Annons

Var sitter den här fläcken?

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Om man kollar noga så ser man en liten mörk prick, till höger ser man den i 100% crop, den syns på alla bilder som är tagna mot himlen.

Var exakt i kameran sitter den här fläcken?
Den ''verkar'' inte synas direkt i sökaren som dom tre svarta strecken jag har i sökaren som dock inte syns på bilderna.

Kameran är en Canon EOS 350D med Canon 28-105mm objektiv.

Bilagor

• flemingsberg_mot_norrtalje2.jpg
    flemingsberg_mot_norrtalje2.jpg
    57.1 KB · Visningar: 389
homeless clubkid skrev:
det är damm på sensorn.
finns oändliga trådar om det, sök!
:)

Ja, damm visste jag att det var men det hade nödvändigtvis inte behövt vara på sensorn.
Jag är nybörjare när det gäller systemkameror så..

Helt klart en damtuss på sensorn, blända ner max så kommer du se den tydligare, samt troligen ett par till :)

Damm ... med största sannolikhet. Märks tydligt mot blå himmel och andra enfärgade bakgrunder, annars märks det knappt. Titta lite extra på de bilder du tar med enfärgade bakgrunder om dammet framträder. Ser du fläcken kan du lätt åtgärda det i något bildredigeringsprogram.

Har du bara den lilla fläck du visade i exemplet är det inget panikläge. Du kommer säkert att hitta fler fläckar framöver när du bytt objektiv några gånger och då kan du börja fundera på eventuell rengöring. Vet man om att det figurerar lite damm så räcker det med att vara lite extra vaksam på just de partierna av bilden och kanske fixa det i datorn.

Jag brukar lämna in min kamera för rengöring ungefär en gång per år och affären tar ett par hundringar för jobbet och det går på en dag. Jag vet att dammet kommer men oroar mig faktiskt mindre och mindre för det. Det känns så tråkigt att behöva fundera på damm varje gång man byter objektiv, även om man inte ska slarva vid bytena bara för det.

ANNONS
Götaplatsens Foto