Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera som visar bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Natureseb

Medlem
Jag har ett jätteproblem med systemkameror dslr.
Fotar enbart genom sökarfönster eftersom bildkvaliteten på displayer är värdelös
När jag titrar genom sökaren har jag en perfekt bild men när jag titrar på bilden är det någon hittepå bild kameran skapat efter inställning jag har

Vilken kamera visar bilden som den blir när jag trycker på avtryckaren???

Inte min Nikon D3500 den visar en superskarp fin bild i sökaren men mörk skit bild så klart om slutaren är för snabb

Problemet är ju att fåglar sitter inte still i naturen

Visar spegellösa kameror rätt bild genom sökaren som slutresultat blir eller klara ingen kamera detta enkla?

Är så trött på gamla systemkameror med spegel som för ett liv när jag tar bild och som aldrig visar rätt bild när jag trycker av

I dagens värld med AI mm borde någon kamera som inte enbart miljonärer ja köpa ha denna funktion, eller?

Man får ju aldrig testa en kamera innan köp och ska jag köpa en kamera för kanske 50000 då vill jag testa den först

Kamera världen är udda är det gäller köp av kameror då måste man chansa hela tiden

Ä r väldigt trött på det
Min Nikon D3500 med Tamron 18-400 är inte okej någonstans
Överföra bilder med bluetooth tar evig tid det vill jag inte ha wifi är ett krav

Min nästa kamera måste klara lågt ljus eftersom jag ofta fotar i skymning vilda djur

Men största problemet ä r att jag måste också ha ett objektiv som tar närbilder och långdistans zoom eftersom varken fåglar eller äkta vilda djur står still länge i naturen

Väldigt önskvärt är också att bilden jag ser genom sökaren ska se ut som bilden jag får när jag väl trycker på knappen för att ta bilden

Vet någon om någon sådan kamera finns?

Nikon själva påstår att Z7ii är det jag behöver men jag är trött på deras påstående då de ledde mig till D3500 för 2 år sedan

Någon med bra svar?
 

HåG

Aktiv medlem
Jag tror du kommer långt med din kamera med rätt inställning.
I sökaren ser du en mätare för ljus. Den har säkert ett fint namn som jag inte kan.
Men är mätaren centrerad så fotar du med rätt inställningar för ljus. Om mätaren är till vänster så är det för mörkt.
Så ta upp kameran och titta i sökaren när du fokuserar på någon ljuskälla och sedan på något mörkt så ser du snart vad jag menar. Minns jag rätt är mätaren placerad längst ned.
När du hittat mätaren kan du se om du behöver justera något.
 

HåG

Aktiv medlem
Förutom mätaren skulle jag fota helt manuellt.
Använd så stor bländare som möjligt (numeriskt låg siffra).
Ha inte snabbare slutare än nödvändigt. Stillastående djur kan du kanske ha 1/100 dels sekund eller mer. På snabba djur 1/1000dels sekund eller mindre.
Iso skulle jag ställa på 100 men också aktivera auto iso, då kan kameran själv anpassa iso värdet när ljuset ändrar sig.

Jag tror du skulle ha lättare att först inställningarna om du hade en spegellös kamera men med samma inställningar på en dslr och en spegelfri blir det samma bild (om sensor, objektiv är samma).
 

Natureseb

Medlem
Jag tror du kommer långt med din kamera med rätt inställning.
I sökaren ser du en mätare för ljus. Den har säkert ett fint namn som jag inte kan.
Men är mätaren centrerad så fotar du med rätt inställningar för ljus. Om mätaren är till vänster så är det för mörkt.
Så ta upp kameran och titta i sökaren när du fokuserar på någon ljuskälla och sedan på något mörkt så ser du snart vad jag menar. Minns jag rätt är mätaren placerad längst ned.
När du hittat mätaren kan du se om du behöver justera något.
Jo det stämmer i manuell i ställning mode
Men inte i aperture mode, shutter mode eller I inställd på utan blixt
Men fortfarande bli det inte okej
D3500 är en basic kamera säger jag funkar inte för mig tyvärr
Tack för ditt svar
 

Natureseb

Medlem
Förutom mätaren skulle jag fota helt manuellt.
Använd så stor bländare som möjligt (numeriskt låg siffra).
Ha inte snabbare slutare än nödvändigt. Stillastående djur kan du kanske ha 1/100 dels sekund eller mer. På snabba djur 1/1000dels sekund eller mindre.
Iso skulle jag ställa på 100 men också aktivera auto iso, då kan kameran själv anpassa iso värdet när ljuset ändrar sig.

Jag tror du skulle ha lättare att först inställningarna om du hade en spegellös kamera men med samma inställningar på en dslr och en spegelfri blir det samma bild (om sensor, objektiv är samma).
Kör alltid manuell inställningar
ISO ha jag som mest 400 men bli svårt i skymning
Tyvärr låser inte D3500 vid ISO 400 när jag väljer detta i manuell mode
Den gör som den vill ändå
Det kan bli 1600 eller helt annat iso värde märkligt nog
Har aldrig fått den stanna på iso 400 eller lägre

Tackar för svaret
 

HåG

Aktiv medlem
Jag har d3100 och d3500 som är lägre spelade än din d3500 samt en d7500.
Att gå upp över 1000 i iso är inget problem på någon av kamerorna det blir fortfarande bra bilder, d3100 är klart sämre än de övriga. Du borde kunna ta bra bilder upp till iso 5000 åtminstone med din kamera.
Att din kamera inte låser vid 400 är troligen för att du har aktiverat auto iso och kameran försöker rädda bilden pga för lite ljus.
För att släppa in mer ljus måste du ändra bländaren så den blir större (numeriskt lägre) eller låta slutaren vara öppen längre.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har ett jätteproblem med systemkameror dslr.
Fotar enbart genom sökarfönster eftersom bildkvaliteten på displayer är värdelös
När jag titrar genom sökaren har jag en perfekt bild men när jag titrar på bilden är det någon hittepå bild kameran skapat efter inställning jag har

Vilken kamera visar bilden som den blir när jag trycker på avtryckaren???

Inte min Nikon D3500 den visar en superskarp fin bild i sökaren men mörk skit bild så klart om slutaren är för snabb

Problemet är ju att fåglar sitter inte still i naturen

Visar spegellösa kameror rätt bild genom sökaren som slutresultat blir eller klara ingen kamera detta enkla?

Är så trött på gamla systemkameror med spegel som för ett liv när jag tar bild och som aldrig visar rätt bild när jag trycker av

I dagens värld med AI mm borde någon kamera som inte enbart miljonärer ja köpa ha denna funktion, eller?

Man får ju aldrig testa en kamera innan köp och ska jag köpa en kamera för kanske 50000 då vill jag testa den först

Kamera världen är udda är det gäller köp av kameror då måste man chansa hela tiden

Ä r väldigt trött på det
Min Nikon D3500 med Tamron 18-400 är inte okej någonstans
Överföra bilder med bluetooth tar evig tid det vill jag inte ha wifi är ett krav

Min nästa kamera måste klara lågt ljus eftersom jag ofta fotar i skymning vilda djur

Men största problemet ä r att jag måste också ha ett objektiv som tar närbilder och långdistans zoom eftersom varken fåglar eller äkta vilda djur står still länge i naturen

Väldigt önskvärt är också att bilden jag ser genom sökaren ska se ut som bilden jag får när jag väl trycker på knappen för att ta bilden

Vet någon om någon sådan kamera finns?

Nikon själva påstår att Z7ii är det jag behöver men jag är trött på deras påstående då de ledde mig till D3500 för 2 år sedan

Någon med bra svar?
Vill du kunna få en preview av bilden i sökaren är det en spegellös kamera du behöver (t.ex Z7) , och ställa in sökarbilden på rätt sätt. Du har en DSLR och den bild du ser i sökaren är inte för att bedöma exponering utan utsnitt.
 

Natureseb

Medlem
Jag har d3100 och d3500 som är lägre spelade än din d3500 samt en d7500.
Att gå upp över 1000 i iso är inget problem på någon av kamerorna det blir fortfarande bra bilder, d3100 är klart sämre än de övriga. Du borde kunna ta bra bilder upp till iso 5000 åtminstone med din kamera.
Att din kamera inte låser vid 400 är troligen för att du har aktiverat auto iso och kameran försöker rädda bilden pga för lite ljus.
För att släppa in mer ljus måste du ändra bländaren så den blir större (numeriskt lägre) eller låta slutaren vara öppen längre.
Har testat allt detta
Inget funkar
D3500 är historia för mig du kan få köpa den

Den har varit på service 4 gånger på grund av fabriksfel
Bluetooth funkar inte den förstörde basic reparatören i Estland dit Goekker som tydligen har hand om Nikon Sverige kameror
Och ta jag bilder med ISO 5000 ja då blir det bara grus

För natur bilder är detta helt fel kamera då P950 tar bättre bilder
Detta har jag själv testat och visat bilder på här i tidigare inlägg
Men jag litar inte på P950 i lågt ljus och snabbhet för den har någon mini sensor som jag inte litar på samma med P1000 tyvärr
Annars är P950 en kamera för dagsljus absolut

Mycket med det fina och "små" krav jag har
 

Natureseb

Medlem
Jag har d3100 och d3500 som är lägre spelade än din d3500 samt en d7500.
Att gå upp över 1000 i iso är inget problem på någon av kamerorna det blir fortfarande bra bilder, d3100 är klart sämre än de övriga. Du borde kunna ta bra bilder upp till iso 5000 åtminstone med din kamera.
Att din kamera inte låser vid 400 är troligen för att du har aktiverat auto iso och kameran försöker rädda bilden pga för lite ljus.
För att släppa in mer ljus måste du ändra bländaren så den blir större (numeriskt lägre) eller låta slutaren vara öppen längre.
Testat allt och med ISO 5000 då är det grus i hela bilden
Funkar icke med D3500 i nåot läge tyvärr
Den är historia för mig och vill någon ha den är den till salu
Observera att den varit på Nikon service gånger på grund av fabriksfel
Bluetooth funkar inte och vilken kamera överför med bluetooth idag 😡

D serien är borta är jag rädd för för min del.
Leksakskameor som är för dyra ser jag dem som.
Dock inte provat D850 så vet inget om den

Problem kvarstår med att bilder aldrig blir det man ser i sökaren även om man följer alla guider i displayen. Jag får alltid ligga på plus sidan för att det ska bli någorlunda
 

Natureseb

Medlem
Vill du kunna få en preview av bilden i sökaren är det en spegellös kamera du behöver (t.ex Z7) , och ställa in sökarbilden på rätt sätt. Du har en DSLR och den bild du ser i sökaren är inte för att bedöma exponering utan utsnitt.
Tack. Ja spegellös är klart nästa steg nör jag vinner på triss eller något
DSLR är lek kameror för mig
Få vänta till Z7ii går ner i pris, 42000 för bara kamerahus med mindre delar än en DSLR, som är betydligt billigare, det går inte ihop för mig

Tack för ditt svar
 

Marteric

Aktiv medlem
Tack. Ja spegellös är klart nästa steg nör jag vinner på triss eller något
DSLR är lek kameror för mig
Få vänta till Z7ii går ner i pris, 42000 för bara kamerahus med mindre delar än en DSLR, som är betydligt billigare, det går inte ihop för mig

Tack för ditt svar
Fotar inte med Nikon, men steget mellan D3500 och Z7ii måste vara gigantiskt. Finns Nikon utan spegel till betydligt mindre peng om du inte måste ha det absolut (eller näst intill) värsta…
 

Natureseb

Medlem
Fotar inte med Nikon, men steget mellan D3500 och Z7ii måste vara gigantiskt. Finns Nikon utan spegel till betydligt mindre peng om du inte måste ha det absolut (eller näst intill) värsta…
Efter ha haft D3100 i 10 år, ett problembarn med D3500 i 2,5 år, testat P950 som är betydligt bättre än D3500 i alla lägen utom dåligt ljus vilket jag behöver så får jag lita på turen med någon triss vinst

Vill inte hålla på gå steg för steg uppåt mot det jag behöver
Det är en hobby för mig men vill få bra bilder ändå
Förr eller senare inser väl även Nikon att Z7ii är gigantiskt överprissatt
Som sagt mindre prylar för ungefär 3x priset jag gav för min D3500 med tamron 18-400 och då får jag bara ett kamerahus utan möjlighet att testa modellen först.....
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Efter ha haft D3100 i 10 år, ett problembarn med D3500 i 2,5 år, testat P950 som är betydligt bättre än D3500 i alla lägen utom dåligt ljus vilket jag behöver så får jag lita på turen med någon triss vinst

Vill inte hålla på gå steg för steg uppåt mot det jag behöver
Det är en hobby för mig men vill få bra bilder ändå
Förr eller senare inser väl även Nikon att Z7ii är gigantiskt överprissatt
Som sagt mindre prylar för ungefär 3x priset jag gav för min D3500 med tamron 18-400 och då får jag bara ett kamerahus utan möjlighet att testa modellen först.....
Jag förstår om du är frustrerad för att du inte får de bilder du förväntar dig, och att du inte har råd med en professionell kamera -– men det innebär inte att en viss kamera är överprissatt. Det finns dessutom spegellösa kameror för en billigare peng.

Jag tror att du har större möjlighet att bli nöjd med en kamera och dina bilder om du lägger tid och kraft på att lära dig hur du bäst utnyttjar den du har till hands (t.ex lär dig att exponera utifrån den information som visas vid bilden i din sökare). En dyrare och mer avancerad kamera innebär inte automatiskt att du får bättre bilder.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tack. Ja spegellös är klart nästa steg nör jag vinner på triss eller något
DSLR är lek kameror för mig
Få vänta till Z7ii går ner i pris, 42000 för bara kamerahus med mindre delar än en DSLR, som är betydligt billigare, det går inte ihop för mig

Tack för ditt svar
jag rekommenderar att du går en bra grundkurs i fotografering så att du vet hur en dslr fungerar och hur du mäter ljuset. När jag fotograferar med min nikon d500 (dslr) som fungerar i princip som din kamera vet jag hur jag skall exponeriongeingskompensera eller ställa in kameran manuellt för att få rätt exponeringen och eftersom jag har tränat i många år så får jag i stort sett lika många rätt exponerade bilder som med mina spegellösa kameror (där man kan se i sökaren hur bilden kommer att att se ut). Kolla in lite gratis onlinekurser youtubesidor och träna så blir dina bilder precis lagom exponerade efter motivet du vill synas rätt som ögat ser det! Eller kanske ska du betala lite för att gå en grundkurs i foto i en studiecirkel eller på något annat ställe (folkhögskola, nätkurs eller studiecirkel). DSLR är för de som vet de rudimentära grunderna i fotograferingen, det är ingen raketforskning precis utan alla kan lära sig det. Betydligt lättare än att lära sig dansa eller sjunga, kan jag tillägga;)
 

Natureseb

Medlem
jag rekommenderar att du går en bra grundkurs i fotografering så att du vet hur en dslr fungerar och hur du mäter ljuset. När jag fotograferar med min nikon d500 (dslr) som fungerar i princip som din kamera vet jag hur jag skall exponeriongeingskompensera eller ställa in kameran manuellt för att få rätt exponeringen och eftersom jag har tränat i många år så får jag i stort sett lika många rätt exponerade bilder som med mina spegellösa kameror (där man kan se i sökaren hur bilden kommer att att se ut). Kolla in lite gratis onlinekurser youtubesidor och träna så blir dina bilder precis lagom exponerade efter motivet du vill synas rätt som ögat ser det! Eller kanske ska du betala lite för att gå en grundkurs i foto i en studiecirkel eller på något annat ställe (folkhögskola, nätkurs eller studiecirkel). DSLR är för de som vet de rudimentära grunderna i fotograferingen, det är ingen raketforskning precis utan alla kan lära sig det. Betydligt lättare än att lära sig dansa eller sjunga, kan jag tillägga;)
Har lite högre krav än dessa äldre DSLR kameror tyvärr.
Har fotat i 30 år och att chansa på inställningar för varje bild som tas är inte okej i dagens läge. Hur mycket kurs man än går så är det fortfarande en chansning när du trycker på avtryckaren. För du ser aldrig bilden du får innan du trycker på avtryckaren, oavsett inställningar.
Väldig nackdel med den gamla tekniken som fortfarande används tyvärr.
Det är så förlegat så det är något fruktansvärt.

Har kollat det mesta och det är därför jag frågar vilken kamera som har funktionerna jag är ute efter inte efter råd att lappa ihop äldre kameror.

När man som jag är i naturen på kvällar då har man möjlighet att fota älg, rådjur, fåglar, harar, rävar. Alla beter sig olika och det funkar inte ha ett fast objektiv = exempelvis 500mm. Dessa djur rör på sig snabbt. Okej om man siktar in sig på ett djur en kväll absolut, men inte om man ser allihop som jag gör samma kväll. Då kan man inte hålla på byta linser som på stenåldern.

Det jag sett och testat en P950 så har den enormt bra zoom, ger hyfsade bilder på väldigt långa avstånd, men inte i dåligt ljus, på exempelvis djur ovan nämnda. Detta för att sensorn går knappt att hitta i den kameran så liten är den. Hade denna P950 eller P1000 gjorts med samma sensor som en D3500 eller bättre, då hade det inte varit några problem. Men varför denna pyttesensor........jösses.

Nej tiderna går framåt och för hobby bruk och kunna göra hyfsade böcker så behöver man antingen en "full frame" kamera där det går förstora utan att tappa upplösning, eller en mindre sensor med ett superzoom objektiv som är kapabel att ta både närbilder och som P950 med enorm zoom. För mitt 18-400 objektiv är värdelös i jämförelse med P950 zoom. Om jag använder 400mm på 30 meters avstånd händer ju inget, använder jag P950 så kan jag zooma in hårstrån på en älg på det avståndet utan problem och få bättre bilder i dagsljus.

Summa:
D serien hos Nikon (borttaget D850 som jag inte testat) = leksaker
P serien (950 eller 1000) = okej i dagsljus men dåliga i sen skymning och mörker på grund av minisensorn
Z serien = tyst, snabb, har dock inte testat men det är här framtiden ligger när tillverkaren inser att man inte kan ta hutlöst betalt för mindre prylar i en kamera än i en DSLR kamera.......
 

FiCa1

Aktiv medlem
Som några redan har påpekat: Lär dig att exponera. Jag har haft Nikon D50 och D300 och ALDRIG haft några exponeringsproblem med dem, vare sig i M-, A- eller S-läge. Att D50 inte gav acceptabelt resultat på ISO över 800, är inte särskilt märkligt, inte heller att jag undvek att gå över ISO 2500 med D300. Har nu en Z6 och där kör jag ISO 6400 utan problem och kan gå upp till 12800 om det kniper. Ditt gnäll över Nikons DSLR-modeller är ett exempel på vad vi på verkstan brukade kalla "skit bakom spakarna". Det är väl bara att kolla på t.ex. alla fågelbilder här på FS som är tagna med olika Nikon DSLR-modeller. Hur har de fotograferna lyckats, kan man undra.
 

REPPER

Aktiv medlem
Om du är inte nöjd med Nikon, byt till Canon eller Sony. Det kan bli dyrt, mer nöjdare. Jag har själv Canon R, otroligt bra kamera. Men kommer byta upp till Canon R 5 mark II
 

sumpan

Aktiv medlem
Om du är inte nöjd med Nikon, byt till Canon eller Sony. Det kan bli dyrt, mer nöjdare. Jag har själv Canon R, otroligt bra kamera. Men kommer byta upp till Canon R 5 mark II
Tror inte byte av system hjälper.

TS vill fota med 1000mm zoom-objektiv (refererar till att P950 ger lagom utsnitt), klart det inte blir så bra med ett 18-400mm objektiv på en D3500 som man inte ens lärt sig använda.

Fota djur i rörelse i svagt ljus blir tyvärr lätt en materialsport som blir ganska dyr (100k+) om man vill ha bra kvalitet utan att anstränga sig.

Och några dramatiska skillnader i mörkerprestanda ska man inte förvänta när man går från en modern APS-C till fullframe eller från D- till Z-serien.
 
Senast ändrad:
ANNONS