Annons

Billigt 2.8 objektiv från Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.photographyreview.com/cat/lenses/35mm-zoom/sigma/PRD_83595_3128crx.aspx
lite åsikter...

obervera att det inte är 2.8 utan 2.8-4, vilket troligen betyder att du kan köra max 28-30mm på 2.8 och sen får du 4 på resten.

Hur kan dom skriva ut vilken bildvinkel objektiven ger utan att specifiera sensor/filmstorlek? :S

Objektivet är ett Aspherical DG-objektiv, dvs det funkar på 35mm med men har antireflex på bakre linsen. Det är dock inte EX, dvs det är ett B-objektiv.

Billigt trots allt

OK, tack för svar.

Efter att ha läst diverse synpunkter så verkar det vara ett prisvärt objektiv. I synnerhet som alternativ till det mindre roliga kitobjektivet som följde med.

Står inför valet: Ovannämnda Sigma på 2.8-4 eller ett fast Minolta 50mm/1.7 (finns att köpa i USA för 1000-lappen)

Vad hade ni kört på?

Köp båda två, så kommer du upptäcka att du får väldigt mycket bättre bilder med 50:an, men du kommer använda zoomen för att få mer vidvinkel:)

Om du bara vill köpa ett objektiv, så föreslår jag 50:an, så att du vänjer dig vid objektiv av hög kvalité.

Tycker du ska köpa 50mm 1.7, tror inte en sekund på att det där sigmat är bättre än KM 18-70 3.5-5.6

det priset gäller för "Konica-Minolta". Det är fler återförsäljare som rear ut tillbehör till det saliga märket.

50

Tack alla,

det lutar åt 50 då. Fast det blir väl runt 80mm på ett digitalt system vilket kan kännas lite mycket på en fast glugg...frågan är hur användbart det blir i praktiken?

Nåväl...det blir kul att äga ett så ljusstarkt objektiv. Och som sagt...det är mycket billigt i USA - 890 pix för ett helt nytt med dagens dollarkurs.

50/1.7:an är suvve men jag känner att du kommer att bli lite låst med enbart den...

Ja,ja. Det får ta lite tid att bygga objektivpark det är bara det att när jag på 70-talet köpte mitt första och enda objektiv till min nya SLR så var det också en 50: a, enda skillnaden är att den då var en normal, för dig så blir den ju ett kort tele...

Om du inte har bråttom så är den dock ett gott val!

//Larsa

Precis - det är lite så jag känner.

Men det är inte mycket pengar det handlar om, så jag kommer slå till.

Är lite dålig på det här med objektivens egenskaper, men är ett ljusstarkt objektiv endast bra i ljussvaga miljöer, eller återges detaljer och färger bättre även under normala förhållanden? Kort och gott...är det alltid att föredra?

Generellt sett så är ljusstarka objektiv bättre i alla förhållanden, det finns undantag.

Men jag kan inte tänka mig att det finns någon zoom som är skarpare på någon bländare än vad KM50/1.7 är vid samma inställning.

keckax skrev:
det priset gäller för "Konica-Minolta". Det är fler återförsäljare som rear ut tillbehör till det saliga märket.

Kan du nämna några? Jag tycker mest att de bara tar bort KM ur sortimentet nu när jag vill köpa upp mig på grejer...

gesoulis skrev:
Kan du nämna några? Jag tycker mest att de bara tar bort KM ur sortimentet nu när jag vill köpa upp mig på grejer...
Ja nån rea existerar inte, snarare så har begagnatpriserna stigit ngt...

//Larsa

Dustin är snabbt ute med nya prylar, nästan innan oficiell lansering.
Det har hittills aldrig hänt, och kommer knappast att hända, att en billig zoom är särskilt bra. På sin höjd OK.
Jag skulle köpa ett 50/1.7 istället eller spara till jag har råd med bra objektiv.
Jag har ALDRIG någonsin ångrat att jag köpt kvalitetsgrejor, även om de varit kostsamma.

Tack för alla svar, jag kommer att köpa den fasta 1.7:an. Eftersom det skall inhandlas i New York så blir det premiärfotografering på Manhattan - då får det (bokstavligen talat) bekänna färg! Hela stan vimlar av färger, kontraster och intressanta människor!

ANNONS
Götaplatsens Foto