt slippa trista poppisar som berättar vad man ska ha för program på sin dator.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Om man inte vill se reklamen så är det bara att installera något plug-in, iaf om man använder Firefox (fast vem använder egentligen internet explorer nuförtiden?). Själv använder jag Adblock..
 

ulltand

Aktiv medlem
talthoff skrev:
...Att använda flash för annonser är knappast något "unikt" för Fotosidans annonsörer...
Möjligt, men att man inte stoppat in en alternativreklam för oss som inte har Flash har jag nog aldrig varit med om.
Vet (fattar) era annonsörer det?

Och - som betalande medlem tycker jag att det är skittrist att få veta vilka program ni vill att jag ska använda - Varenda gång jag går till en ny sida...
Inte speciellt kul eller schyst mot oss användare.
 

ulltand

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
...Om man inte vill se reklamen...
Problemet är inte reklamen, utan varningsrutan som dyker upp så fort man går in på en sida med Flash.

"Installera tjosan hejsan". Har man en gång sagt nej så borde det vara klart, men nopp... Varenda sida på FS har ju denna flash...
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Jag har ingen synpunkter, uppfattning eller kommentar på hur Fotosidan hanterar annonser.
Jag har inte den kopplingen till Fotosidan, jag jobbar med tekniken hos Fotosidans leverantör, jag svarade mest eftersom jag vet att både David och Christer är på resande fot.

Du har rätt i att det inte är ovanligt att dom som har flash annonser även har en jpeg/gif alternativ för dom som inte har flash.



-Thomas
 

ulltand

Aktiv medlem
talthoff skrev:
...Du har rätt i att det inte är ovanligt att dom som har flash annonser även har en jpeg/gif alternativ för dom som inte har flash...
Hur fungerar det då?
Slipper man den trista varningen om att man inte har Flash?
Och annonsören kan visa sin reklam ändå?

Jag har inget emot reklam, förstår att det måste till för att få ekonomi i en sida typ denna, men att få upp en ruta där jag om igen uppmanas at installera ett program som faktiskt inte ens går att installera hos mig är trist.
Hellre då en jgp med reklamen.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Som Thomas säger är flashannonser inget unikt för FS, men däremot tycker jag att man kan ifrågasätta hur lämpligt det är. Vad händer nästa gång en annonsör vill ha en rörlig flashblaffa? Risken som jag ser det är att man öppnar dörrarna för ett reklaminferno som sliter både på ögonen och tålamodet.

Sedan kan jag inte heller låta bli att tycka att Crimsons annons är ganska meningslös och ful. Kan inte Flash utnyttjas på ett bättre sätt för att framföra ett budskap kan man lika gärna hålla sig till en statisk bild.
 

j.asplund

Aktiv medlem
Jag tycker nog också reklammakarna biter sig lite i svansen när de gör störande flash-reklam. På mig har det iaf den effekten att jag bara blir irriterar och därmed bojkottar länken.

johan
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag tycker att det är dåligt att inte kunna göra en hemsida som klarar sig utan en massa extra program. Det är inte hur "fräck" en hemsida är som imponerar. Det är vilken information som man får av hemsidan och hur lätt den är att hitta.
Jag har dessutom blivit varnad av dataexperter att, om jag vill ha en dator utan problem så skall jag inte ladda ner en massa onödiga/skitprogram i den. Dit räknar jag Flash Player 8. Jag behöver det inte och dom hemsidor som försöker att få mig att ladda ner det lämnar jag direkt.
Följdaktligen så vill jag inte heller ladda ner program som förhindrar popup.

Blir jag inte av med detta så lämnar jag fotosidan.
 

mysoxe

Ny medlem
Svar från annonsör

Tråkigt att vår annons väckt irritation.

Naturligtvis skall ingen tvingas installera flash - vi har levererat en gif-bild som alternativ vilket löser problemet - förseningen med att publicera denna beror på att de webbansvariga för fotosidan är på utlandsresa.

Hoppas ni har överseende.
 

ulltand

Aktiv medlem
Re: Svar från annonsör

mysoxe skrev:
...beror på att de webbansvariga för fotosidan är på utlandsresa.

Hoppas ni har överseende...
Övereende?! Klart jag förstår :-(
En del är på Maldiverna o glider medans vi andra tvingas se massor flash :-(

Äh, skojade. Trevligt att FS och annonsör(er) reagerar när vi medlemmar har ngt att säga.
 

martinh

Aktiv medlem
Dykhjelm skrev:
Jag har dessutom blivit varnad av dataexperter att, om jag vill ha en dator utan problem så skall jag inte ladda ner en massa onödiga/skitprogram i den. Dit räknar jag Flash Player 8.
Att inte ladda ner massor av program är ett bra råd trots att det kom från en dataexpert :) Dock får man ta det men en nypa salt. En dator behöver lite omtanke och kärlek annars blir den tjurig.

Ett bra exempel på detta är att ha ett bra anti-virusprogam med lagom mycket skydd, Norton och McAfee är bra exempel på program som har för mycket skydd och gör mer skada än nytta.

En annan bra sak att göra är att byta Internet Explorer mot en bättre browser som t.ex Opera eller FireFox samt lägga lite tid på att pilla i inställningarna. Detta är som att köpa blommor till tjejen, man kanske inte förstår varför men allt går mycket smidigare efter.

Ang. Flash så är detta ett program som man helt klar bör ha instalerat på sin dator. Slöar det ner datorn beror det på att den är för gammal, 400 mHz med 128 mb minne räcker inte längre.
 

Kjanr

Aktiv medlem
martinh skrev:
Ett bra exempel på detta är att ha ett bra anti-virusprogam med lagom mycket skydd, Norton och McAfee är bra exempel på program som har för mycket skydd och gör mer skada än nytta.
Nu förstår jag inte...för mycket skydd ?
Förklara gärna detta !
 
ANNONS