Annons

format?!!

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
jag har suttit och kollat runt på forum inlägg och artiklar men inte fått klart det här i huvudet...
så om någon person som är haj på det här skulle kunna förklara så skulle det räta upp många saker i mitt huvud...
min fråga är vad alla format är egentligen?
det finns ju småbildsformat som även kallas fullformat när det gäller dslr kameror...
sedan finns det mellanformat i form av 6 * 6 centimeter och sedan finns det storformat? vad har det för storlek på filmen/ sensorn?
finns det större än fullformat på dslr kameror?
sedan har ju jag en 5d med formatet 23.5 x 15.7 mm... är det småformat?
sedan finns det ju små digitala kompaktkameror, vad har de för format? sedan finns ju de här långzoomarna när det gäller digitala kompaktkameror, har de större sensor? tycker att det är så himla jobbigt att de ska skriva massa namn, varför kan man inte skriva formatet i mm eller nåt?
sedan en till fråga, om man sätter ett 50mm objektiv på en fullformats digitalkamera, får man en större vinkel än på en vanlig dslr kamera som canon 350d, nikon d50 eller KM5d...
många frågor men alla här på forumet verkar veta så mycket om saker och ting :)

Småbild är 24x36 mm. Din 5D har mindre yta, snarast motsvarande filmformatet APS-C.

Filmformat finns det hur många som helst.

Mellanformat inskränker sig t ex inte till 6x6 (56x56 mm) utan det finns också bl a 6x4,5, 6x7, 6x8, 6x9, 6x12 och 6x17. De flesta använder dock samma film, 120 och 220.

Storformat är inget format utan mer ett samlingsnamn för sånt som är större än mellanformat. Det finns gigantiska storformatskameror som tar film på 16x20 tum och säkert ännu större.

Visst finns det digitala spegelreflexer som har större sensorer än "fullformat". T ex de digitala mellanformatarna, Hasselblad H2D mfl.

Digitalkompakterna har jättesmå sensorer, i klass med lillfingernaglar. På www.dpreview.com kan du se specifikationer för de flesta digitalare och där finns sensorstorleken med. Det finns också filmformat som är pyttesmå. Många minns nog nostalgiskt de sunkiga instamatickamerorna med 110-film för att inte tala om Kodak Disc.

Sensorstorleken påverkar ju vilken bildvinkel du kan utnyttja hos objektivet. Och precis som du skriver kan du utnyttja mer på t ex en Canon 5D än på en Minolta 5D. Femtian på Canonkameran ger ungefär samma bildvinkel som en trettiofemma på din.

Det gamla klassiska analoga småbildsformatet är ju 36*24 mm. Det är detta som avses med "fullsize" när man pratar om sensorer i DSLR.

DSLR har väl oftast antingen fullsize, eller ungefär halva storleken, därav brännviddsfärlängningen på faktor 1,5-1,6.

Mellanformat finns väl i ett antal olika storlekar,

Och små digitala kompaktkameror har även de sensorer i varierande storlekar, men alla är mycket mindre än sensorerna i DSLR.

http://www.photo.net/equipment/digital/sensorsize/

edit: ja, lite sent tydligen :)

tack så mycket! när jag satt och läste det där kom en till fråga upp i mitt huvud...
om jag skulle sätta på ett säg 14mm objektiv på min kamera (5d igen :) och sedan satte på ett likadant på canon 5d eller 1ds eller någon fullformatskamera... skulle det då motsvara cirka 10 mm?

hur långt ned i bränvidderna kan man gå? finns det någon gräns?

ANNONS
Götaplatsens Foto